Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåse vekk støv fra stasjonær og bærbar PC


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Fant egentlig ingen kategori som passet spørsmålet mitt, så flytt gjerne posten om den hører bedre til et annet sted!

 

 

Men, av og til så samler det jo seg en del støv i kabinettene, både til bærbar og stasjonær.. Støvsuger har jeg hørt ikke er noe bra, så det har jeg heller ikke brukt.. men, hva bruker folket her når de skal fjerne støv og skit fra vifter og lignende?

 

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Q-tips, antistatisk støvfille på plast(vifter, kabinett ol). Trykklyftbeholdere for å blåse bort støv, støvsugere med den lange tynne overgangen på og en sokk utpå:p

 

men man skal være forsiktig med støvsugere, beste er trykkluft imo. Selv om jeg for min del kun bruker støvsuger=)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid brukt kompressor ca. en gang i måneden for å sleppe det synet og tanken på at det ser helt bedritent ut inni kabinettet.

 

Pass bare på å teip fast viftene slik at disse ikke snurrer rundt, fordi det ødelegger "kulelageret" i viftene.

Lenke til kommentar
Heisann! :)

 

Fant egentlig ingen kategori som passet spørsmålet mitt, så flytt gjerne posten om den hører bedre til et annet sted!

 

 

Men, av og til så samler det jo seg en del støv i kabinettene, både til bærbar og stasjonær.. Støvsuger har jeg hørt ikke er noe bra, så det har jeg heller ikke brukt.. men, hva bruker folket her når de skal fjerne støv og skit fra vifter og lignende?

 

 

Takker for svar! :)

 

Rensa min bærebare for ikke lenge siden, da skurdde jeg bare opp alt og tok ut kjløingen, vifte og sånna andre løse ting. Så brukte jeg rett og slett bare vanlig støvsuger :)

Mange som sier dette ikke er bra men ser ikke noe fare i det, i så fall så finnes det sånn spray boks med luft til og blåse bort støv av data komponentene. Husker ikke hva det heter tho.

 

(har ikke lest de andre innleggene kan hende jeg sier noe som er sagt)

Lenke til kommentar
Finnes "luft på boks", eventuelt? :ermm:

 

clas ohlson sitt er " luft på boks " har bare den navn " Støvfjerner "

 

husk når du bruker en kompressor, at det er en vanskiller montert

for å få ren, vannfri luft

Jeg er nok dessverre ikke helt "inni" kompressorverdenen, men mener du her at det er en bra ting og jeg kan meget godt bruke den, eller er det noe jeg skal være ekstra forsiktig med? Eller kan jeg ikke bruke den i hele tatt?

 

 

Takker igjen! :blush:

Lenke til kommentar
Finnes "luft på boks", eventuelt? :ermm:

 

clas ohlson sitt er " luft på boks " har bare den navn " Støvfjerner "

 

husk når du bruker en kompressor, at det er en vanskiller montert

for å få ren, vannfri luft

 

Det viktigste er vel at den både er olje og vannfri. Større kompressorer bruke ofte olje som smøremiddel for stemplene, og man må da ha olje-/vannavskiller for å unngå olje/vann i sluttlufta. Kompressorer på en bensinstasjon har ikke alltid dette (men bør ha), samme gjelder de som er laget kun for bruk med tyngre trykkluftverktøy. Kompressorer for maling-/lakkarbeid, airbrush etc er alltid vann-/oljefrie. Og det er nesten alltid angitt i spesifikasjonene.

 

En Airbrush kompressor koster fra en 6 - 700 kr og oppover.

 

Men har man tilgang på kompressor er det bare å blåse mot en ren flate for å sjekke om det kommer ut vann/olje. Det er også viktig at man kan stille inn et fornuftig og ikke særlig høyt trykk.

 

Prisen på "støvfjerner" på boks er svært varierende, fra ca 100 kr til 200 kr +. Clas Ohlson sin koster 198 kr (400 ml).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...