Gå til innhold

Framtidsrettet spill PC til under 15k Core i7?


Anbefalte innlegg

Hei. Har nå blitt 4 år siden jeg sist satte sammen en PC til spillbruk, og den begynner å vise sin alder. Skal derfor investere i et nytt system, men vi gjerne ha noen tips og råd fra folk som er litt mer oppdatert enn det jeg er :)

 

Systemet vil bli brukt til spill, video encoding, programmering og noe billedbehandling.

Jeg er IKKE avhengig av å kunne kjører Crysis på fullt, men er samtidig ikke interessert i å måtte kjøre spill som kommer om < 6 måneder på laveste innstilling. Ønsker i utgangspunktet å ikke behøve å tenke på å oppdatere på 2 år.

Mitt nåværende Radeon x1950 pro fungerer framdeles ganske greit, men det merkes at systemet i sin helet begynner å dra på årene.

 

Foreløpig så har jeg kommet fram til følgende system

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=74372

 

Med tanke på framtidsrettede oppgraderings muligheter har jeg forstått det slik at Core i7 er et godt valg. Spesielt med tanke på at en tilsvarende Core 2 Quad vil koste nesten like mye om man ser på CPU isolert. Det at minnet er dyrere plager meg egentlig lite, men har litt flere betenkeligheter med hovedkort prisnivå. Men men.

 

Det jeg lurer mest på er egentlig PSU, HD, CPU kjøler og skjermkort.

Er 750w nok? Burde jeg heller kansje satse på HW 620 som er modulær?

 

Jeg har ikke lagt til en HD i handlelista da jeg er veldig usikker på hva som lønner seg. Jeg vet at raptor/velociraptor fort blir for dyrt for min del da jeg allerede har passert 14000 uten HD, så jeg trenger en rimelig men rask HD til OS og spill. Lagringsplass har jeg mer enn nok av fra før på eldre og litt tregere disker.

 

Er også interessert i å få råd til CPU kjøler da jeg har dårlig erfaring med stock. Skal i utgangspunktet ikke overklokke, og foretrekker heller et stille system. (Vannkjøling er ikke budsjettert med i denne omgang)

 

Når det gjelder skjermkort føler jeg meg virkelig på gyngende grunn. GeForce GTX 295 ser fristende ut, men er i overkant dyr og jeg finner også indikasjoner på at det ikke yter nevneverdig mer enn Radeon HD4870 x2. Samtidig lurer jeg på om det kansje er mer lønnsomt å kjøpe en billigere GPU for heller å oppgradere igjen tidligere.

 

Har skjerm, tastatur mm, så handlelisten er komplett med unntak av de komponenter som er nevnt ovenfor.

 

Alle råd og innspill mottas med takk.

 

Planen er å bestille i løpet av morgendagen, og da mest sannsynligvis hos komplett siden de ser ut til å ha alle deler på lager.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte ny pc i jula og jeg gikk for ca samme systemet, men valgte antec ninehundred og en 1000 watts strømforsyning.. valgte et HD4870 siden det er det kortet du får mest for pengene på.(skal kjøpe nytt gpu om ca 6mnd) hele greia kom på 12.000 kr og er superfornøyd =D

 

valget havnet på OCZ ProXStream 1000 Watt siden jeg kan putte i ekstra grafikkort viss jeg trenger og den kosta bare 1.1k

 

Pcn min kjører faktisk spill bedre enn en kompis sin pc som har E8600 og HD4870x2, men det kan ha noe med win7 og gjøre kanskje xD

 

trodde ikke det ville bli plass til større gpu i dette kabinette men det er faktisk god plass og kjølingen er digg <3

 

Over til dine spørsmål: 750w er nok til det oppsettet du har nå men ikke mer.(800w vil være sikrere valg) modulære strømforsyninger er mer ustabile du kan sikkert gjemme kablene en fin plass:P Standard kjøleren til i7 funker fint med den kjølingen som er i antec 1200.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

 

Har satt opp et alternativ to som synes å være mer framtidsrettet om man tar i betraktning hyppigere oppgradering av skjermkort og eventuelt SLI.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95436

 

Er litt skeptisk til OCZ PSU da jeg mener å ha lest litt både og om de, så tror nesten jeg føler meg tryggere med Corsair som har imponert stort. Men er absolutt interessert i kommentarer på 1000w PSU. (Regner med at jeg nesten må opp i 1000w for å kunne tenke på SLI en gang i framtiden)

 

HD4870 er mye mer attraktiv i pris vs ytelse så vidt jeg kan se, og vil nok mer en nok tilfredstille mine umiddelbare behov.

 

Ellers er jeg framdeles i tvil angående system/spill HD. (SSD er utelukket av samme grunn som Raptor/Velociraptor)

 

Forøvrig enig. W7 er det genialt. Det eneste bra OS MS har kommet med, med unntak av XP64 og Win2k (med unntak av server platformen). Gir meg nesten trua på MS gitt.

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig ett dedikert lydkort? De som sitter i hovedkort idag er mange ganger bedre enn de som satt i hovedkort for fks 4 år siden. De aller færreste av oss har bruk for ett dedikert lydkort.

 

Bruk heller de pengene til og bytte ut skjermkortet ditt til en annen fabrikant da det er kjent att Sapphire sliter litt med biosene sine. Dette koster deg litt over 300 kroner. Kjøp en til av den disken din og sett de i raid og du vil få en meget merkbar ytelses økning.

Lenke til kommentar

Sapphire har hatt en del problemer med Radeon HD48**-kortene sine ja, men denne feilen er blitt rettet opp. Med andre ord er det ingen grunn til ikke å velge Sapphire nå.

 

Til spørsmålet om PSU: Du kan fint gå ned til 650W (eller 550W for den del) på det oppsettet du har nå, men det er (som flere andre sier) et spørsmål om hva du planlegger å putte i maskina i fremtiden.

Over til dine spørsmål: 750w er nok til det oppsettet du har nå men ikke mer.(800w vil være sikrere valg)

Det er altså en fyr i HD48**-tråden som benchet med overklokket Quad og 2 stk overklokkede HD4870X2 i Crossfire drevet av en Corsair 650W(!!), så den 750Watteren holder nok til en god del mer enn bare å drive en Quad og ett enkelt skjermkort... Mange overdriver behovet for Watt ganske groteskt.

 

Istedet for 2x320GB, så hadde jeg nok gått for enten en 750GB eller 1TB, feks fra Samsung sin F1-serie. Av de standard 7200rpm diskene er disse de som yter best. RAID-0 er forsåvidt fint nok ytelsesmessig, men det er også en god del større sjanse for at noe går galt (mister all data hvis en disk streiker). Så da bør man hvertfall sørge for å ha en ekstra HDD hvor man putter viktige ting. Har selv 2 stk 500GB i RAID-0, men en 160GB hvor jeg har all musikk, bilder osv.

Lenke til kommentar

Raid 0+1 er vel det sikreste. Da får man både ytelse og sikkerhet. Du må dog ha minst tre disker, helst fire for att dette skal fungere optimalt. Du får enten 66% eller 50% tap av kapasitet. (3/4 disker).

Dette er oppsette du får mest ut av utenom ssd eller sas disk. Men disse koster enda såpass mye att det ikke lønner seg.

 

Det verste som kan skje er att du får ett gammelt sapphire kort og må flashe biosen på det. Det burde fikse alle eventuelle problemer.

 

750 watt holder også mer enn nok uansett hva du ender opp med.

Lenke til kommentar

Takker igjen for alle tilbakemeldinger.

 

Mine bekymringer angående PSU er nå fraværende. Går for en 850w corsair da denne kan skaffes til samme pris som 750w.

Går fremdeles for gainward når det gjelder GFX kort tror jeg.

 

Ellers så satser jeg på Raid med fire disker for OS + Spill.

 

Tusen takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...