Gå til innhold

Lønn etter ansvarsområder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lønnen kan endres selv om stillingstittelen ikke endres.

hvis du er i det private kan du tjene 1 mrd med stillingstittel "IT-konsulent"

 

snakk med sjefen din og si at du mener at din lønn ikke passer med ditt ansvarsområde.

 

edit: er i litt samme posisjon som deg, masse fancy titler og roller, men ingen endring i stillingstittel og stillingsbeskrivelse, dermed ikke mer lønn.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Åpenhet er alfa omega i slike situasjoner.

Gjør lederen din oppmerksom på at du føler at du burde ha mer lønn siden du nå har mer ansvar.

I mine øyne skulle det bare mangle, og den innstillingen hjalp meg til å gå opp 70'000 i lønn.

Det jeg gjorde var å gå til lederen min etter at jeg hadde fått tilbud om en ny rolle.

Jeg fortalte at jeg hadde gjort en veldig bra jobb i mine tidligere roller, og jeg pekte på flere konkrete eksempler på hvor jeg faktisk hadde spart bedriften for en relativt stor sum penger. Det ene var at jeg hadde oppdaget en virustrend på våre brukeres maskiner veldig tidlig, og gjorde Trend oppmerksom på saken. Noe som førte til at et minimum av maskinparken vår ble infisert og vi sparte mye penger og jobb på opprydding.

 

Du skal selge deg selv til lederen din, og du må være frempå uten å være frekk og kreve for mye. Du må kunne backe opp det du sier dersom det blir spørsmål.

 

Dersom det ikke går helt veien kan du spørre lederen din om følgende:

Hva må jeg konkret gjøre for gjøre meg fortjent til lønna jeg ber om?

-Her stiller du et konkret spørsmål hvor lederen din må gi deg et konkret svar. Når du oppfyller dette er lønna i boks.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må nesten oppdatere litt her igjen. Nå har jeg enda mere ansvarsoppgaver plutselig..

Jeg holder på og lager et komplett malsett (fra scratch, basert på godkjente design fra designbyrå) for Office 2003 og 2007 for en kunde av oss som da består av over 2000 brukere. Designene har jeg klart å få til å ligne til punkt og prikke, på millimeteren, selv om de er designet i InDesign, uten tanke på hvordan Word behandler ting.

 

Dette tjener firmaet jeg jobber for litt over en halv million for i første omgang. Så kommer alt etterarbeid i ettertid da dette er et malsett som skal fungere i ihvertfall 10 år for bedriften, som forøvrig er et meget kjent firma (som jeg nesten ikke kan nevne her). Malsettet er hovedsaklig i Word-form, men også PowerPoint og malene skal plukke opp personaldata automatisk, og da korrekt data ikke minst. Dette innebærer jo en god del programmering også i tillegg til å håndtere alle unntakene som kan oppstå. Samtidig måtte jeg også programmere et lite program for å punche inn dataen (som etterhvert skal håndteres automatisk av sentrale HR-sentre).

 

Samtidig er jeg også ene og alene hele Brukerstøtte-avdelingen for dette firmaet jeg jobber for, da snakk om brukerstøtte utad for kundene, som igjen er ihvertfall 20 større kunder, alt i alt er det et par hundre kunder. I tillegg er det jo også å hjelpe medkolleger som ikke har den kunnskapen som kundene forventer at vi skal kunne.

Brukerstøtte innebærer jo alt av Office, Adobe, samt Windows-plattform og det er ingen andre her som har den kompetansen jeg har nå. Ingen tør å røre Excel med ildtang :)

 

En annen ting er at jeg jobber med og en annen med å utvikle et web-basert system for brukeradministrasjon da det skal kuttes ned på bemanningen i den avdelingen. Det betyr at web-systemet må gjøre alt som man kan gjøre i AD, via sikre protokoller selvfølgelig. Samtidig håndtere gruppemedlemskap, kartotek og dermed fakturering av alt som brukerne tilbys via AD (programvare osv via gruppemedlemskap), Citrix og generell RDP osv. Dette er utrolig omfattende og bestillerne kan logge inn, velge enhet og opprette brukere direkte on the fly, klart til bruk. Det er klart at noe sånt handler om effektivisering til gangs og sparer både oss og kundene masse tid og penger. Jeg synes alt dette bør være verdt mer enn 330.000 i året for å si det sånn..

 

Mitt spørsmål er i all hovedsak, hva ville noen andre ha krevd i lønn for å være i en slik stilling?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Lønn er ein kompleks sak, ut frå mi erfaring er det ein heil rekke parametere som tilslutt angir kva ein får i lønningsposen.

Generelt rett er parameterene:

Utdanning, erfaring, kvalifikasjoner( type kunnskap), bedriftas lønnspolitikk, bedriftas type (konsulent vs inhouse)

 

Å lage office templates putter selskap ikkje seniorene sine til, 500K tyder vel på at berdrifta antar ein 400-600 timers jobb på oppgava. Er det mindre timer så kan dette framhevast som ein mulig punkt på lønnsforhandlingane.

 

Brukersupport har aldri vore ein veldig godt betalt jobb, kor mykje av jobben som er fakturerbart blir det essensielle. Høg grad av fakturerbarheit vil kunne gi muligheiter for lønnsheving

 

Kva rolle du har i utviklinga av websystemet spesifisere du ikkje, er det du som er tech lead på det og den andre hjelper eller er du hjelperen til den andre. Kva programmeringspråk og integeringsnivå blir heller ikkje nevnt.

 

 

Kva utdanningsnivå og antal års erfaring spesifiserer du heller ikkje.

 

Vidaregåande utdanning (IT drift) o.l: 300-375K (at etter antal års erfaring )

3-åring høgskule: 350-450

5-åring høgskule:400-500

 

 

5-åring så bør egentleg websystemet vere hovudgesjeften, ikkje brukarsupporten.

Lenke til kommentar
Lønn er ein kompleks sak, ut frå mi erfaring er det ein heil rekke parametere som tilslutt angir kva ein får i lønningsposen.

Generelt rett er parameterene:

Utdanning, erfaring, kvalifikasjoner( type kunnskap), bedriftas lønnspolitikk, bedriftas type (konsulent vs inhouse)

 

Å lage office templates putter selskap ikkje seniorene sine til, 500K tyder vel på at berdrifta antar ein 400-600 timers jobb på oppgava. Er det mindre timer så kan dette framhevast som ein mulig punkt på lønnsforhandlingane.

Jeg er fast ansatt og var først en del av et team som begynte med arbeidet med malene. Min del var hovedsaklig på klientsiden. Så viser det seg at databasene som inneholder persondata må ryddes opp i, noe som betyr at jeg må programmere en reserveløsning som lagrer data lokalt på samme sted som auto-systemet etterhvert skal gjøre. Dermed er jeg alene på prosjektet, sammen med koordinatorene, som egentlig bare sørger for at alt som skal gjøres blir gjort. Det blir en enorm påkjenning for én person å være ansvarlig for alt. Noe jeg mener burde lønnes tilstrekkelig, mer enn om jeg satt på 1.linje altså.

 

Brukersupport har aldri vore ein veldig godt betalt jobb, kor mykje av jobben som er fakturerbart blir det essensielle. Høg grad av fakturerbarheit vil kunne gi muligheiter for lønnsheving

 

Jeg vet, brukersupport er ikke veldig godt betalt, men når jeg er den eneste som har aleneansvar for dette området, så burde det være noe annet mener jeg. Spesielt når jeg har alt det andre å gjøre samtidig. Da blir det mye stress og mye som må passes på hver eneste dag. Det meste er inkludert i avtalene så graden av fakturerbarhet er varierende. Det spiller uansett ingen rolle inn i lønnsgraden da vi ikke får noe ekstra for å fakturere.

 

Kva rolle du har i utviklinga av websystemet spesifisere du ikkje, er det du som er tech lead på det og den andre hjelper eller er du hjelperen til den andre. Kva programmeringspråk og integeringsnivå blir heller ikkje nevnt.

Min rolle i dette prosjektet er utvikler og det å sy sammen en løsning som fungerer. Systemet er basert på et slags rammeverk som er lagd på forhånd, men må sys sammen med Visual Basic-språk i et forkrøplet miljø som nærmest ikke har noen form for debugging. Og ingen intellisence ihvertfall! :)

For å teste kodene og funksjonene må vi rett og slett prøve det ut i nettleseren, sjekke eventloggen (det er der feilmeldingene kommer) og deretter forsøke å fikse ting i blinde.

Vi er to stykker som jobber med det som sagt og vi har stort sett samme rolle. Jeg har kanskje litt mer designjobb i tillegg, passe på at nettstedet ser pent og fint ut.

 

Jeg har også enda et prosjekt jeg ikke har nevnt enda som er en slags webportal for selvlæring innen kontorstøtteprogrammer. Et system som inneholder brukerveiledninger, samt instruksjonsvideoer spilt inn med Adobe Captivate. Captivate spiller inn det man gjør i flash-format og legger automatisk til tekstbobler og steder man må trykke for at videoen skal fortsette. Med andre ord, brukeren som ser videoen må selv utføre de samme prosedyrene som jeg gjorde under innspillingen av videoen, noe jeg mener vil føre til at brukerne kan lære seg programmene i sitt tempo. Dette vil jo igjen også føre til potensielt mindre trøkk på telefonlinjene også så folk ikke slipper å spørre hvordan man fletter i Word :)

 

Kva utdanningsnivå og antal års erfaring spesifiserer du heller ikkje.

 

Vidaregåande utdanning (IT drift) o.l: 300-375K (at etter antal års erfaring )

3-åring høgskule: 350-450

5-åring høgskule:400-500

 

 

5-åring så bør egentleg websystemet vere hovudgesjeften, ikkje brukarsupporten.

 

Jeg har fagbrev som IKT-Driftsoperatør (bestått meget ;)) og med tre års direkte yrkeserfaring. Legg til 2 år ved lærlingetiden også da jeg hadde veldig stort ansvar der også. Oppgraderte/installerte en hel serverpark fra scratch hvor det var omtrent 500 brukere. Samt kabling og patching av flere linjer rundt omkring, i tillegg til et webbasert verktøy for oversikt over samtlige nettverkspunkter og hvor hver eneste linje og punkt er koblet til, på et kart selvfølgelig :)

 

Per dags dato er årslønnen på 330K

Lenke til kommentar

Rekner med at det er eit passe stort selskap du jobber i, og då trur eg egentleg at det er to hovudting som held lønna nede:

Men ein ting eg gløymte å spørre om, har du betalt overtid eller er det inkludert i lønna. Viss det er inkludert så er 330 ei lav lønn er det inkludert er der den bedre

 

1: Du er tilknytta brukarsupport , er avdelinga du er i bruker/kundesupport? Isåfall er det lett at lønna din blir liggande likt med avdelinga og ikkje relatert til aktuelle arbeidsoppgåver

2: Utdannelsen din. Du har for få år på baken til å fjerne stempelet "IT-driftstekniker" sjølv om du jobber med andre ting.

 

 

 

3 års erfaring og lønnsstigninga har vel vore på minst 5 prosent dei siste åra. så skulle du nok ha vore på 340-350 ( + eventuell overtid), er overtid inkludert så ville eg ha plussa på mellom 20-50K på lønna for at den skulle vere god.

 

 

Det største problemet eg føler du har i jobben er at du har mange baller i lufta til ei kvar tid. Mange samtidige prosjekt og mange avbrytelser / forstyrrelser iløpet av dagen. Task switching som dette kalles er ein veldig dårlig arbeidsmetodikk då kvar skifte koster tid alt frå nokre minutt til fleire timer alt etter kompleksitet og tidsfrobruk på oppgåva du skifta frå og til.

 

 

Eg sjølv sitter med 150% av lønna di og betalt overtid, men eg har 5åring utdannelse på universitet.

Mine ansvarsoppgåver kan gå frå programmering (Java, Python, .NET) saman med fleire andre, til å stå hovudansvarlig for sentrale deler av eit system, Det noverande posjektet har eg ansvar for ein sentral del,

då på teknologi og utvikling av denne delen. Prosjektet har foreløping ei total kostnadsramme på tosifra milionbeløp. Fuckup her og prosjektet er i beste fall berre forsinka. Verste tilfelle: kontrakta sagt opp og milioner tapt for selskapet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg mener at du har for dårlige betingelser ift. arbeidsområder og ansvar. Jeg har samme erfaring som deg, dvs. utdannet IKD-driftsoperatør (også bestått meget :D). Denne gav meg i begynnelsen bare en fot innenfor døren i et par bedrifter, så har jeg jobbet meg oppover fra brukerstøtte til stadige mer komplekse oppgaver, slik det kan virke som om du også har gjort. Jeg tjente inntil i fjor (som brukerstøtte) ca. 340000. Jeg fikk ikke umiddelbart bedre lønnsbetingelser, før jeg fikk endret rolle fra brukerstøtte til systemansvarlig for flere systemer. Det kan virke, som det jankee nevner, at det er stillingsbeskrivelsen din, evt. avdelingen du jobber på som holder lønnen nede. Du bør derfor si ifra om at rollen og ansvarsområdenene dine bør gås igjennom på nytt (sammen med leder) og at betingelsene regnes ut i fra de nye oppgavene dine. Jeg mener at din bør ligge på 370-400k ut i fra det du sier om erfaring og ansvar. Kanskje til og med mer, da det er snakk om privat sektor (?).

Lenke til kommentar

Burde du ha hatt en høyere lønn... ja mulig, basert på det du sier.

Har du krav på mer lønn, kanskje ikke?

 

 

Jeg jobber som utvikler og i Q2 så deltok jeg i et prosjekt hvor vi sørget for økt inntekt på 3 millioner pga etterfakturering, fikk økt mnd inntekt på 800.000 og redusert kostnader på nesten det tilsvarende per måned. Bør jeg få høyere lønn? Selv mener jeg nei...

 

Hva bedriften tjener på din jobb er egentlig ikke relevant, om du er misfornøyd med jobben din så kan du ta dette med din arb.giver.

 

Selv så var jeg deltidsansatt pga skolegang og hadde satt meg godt inn i jobben. Det jeg gjorde var å skaffet meg et jobbtilbud et annet sted og sa at dersom jeg ikke fikk 100% ansettelse med bedre lønn og goder enn dette så må jeg desverre si opp. Under 24 timer så hadde jeg 100% stilling hvor jeg jobber nå og stortrives :)

 

Alternativt kan du si opp jobben og gå som selvstendignæringsdrivende og selge konsulenttjenester, da kan du fort tjene 1,5 mill.

 

 

Edit: en annen ting du bør tenke over er hvor lett er du å erstatte? Dersom en ny blir ansatt, hvor lang tid anser bedriften før personen kan jobbe inviduelt?

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Hei, tør ikke tenke på hvor lang tid det tar å erstatte meg.. Jeg har rimelig spisskompetanse på det jeg jobber med og ingen andre jobber innen de feltene jeg gjør. Har snakket med arbeidsgiver nå og de skal undersøke mulighetene for lønnsøkning. Fikk 9100,- i generelt tillegg per år nylig, men det var standard for alle sammen. Jeg synes at det er rimelig greit med tanke på de tidene vi er i akkurat nå. Men jeg sa at grunnlønna var latterlig lav, derfor var det egentlig en prinsippsak :) Får bare se det an!

Lenke til kommentar

hvor lang tid tok det for deg å skaffe denne kompetansen?

hvis all din kompetanse på området er gitt av din arbeidsplass i løpet av ganske kort tid, så er du ikke mye verdt.

 

å ha unik spiss-kompetanse er ikke det samme som å ha verdifull spisskompetanse.

ser at du er 23 år, og har antagelig ikke bygget deg opp nok verdifull kompetanse til å være uerstattelig eller i det hele tatt vanskelig å erstatte.

Lenke til kommentar
Hei, tør ikke tenke på hvor lang tid det tar å erstatte meg.. Jeg har rimelig spisskompetanse på det jeg jobber med og ingen andre jobber innen de feltene jeg gjør. Har snakket med arbeidsgiver nå og de skal undersøke mulighetene for lønnsøkning. Fikk 9100,- i generelt tillegg per år nylig, men det var standard for alle sammen. Jeg synes at det er rimelig greit med tanke på de tidene vi er i akkurat nå. Men jeg sa at grunnlønna var latterlig lav, derfor var det egentlig en prinsippsak :) Får bare se det an!

 

Å kreve høyere lønn basert på sin egen innbilte uerstattelighet er ganske så arrogant synes nå jeg. Ingen er uerstattelig, tro du meg. Hadde du hatt verdifull spisskompetanse som var ettertraktet i markedet, så hadde du ikke vært i din nåværende stilling, men hadde solgt deg dyrt til et eller annet konsulentselskap eller startet for deg selv.

 

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...