Gå til innhold

Nytt kjæledyr, Tenker på genetta!


Anbefalte innlegg

Heisann! Mulig noen av dere har erfaring innen området og vet hva en genetta er, men for de av dere som ikke vet dette så er en genetta ett katteliknende dyr. Søk på wikipedia etter "Genet" Eller "Genetta Genetta"

 

Altså, det jeg lurer på er om dette dyret er ulovlig i norge?

Kan noen komme med ett kjapt svar på dette blir jeg hæppi.

 

Njakknjakk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike dyr blir brukt som kjæledyr i store deler av verden, og har gemytt som ligner på det til en kattunge.

De lever også godt av katte mat eller mat man kjøper til ilder. Genetta har også flere positive og negative egenskaper som husdyr. En positiv er at de er svært renslige og vil bruke et vanlig kattetoalett. Men i motsetning til katter er avføringen til genetta så godt som luktfri mennesker. En negativ side er at det virker som de aldri blir 100% tamme, og har man andre små kjæledyr i hus som mus og hamster, vil de bli stemplet som middagsmat. Genetta er vist også uvenn med ilder og andre mårdyr. Genetta er også helst for en person som den knytter stort bånd til, og passer vell egentlig ikke til en stor familie. Genetta rasen har også relativ høy levealder på +/- 20år, så dette er med andre ord ikke et dyr man gir til Tante Olga i hennes 80års dag. Genetta har som katter klør som kan trekkes inn, men i motsetnign til en katt vil ikke en genetta bruke klørene så ofte. Så gardiner og andre møbler er trygere med en genetta i hus enn en katt. Genetta er vell også svært bestemte dyr, om det er rett ord å bruke. Om en genetta ikke vil bli koset med, vil det være så godt som umulig å holde den på fanget. Det samme gjelder i motsatt rettning, den vil uten varsel sette klørene i leggen og klatre oppover beinet for å bli klappet og koset med.

 

Jeg kan heller anbefale trådstarter å ta en telefon eller sende en e-post til mattilsynet og spør dem.

Da vil man høyst sansynlig få et raskt og helt korrekt svar på dete spørsmålet.

Lenke til kommentar

Jeg ha ri alle år hatt minimum 2 katter. Opptil 4 på det meste samt en til to hunder.

Jeg er fullt klar over rasen bengalkatt, men prisen på dem er skyhøye. Jeg har undersøkt litt etter genetta nettop fordi det er ett katteLIKNENDE dyr, men da altså IKKE en katt!

 

Kynisk dyremishandling? Vær vennlig å utdype denne påstanden litt er du grei.

 

Svenni var vel egentlig den eneste som kom med ett konstruktivt svar her.

 

Jeg er da altså ikke på utkikk etter alternativer, jeg er på utkikk etter regelverk for genetta.

 

Takk for tipset svenni. Skal ta en telefon så snart jeg kan :3

Lenke til kommentar

I norge er det ulovlig å føre inn villkatter (seval, asiatisk jungelkatt etc) eller villkattblandinger som er under F5 i "blandingsforhold".

Hvis man blander f.ex en serval og en huskatt, vil avkommet bli F1, så parrer man en F1 med en F1 og vil få F2 etc.

Den villeste katten man får tak i i Norge er Savannah-katten. Skal du ha Bengal F5, må du nok importere.

 

Link til norges eneste oppdretter:

http://www.savannah.no/savannahnorwayinfoside3.html

 

Hvis du vil ah en katt utenom det vanlige, må du regne med ett stort hull i lommeboka.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...