Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic


Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg hatt min splitter nye nokia 5800 XpressMusic i ca en uke, og vil nå dele mine erfaringer med dere.

 

Mine seneste mobiler har vært Samsung Soul, Sony Ericsson P1i, Iphone 1G og HTC touch Diamond. Derfor vil jeg basere mine erfaringer på disse telefonene.

 

 

nokia5800xpressmusic_1.jpg

 

I esken(Kilde: Amobil.no)

 

-USB-kabel

-TV-kabel

-Minnekort 8 GB

-Veske

-Fjernkontroll med 3,5 mm minijack og mikrofon

-Øreplugger

-Ekstra pekepenn

-Gitarplekter (pekepennerstatning)

-Stativ (til filmvisning)

 

Spesifikasjoner kan finnes HER

 

 

Førsteinntrykk

 

Esken var kommet i hus, lyset var senket, alt var klart til avdukelse av 5800. Jeg bretter opp lokket, nede i esken finner jeg to mindre esker av mindre fasong. Den ene inneholder telefonen, som ligger forsiktig innpakket i plast. I den andre ligger laderen, batteriet, og annet småsnask. Telefonen kjennes lett ut, den ligger godt i hånden, ikke for stor - ikke for liten. Den har en nydelig rød ramme rundt telefonen. Skjermen er stor, blank og delikat.

 

Byggkvalitet

 

Når det gjelder telefonens byggekvalitet, så har den desverre et plastikkpreg over seg, den knirker litt når man trykker på den. Men etter en stunds bruk ser man at telefonen er veldig holdbar. Den blir ikke fort ripete, og den lille plastikkringen som ligger rundt skjermen hindrer skjermen fra riper i enkelte situasjoner. Dette er noe jeg liker veldig godt etter å ha hatt Diamond sin veldig utsatte skjerm en stund i forveien.

 

Telefonen er nok litt tykkere enn noen av dagens andre trykkskjermtelefoner. Dette er pga batteriet som sitter i Nokia 5800. Det skal sies at batteriet i nokia 5800 er noe av det som imponerer meg mest av alt. Første lading holdt telefonen fra kl 18.00 Onsdag - kl. 19.30 Lørdag kveld. Dette er med 4 tmer musikk, 4-5 timer tlfsamtaler og en del sms. For å sette det i perspektiv med noe annet så ville jeg ha ladet Diamond kanskje en 3 ganger på denne tiden!

 

Musikk/videospiller

 

Når det gjelder musikkspilleren som sitter i 5800 må jeg si at jeg er veldig fornøyd med denne. Den spiller klart, har god systematikk på sangene, og instillinger etter hvilken sjanger en har lyst til å høre på. 5800 Spiller også video veldig bra. Bildet blir skarpt og det er rett og slett deilig å se video på den.

 

Skjermen

 

Skjermen har en oppløsning på 360 x 640 piksler. Noe som er litt mindre enn det som var på HTC Diamond, som har 640 x 480 piksler. Grunnen til dette er fordi skjermen er smalere på 5800 enn på Diamond. Hvis man sammenligner de to så synes jeg at de ender opp veldig likt. Bildene og menyene vises med fin skarphet og fine fargenyanser. Dette er jo nokias første trykkskjerm telefon, og jeg var veldig spent på responsen på skjermen. Denne skuffer ikke. Responsen er veldig god, det er enkelt å treffe der man skal. En ting jeg liker godt, er at hver gang man får respons på skjermen vibrerer telefonen svakt. Dette medfører at man vet at man trykker hardt nok på skjermen.

 

OS'et

 

På 5800 kjøres symbian, med nokias S60v5 menysystem. Dette er ingen revulusjon av nokia sine menyer. De er standard som på Nokias andre toppmodeller. Nokia har lagt inn tre forskjellige hvileskjermer. En med visning av fire av dine favorittkontakter, en med snarveisknapper til noen av favorittprogrammene dine, og en skjerm som er "skrapet" for snarveier. Menyene har store ikoner som er enkle og treffe. I Menyene kan man selv velge om en vil ha rutenettvisning av ikonene, eller om en vil ha listevisning. Menyene er kjappe, selv når man har mange programmer i bruk ved hjelp av multitaskingen.

 

 

Hvis man er ute etter en telefon som kan levere både på musikk og video, samtidig som den har det nyeste innen teknologi - så er dette helt klart telefonen for deg. Her får man mye telefon for pengene. Jeg er veldig fornøyd med denne telefonen, og anbefaler den på det sterkeste til alle dere andre.

 

Løp og kjøp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fin oppsumering :)

 

Hvordan er det å skrive meldinger med den?

 

Takk for det :)

 

Den er utrolig enkel å skrive på. Som sagt veldig enkel å treffe riktig på skjermen. I forhold til både Iphone og Diamond må jeg si at det er en annen verden :) Mye bedre :)

Lenke til kommentar

Fin erfarings oppsumering :)

Dette er en god telefon til å være Nokias første forsøk på en touch-telefon (i nyere tid iallefall).

Men en ting må jeg si meg uenig i, skjermen er ikke lettere å trykke rett på en hva iPhones skjerm er. Jeg synes iPhone skjermen responderer bedre, men Nokia er ikke langt bak.

Telefonen har god lyd til musikkavspilling, men den når ikke helt opp til nivået i Nokia 5220 (som jeg nå bruker som referanse hva anngår lyd i mobiltelefoner).

Jeg ville ventet litt med å løpe å kjøpe, kommer mange spennende trykkskjerms mobiler på markedet innen kort tid.

Men for all del, en god start av Nokia.

Endret av mobifil
Lenke til kommentar
Ja nå har jeg hatt min splitter nye nokia 5800 XpressMusic i ca en uke, og vil nå dele mine erfaringer med dere.

 

Mine seneste mobiler har vært Samsung Soul, Sony Ericsson P1i, Iphone 1G og HTC touch

 

Ikke verst! Nå har jeg hatt min 5800 i en del uker, men har noe å tilføye din test:

 

Musikkspiller:

Hvorfor kan ikke Nokia i større grad gjøre sånn at musikkspilleren går i pausemodus hvis headsettet fjernes fra telefonen? Det er utrolig irriterende at musikken flommer ut i rommet i tide og utide. "Sett på pause før du tar ut headsettet, da" vil noen sikkert si, men det er ikke alltid like enkelt: For eksempel, om jeg hører på musikk med eget headset plugget rett i telefonen, er jeg nødt til å fjerne dette for å kunne snakke i telefon når det ringer (hvis ikke jeg vil se ut som en tosk som snakker inn i mobilen med headsett på). Hører jeg på musikk når det ringer, så vil denne fortsette etter at samtalen er ferdig også hvis headsettet er tatt ut. Håpløst og ikke minst klønete.

 

Skjerm:

Jeg synes den til tider er svært lite presis hva trykkgjenkjenning angår. Den blir dårligere og dårligere jo flere programmer som kjøres i bakgrunnen, virker det også som. I tillegg er det innimellom nesten umulig å få trykket inn mellomrom. Den nederste delen av skjermen virker dårligere enn resten. Jeg bruker normalt sett T9-inntasting, forresten, og den er kalibrert flere ganger.

 

Skriftsgjenkjenning fungerer overraskende bra, forresten, for de som måtte like å bruke det.

 

Batteri:

Indikatoren viser feil i musikkspilleren. Går man inn i musikkspilleren forsvinner en "prikk" fra batteriet. Går man ut, dukker denne opp igjen. Software-feil, men dog teit.

 

Skriver du mye sms eller ringer noen samtaler hver dag i tillegg til å høre på musikk, må du være forberedt på å lade hver dag.

 

 

GPS:

Denne er forferdelig treg...

 

 

Det absolutt verste med telefonen:

Den lyser ikke når det kommer melding! Det er den første telefonen jeg noen gang har hatt hvor skjermen ikke lyser opp når den får melding. Dette er forferdelig irriterende! Dog lyser indikatoren med jevne mellomrom, men det er fjernt at ikke hele telefonen lyser opp.

 

Versjonen av softwaren min: 20.0.012

Lenke til kommentar
Ja nå har jeg hatt min splitter nye nokia 5800 XpressMusic i ca en uke, og vil nå dele mine erfaringer med dere.

 

Mine seneste mobiler har vært Samsung Soul, Sony Ericsson P1i, Iphone 1G og HTC touch

 

Ikke verst! Nå har jeg hatt min 5800 i en del uker, men har noe å tilføye din test:

 

Musikkspiller:

Hvorfor kan ikke Nokia i større grad gjøre sånn at musikkspilleren går i pausemodus hvis headsettet fjernes fra telefonen? Det er utrolig irriterende at musikken flommer ut i rommet i tide og utide. "Sett på pause før du tar ut headsettet, da" vil noen sikkert si, men det er ikke alltid like enkelt: For eksempel, om jeg hører på musikk med eget headset plugget rett i telefonen, er jeg nødt til å fjerne dette for å kunne snakke i telefon når det ringer (hvis ikke jeg vil se ut som en tosk som snakker inn i mobilen med headsett på). Hører jeg på musikk når det ringer, så vil denne fortsette etter at samtalen er ferdig også hvis headsettet er tatt ut. Håpløst og ikke minst klønete.

 

Skjerm:

Jeg synes den til tider er svært lite presis hva trykkgjenkjenning angår. Den blir dårligere og dårligere jo flere programmer som kjøres i bakgrunnen, virker det også som. I tillegg er det innimellom nesten umulig å få trykket inn mellomrom. Den nederste delen av skjermen virker dårligere enn resten. Jeg bruker normalt sett T9-inntasting, forresten, og den er kalibrert flere ganger.

 

Skriftsgjenkjenning fungerer overraskende bra, forresten, for de som måtte like å bruke det.

 

Batteri:

Indikatoren viser feil i musikkspilleren. Går man inn i musikkspilleren forsvinner en "prikk" fra batteriet. Går man ut, dukker denne opp igjen. Software-feil, men dog teit.

 

Skriver du mye sms eller ringer noen samtaler hver dag i tillegg til å høre på musikk, må du være forberedt på å lade hver dag.

 

 

GPS:

Denne er forferdelig treg...

 

 

Det absolutt verste med telefonen:

Den lyser ikke når det kommer melding! Det er den første telefonen jeg noen gang har hatt hvor skjermen ikke lyser opp når den får melding. Dette er forferdelig irriterende! Dog lyser indikatoren med jevne mellomrom, men det er fjernt at ikke hele telefonen lyser opp.

 

Versjonen av softwaren min: 20.0.012

 

Skjerm.

En ting som ikke er blitt nevnt her er hvor genial vibratoren er med skjerm trykk.

På denne telefonen vet du når du treffer den vibrerer på taste trykk.

Jeg har ikke de problemene du har med skjermen

Klart selve prossesoren må jobbe mer jo flere programmer som kjører.

 

GPS:

Tregheten har også med hvor du står, gps får best dekning ute, laber dekning i vinduet.

Har du god erfaring med bil gps? De er da ikke raske de heller.

Når du først har funnet din possisjon så fungerer den utrolig bra.

Har prøvd denne i Amsterdam for å finne forskjellige plasser som Rock cafe og andre diskoteker. Den er genial vet altid hvor jeg skal gå.

 

SMS lys.

Jer er så glad for at den ikke lyser. Lyset er det verste jeg vet. Gud jeg har blitt skremt noen ganger av det lyset. Denne telefonen vibrerer på meldingene som alle andre ok det er nok. Om natten så kan lyden være av og ingen lys. Folk kan vel vente med å få svar neste morgen ?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har en Samsung Omnia og er godt fornøyd med denne telefonen. På alle punkter. Særlig med tanke på Windows, der en da kan installere nesten alt som er, pga en ganske kraftig prosessor. Lurer på om dette lar seg gjøre på et slikt OS ? Jeg liker å kunne gå inn på nettet å finne forskjellige nyttige programmer samt spill å installere på den. Er dette mulig på en telefon med slikt OS? noen inspill ?

Lenke til kommentar
Skjerm.

En ting som ikke er blitt nevnt her er hvor genial vibratoren er med skjerm trykk.

På denne telefonen vet du når du treffer den vibrerer på taste trykk.

Jeg har ikke de problemene du har med skjermen

Klart selve prossesoren må jobbe mer jo flere programmer som kjører.

 

GPS:

Tregheten har også med hvor du står, gps får best dekning ute, laber dekning i vinduet.

Har du god erfaring med bil gps? De er da ikke raske de heller.

Når du først har funnet din possisjon så fungerer den utrolig bra.

Har prøvd denne i Amsterdam for å finne forskjellige plasser som Rock cafe og andre diskoteker. Den er genial vet altid hvor jeg skal gå.

 

SMS lys.

Jer er så glad for at den ikke lyser. Lyset er det verste jeg vet. Gud jeg har blitt skremt noen ganger av det lyset. Denne telefonen vibrerer på meldingene som alle andre ok det er nok. Om natten så kan lyden være av og ingen lys. Folk kan vel vente med å få svar neste morgen ?

 

Når det gjelder lys, så mener jeg lyset i skjermen. Saken er jo den at alle andre telefoner gjør det, så jeg skjønner ikke hvorfor denne ikke gjør det. Det lille diodelyset er ikke nok. Jeg mener ikke den skal lyse i mange minutter, men at den lyser opp bør være en selvfølge.

 

Ang vibrering: ja, den vibrerer ved tastetrykk, men noen ganger hikker den etter at du har trykket og vibrerer hardere enn normalt. Det er et eller annet feil med den vibreringen, men regner med det blir rettet opp i neste software-versjon.

 

GPS: Når den skal finne rett rute, så blir den bare stående og stående og "calculating route" eller hva den sier. Og ofte tar det år og dag før den får kontakt med satelittene. Heldigvis er jeg ikke avhengig av GPS-en, men det er definitivt noe feil med softwaren. Mulig det bare er min.

 

Jeg tror dette har en del med software-versjonen å gjøre. Den versjonen jeg har (20.0.012) har hatt mye bugs. Dette er veldig tydelig på Nokias diskusjonsforum. Jeg brukte den nesten ikke med forrige versjon av softwaren, så jeg har ingen kommentarer til hvordan den var da. Dog kjenner jeg Nokia, og jeg vet at helt nye produkter alltid har en del bugs i begynnelsen. Det var også tilfelle med 6610/7210, N70 og en hel haug med andre nyvinninger. N97 blir nok mye bedre; når den kommer på markedet, vil feilene på 5800 nok være rettet og N97 blir en mye mer stabil telefon.

Lenke til kommentar

Ja jeg er enig at telefonen ikke er helt komplett - enda! Men jeg må si at dette er den beste telefonen jeg noen gang har hatt! Og, som med windows mobile telefoner, så er ikke telefonen på topp før man har funnet programmer og instalere på telefonen mener jeg :) Men som sagt det beste jeg har hatt :) Gleder meg også til neste update for å se om små "buggsa" blir fikset :)

Lenke til kommentar

Bare jeg som ikke synes skjermen har så bra farger? Eier ikke telefonen selv, men har testet den litt i virkeligheten. For all del bedre enn Iphone, men ikke fantastisk på noen måte. Jeg har opplevd å mistrives med alt annet enn AMOLED i det siste, så jeg er vel bortsjemt.

 

Poenget er at jeg ikke synes den blir så bra til film... eller tar jeg feil?

 

Synes rød og svartfargene ikke var særlig å skryte av.

Lenke til kommentar
Bare jeg som ikke synes skjermen har så bra farger? Eier ikke telefonen selv, men har testet den litt i virkeligheten. For all del bedre enn Iphone, men ikke fantastisk på noen måte. Jeg har opplevd å mistrives med alt annet enn AMOLED i det siste, så jeg er vel bortsjemt.

 

Poenget er at jeg ikke synes den blir så bra til film... eller tar jeg feil?

 

Synes rød og svartfargene ikke var særlig å skryte av.

 

Jeg ser selv stadig simpsons på telefonen, jeg vil si at jeg er fornøyd med fargene :) Synes skjermen er skarp, men er nok smak og behag tror jeg :)

Lenke til kommentar
Skjerm.

En ting som ikke er blitt nevnt her er hvor genial vibratoren er med skjerm trykk.

På denne telefonen vet du når du treffer den vibrerer på taste trykk.

Jeg har ikke de problemene du har med skjermen

Klart selve prossesoren må jobbe mer jo flere programmer som kjører.

 

GPS:

Tregheten har også med hvor du står, gps får best dekning ute, laber dekning i vinduet.

Har du god erfaring med bil gps? De er da ikke raske de heller.

Når du først har funnet din possisjon så fungerer den utrolig bra.

Har prøvd denne i Amsterdam for å finne forskjellige plasser som Rock cafe og andre diskoteker. Den er genial vet altid hvor jeg skal gå.

 

SMS lys.

Jer er så glad for at den ikke lyser. Lyset er det verste jeg vet. Gud jeg har blitt skremt noen ganger av det lyset. Denne telefonen vibrerer på meldingene som alle andre ok det er nok. Om natten så kan lyden være av og ingen lys. Folk kan vel vente med å få svar neste morgen ?

 

Når det gjelder lys, så mener jeg lyset i skjermen. Saken er jo den at alle andre telefoner gjør det, så jeg skjønner ikke hvorfor denne ikke gjør det. Det lille diodelyset er ikke nok. Jeg mener ikke den skal lyse i mange minutter, men at den lyser opp bør være en selvfølge.

 

Ang vibrering: ja, den vibrerer ved tastetrykk, men noen ganger hikker den etter at du har trykket og vibrerer hardere enn normalt. Det er et eller annet feil med den vibreringen, men regner med det blir rettet opp i neste software-versjon.

 

GPS: Når den skal finne rett rute, så blir den bare stående og stående og "calculating route" eller hva den sier. Og ofte tar det år og dag før den får kontakt med satelittene. Heldigvis er jeg ikke avhengig av GPS-en, men det er definitivt noe feil med softwaren. Mulig det bare er min.

 

Jeg tror dette har en del med software-versjonen å gjøre. Den versjonen jeg har (20.0.012) har hatt mye bugs. Dette er veldig tydelig på Nokias diskusjonsforum. Jeg brukte den nesten ikke med forrige versjon av softwaren, så jeg har ingen kommentarer til hvordan den var da. Dog kjenner jeg Nokia, og jeg vet at helt nye produkter alltid har en del bugs i begynnelsen. Det var også tilfelle med 6610/7210, N70 og en hel haug med andre nyvinninger. N97 blir nok mye bedre; når den kommer på markedet, vil feilene på 5800 nok være rettet og N97 blir en mye mer stabil telefon.

 

 

Lys:

Jeg har ikke tenkt over at den ikke lyser når smser kommer.

men har heller ikke savnet det tvert i mot. jeg er glad soverommet ikke blir lyst opp.

 

GPS

Jeg har samme versjon som deg 20.0.012 og min gps lager ruten ferdig. Har ikke hatt problemer jeg har brukt den mye.

Kanskje du må oppdatere kartet ?

jeg har lastet ned siste versjon av karter.

 

 

Vibrering:

Synes den er fin som den er.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske fornøyd med 5800, men det iriterere meg at det ikke er mulig å ha mer en 4 snarveier på hvileskjermen. Eller har noen et tips?

Du kan prøve Handy Shell, gjør muligens det du er ute etter. Har testet det på tidligere Nokia modeller men ble selv aldrig helt fornøyd med hvordan det virket.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Skjerm.

En ting som ikke er blitt nevnt her er hvor genial vibratoren er med skjerm trykk.

På denne telefonen vet du når du treffer den vibrerer på taste trykk.

Jeg har ikke de problemene du har med skjermen

Klart selve prossesoren må jobbe mer jo flere programmer som kjører.

 

GPS:

Tregheten har også med hvor du står, gps får best dekning ute, laber dekning i vinduet.

Har du god erfaring med bil gps? De er da ikke raske de heller.

Når du først har funnet din possisjon så fungerer den utrolig bra.

Har prøvd denne i Amsterdam for å finne forskjellige plasser som Rock cafe og andre diskoteker. Den er genial vet altid hvor jeg skal gå.

 

SMS lys.

Jer er så glad for at den ikke lyser. Lyset er det verste jeg vet. Gud jeg har blitt skremt noen ganger av det lyset. Denne telefonen vibrerer på meldingene som alle andre ok det er nok. Om natten så kan lyden være av og ingen lys. Folk kan vel vente med å få svar neste morgen ?

 

Når det gjelder lys, så mener jeg lyset i skjermen. Saken er jo den at alle andre telefoner gjør det, så jeg skjønner ikke hvorfor denne ikke gjør det. Det lille diodelyset er ikke nok. Jeg mener ikke den skal lyse i mange minutter, men at den lyser opp bør være en selvfølge.

 

Ang vibrering: ja, den vibrerer ved tastetrykk, men noen ganger hikker den etter at du har trykket og vibrerer hardere enn normalt. Det er et eller annet feil med den vibreringen, men regner med det blir rettet opp i neste software-versjon.

 

GPS: Når den skal finne rett rute, så blir den bare stående og stående og "calculating route" eller hva den sier. Og ofte tar det år og dag før den får kontakt med satelittene. Heldigvis er jeg ikke avhengig av GPS-en, men det er definitivt noe feil med softwaren. Mulig det bare er min.

 

Jeg tror dette har en del med software-versjonen å gjøre. Den versjonen jeg har (20.0.012) har hatt mye bugs. Dette er veldig tydelig på Nokias diskusjonsforum. Jeg brukte den nesten ikke med forrige versjon av softwaren, så jeg har ingen kommentarer til hvordan den var da. Dog kjenner jeg Nokia, og jeg vet at helt nye produkter alltid har en del bugs i begynnelsen. Det var også tilfelle med 6610/7210, N70 og en hel haug med andre nyvinninger. N97 blir nok mye bedre; når den kommer på markedet, vil feilene på 5800 nok være rettet og N97 blir en mye mer stabil telefon.

-Vibreringen: Har samme problem! Det skjer og når eg tek av og på tastelåsen. Av og til vibrera den sterkt og av og til vibrera den ikkje :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
GPS:

Denne er forferdelig treg...

 

GPSen på denne telfoene synes jeg er utrolig bra, jeg kan sitte i kjelleren å få kontakt med sattelitte uten problemer, men nokia sitt gps program liker jeg ikke... Den er mye bedre å mota signaler en Garmin sine GPSer, far min kjøper nyeste Garmin GPS vært år,så jeg er kjent med mange av dem. Han sa faktisk selv at han var veldig imponert over hvor god den var til å mota signal.

Men en veldig minus er som sagt Nokia map, som jeg synes er helt forferdelig, men med Garmin XT så er den helt topp!

Lenke til kommentar
Ja, det går som regel raskt, selv om det også kan gå trengt til tider. Husk også at 5800 har A-GPS, som gjør at den også bruker basestasjonene for å å finne posisjonen din raskere, noe en vanlig GPS ikke gjør.

 

Hvet det, men det er ikke mange GPSer som klare å vise hvor du er når man sitter i kjelleren innefor betongvegger, med 3 etasjer over seg:) Så jeg synes den fungere veldig godt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...