Gå til innhold

Moped kjørte på bil som stoppet.


Svampebob

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål om hvem som har skyld eller ikke skyld.

 

Var på skolen at en kompis av meg skulle kjøre ut av parkerings plassen med bilen sin han svinger halveis ut og ser bak seg at da kommer det en moped i stor fart, da stopper han helt opp. Det står også en annen bil på andre siden av veien sånn at det bare er en liten sprekk mellom bilene. (Den andre bilen står parkert så er ingen i den) Han på moped prøver og kjøre gjenom sprekken, men tar med speilet og riper litt av døren. Han på mopeden kjørte også uten spor i bakdekket, var litt spor på siden av dekket helt uti siden. Han sa at han prøvde og bremse men at dekket låste seg. Det var vått ute og.

 

Han på mopeden klaget over vondt i foten, og kompisen min tilbød seg å kjøre han til legevakten, men han sa bare nei, og fikk noen andre til og kjøre han. Og nå skal han på mopeden min anmelde kompisen min siden han ikke ringte politiet siden det var person skade.

 

Var flere folk som også sa at han kjørte for fort. Man kan si at skolen ligger midt inni et boligfelt :p

 

Men lurer på om at han kompisen min kommer til å måtte betale skadene på sin bil og hannes moped, var noen kåpe deler som ble sprak litt her og der. Og hvem er det sin skyld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de fleste bilene står parkert langs en vei opp mot skolen, og der har de markert opp opp parkerings plasser med hvit linje i bakken. Det var en sånn parkering han svingte ut av.

 

Den pilen lengst til høyre er hvor mopeden kom fra, den pilen som stikker ut fra parkeringen er hvor han kompisen min kjørte ut fra, og de ligger i en bakke så man kan ikke se om det kommer noen fra fra toppen der skolen ligger.

post-148607-1237234188_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår førsteposten rett, så har bilen kjørt ut fra en parkeringsplass og så stoppet, på en slik måte at det var for trangt til at mopeden kunne passere? Dette høres ut som et klart brudd på vikeplikten.

Så kan det diskuteres om mopedføreren har sin del av ansvaret, pga. dårlig(e) dekk og høy fart.

 

Når det gjelder anmeldelse av bilføreren for at han ikke kontaktet politiet, tviler jeg på at det kommer til å bli noen sak av det. Mopedføreren ble skadet i beinet, men kunne jo varslet politiet selv? Sjelden man bruker foten når man ringer. Ut fra forklaringen virker det ikke som om han var så hardt skadet at han ikke ville vært i stand til å ringe - hvordan fikk han ellers tak i kameraten som kjørte han til legevakten? ;)

Lenke til kommentar

Hm.. kommer jo litt ann på hendelsesløpet her da.

 

--------

Bil A svinger ut, ser det kommer en moped, STOPPER.

 

Mopeden bremser, men ser at Bil A stopper. Ser en liten luke mellom Bil A og parkert bil på motsatt side. Velger å aksellerere og prøve å kjøre mellom luken. Klarer ikke det, dunker borti Bil A.

--------

 

Var det slik det var?

Lenke til kommentar

Hvis han prøvde å stoppe, men ikke klarte det og eneste "løsning" var å smette mellom luken, så spørs det nok ikke om kompisen din må betale skadene ja.. :)

 

Hvis han derimot hadde stoppet og så aksellerert igjen for å se om det gikk, da kunne det vel fort vært snakk om en annen situasjon.

 

Viktigste er vel at det ikke ble noen alvorlige personskader :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...