Gå til innhold

Skal se "Dollar-trilogien"!


Sonsol

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompiser skal se tre av Sergio Leones filmer, ofte kalt Dollar-triologien, og jeg lurer på om det er noen anbefalinger angående rekkefølge? Jeg er klar over at "The Good, The Bad and The Ugly" ble filmet sist, men er av mange ansett som en prequel. Er det noen som har noen tanker om hvorvidt den bør ses først eller sist?

 

 

Vennlig hilsen

 

Sondre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og noen kompiser skal se tre av Sergio Leones filmer, ofte kalt Dollar-triologien, og jeg lurer på om det er noen anbefalinger angående rekkefølge? Jeg er klar over at "The Good, The Bad and The Ugly" ble filmet sist, men er av mange ansett som en prequel. Er det noen som har noen tanker om hvorvidt den bør ses først eller sist?

 

Som Night Keeper skrev... filmene har ingen tilknytning til hverandre, de referer til hverandre i form av klesbruk osv., men Clint Eastwood karakteren spiller tre ulike personer i de tre filmene. Tre ulike personer, men som har den samme rollen i samfunnet om du skjønner hva jeg mener.

 

Det er viktig å være klær på at det er tre ulike personer som er uavhengig, da Lee Van Cleef er med i to av filmene men spiller helt ulike roller i de to filmene. Skulle filmene eksistert i det samme narative universe hadde dette bare vært en kilde til forvirring. Når det er sagt ville jeg sett dem i den rekkefølgen de ble laget, Leones film kan i stor grad sees på som som en selvbevist referanse til hans egne tidligere filmer og western film genrelt. I den forstand at filmene er proppet med referanse til andre filmer, og The Good the Bad and the Ugly er referer naturlig nok i større grad til de to første enn omvendt.

 

Det er foresten interesant at du har fått det for deg at den er en Prequel skulle likt å vist hvor du har hørt dette?

Lenke til kommentar

Muligens en overdrivelse at det er en prequel, men har hørt en plass at i The Good the Bad and the Ugly finner han klærne han bruker iløpet av filmen, og dette er de samme klærne som i de andre filmene. Er også klar over at filmene ikke egentlig er en triologi, og at de ikke har en sammenheng, men regissører liker av og til å referere og å ha med pekepinner til egne og andres filmer, noe Modin er inne på. Jeg tenkte ganske enkelt at dette kunne være ganske fremtredende, ettersom den av enkelte blir kalt en slags triologi. Har ikke sett noen av filmene før :blush:

Lenke til kommentar
Jeg ville ha sett Fistful of Dollars først, også GBU tilslutt. Da blir det kronologisk og dårligst til best. Ikke det at noen av dem er dårlig da, langt ifra.

 

 

Det han sa, viss du ser GBU først vil de to andre virke litt små og billige, de er fremdeles gode filmer, men veldig få filmer holder opp mot GBU

Lenke til kommentar
Jeg ville ha sett Fistful of Dollars først, også GBU tilslutt. Da blir det kronologisk og dårligst til best. Ikke det at noen av dem er dårlig da, langt ifra.

 

 

Det han sa, viss du ser GBU først vil de to andre virke litt små og billige, de er fremdeles gode filmer, men veldig få filmer holder opp mot GBU

 

For A Few Dollars More er ikke langt unna nivået til GBU og Once Upon...faktisk. Lee van Cleef er helt rå i den filmen :)

Lenke til kommentar
Jeg ville ha sett Fistful of Dollars først, også GBU tilslutt. Da blir det kronologisk og dårligst til best. Ikke det at noen av dem er dårlig da, langt ifra.

 

 

Det han sa, viss du ser GBU først vil de to andre virke litt små og billige, de er fremdeles gode filmer, men veldig få filmer holder opp mot GBU

 

For A Few Dollars More er ikke langt unna nivået til GBU og Once Upon...faktisk. Lee van Cleef er helt rå i den filmen :)

 

Det er en veldig god film, tror jeg ga den 8 eller 8.5, men det er fremdeles langt fra 10 jeg ga GBU og Once in the west

Lenke til kommentar
Jeg tenkte ganske enkelt at dette kunne være ganske fremtredende, ettersom den av enkelte blir kalt en slags triologi. Har ikke sett noen av filmene før :blush:

 

En triologi trenger ikke å bygge på de samme karakteren eller eksitere i det samme narrative universet, det kan feks. være studier av tre følser eller verdier osv. Rett og slett en serie på tre filmer regissørene lager for å utforske et spesielt kunstnerisk prosjekt slik som Tricoloren (jeg vet at historiene der er flettet i det at de går forbi hverandre på gaten osv. så dårlig eksempel) som utforsker den franske revolusjonens verdier frihet, likhet og brorskap. osv.

 

Vel i den grad Dollar filmene er en triologi er de det snarere i form av tilfeldigheter enn et bevist valg fra regissøren. Det kunne gjerne blitt flere Dollar filmer om Clint ikke hadde takket nei til å spille inn flere filmer med Sergio Leone.

Lenke til kommentar

Du skal ha 2-disc utgivelsene fra MGM. Kjøp de hver for seg i disse utgavene, det er verd pengene!

 

Har sett filmene i rimelig tilfeldig rekkefølge, men neste gang skal jeg helt klart se de kronologisk. Jeg syns Fistful er en grei "innvielse" til konseptet, mens For a Few og GBU er mye større i de fleste aspektene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...