NLT Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 (endret) Hei, jeg har sett litt gjennom andre tråder hvor fusking omdiskuteres, men syntes ikke de passet helt til måten min bil oppfører seg, så derfor prøver jeg ved å opprette egen tråd på dette. "konebilen" gir meg hodebry, Corsa 3-syl, 1.0 liter, 1999 mod, 91.000 km. Den fusker/mister motorkraft ved gasspådrag av og til, og når dette skjer tennes også den gule motorlampa lengst til venstre blandt lampene under speedometer. Kan skje både når bilen nettopp har blitt startet, eller når bilen har gått litt (eller lenge). Gir seg og gule lampen slukker, hvis jeg slipper gassen et par sek, og gasser rolig etterpå. Skjer ikke (eller skjer skjeldnere) hvis jeg gasser veldig rolig og forsiktig. Men klart med 1 liters motor må man nesten gi litt gass for at det skal gå fremover :-) Ting jeg har gjort: -sjekket vanntemp, stabil, virker ikke som det er trykk i systemet -byttet tennplugger, de gamle var svarte/sot -byttet olje og filter Noen som har noen tips til hva som kan forårsake dette? Takknemlig for hjelp. Endret 16. mars 2009 av NLT
SirAmp Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 (endret) har du fortsatt de gamle pluggene? de kan si endel om hva som er galt med tenningssystemet! Kjenner ikke til Opel corsa, men hvis den har fordeler, ikke nymotens hightec tenning, ville jeg sjekket/vurdert å bytte fordeler og fordelerlokk. Endret 16. mars 2009 av SirAmp
NLT Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Skrevet 16. mars 2009 har du fortsatt de gamle pluggene? de kan si endel om hva som er galt med tenningssystemet! Ja jeg har de gamle pluggene, de er svarte og det er littegrann hvitt på dem. Kjenner ikke til Opel corsa, men hvis den har fordeler, ikke nymotens hightec tenning, ville jeg sjekket/vurdert å bytte fordeler og fordelerlokk. Den har ikke fordelelokk, men "nymotens hightech tenning".... desssverre.... Noen tips?
SirAmp Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 fant i farta kun fram til en versjon for MC, men prinsippene er jo de samme: http://www.mc-plassen.net/modules.php?name...icle&sid=74
NLT Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Skrevet 17. mars 2009 Hvor sitter EGR ventilen? Hvis noen vet? Og hva skal jeg gjøre med den, rense den, bytte den?
Mekker`n Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Den sitter på høyre side av topplokket når du står foran motoren med panseret oppe. Dvs den sitter over girkassa festet på motoren. Sitter festa med et par torx skruer og det sitter et ledningsstikk på den. Selve EGR ventilen er hele metall huset/dingsen du løsner ved og ta de torx skruene. Problemet med dem er at kanalene inni der er for tynne. Det kokser igjen. Ellers sitter alt av eksos-egr kanaler osv intigrert i topplokket noe som er ganske uvanlig. En ny del koster fort 2-3 tusen, men det har vært noe utbedringer av problemet mener jeg og huske. Tror prisen plutlig droppa en del ned til under 1000 lappen mot at du leverte den gamle osv.. Pant-ordning. Uansett når disse begynner og kødde kan du rense dem et par ganger før det er helt dødt. Hvor lenge det holder varierer, men det pleier og hjelpe med en liten rens. Det du gjør er og ta av egr ventilen.. Saus den inn med rustløser e.l. La den stå en stund. Saus det inn igjen. La kontakten til egr ventilen stå på og skru tenning av og på maaange maange ganger. Da vil ventilen inni der prøve og bevege seg og du får smurt ting opp. Få gjerne en bekjent til og ta seg av tenning av/på mens du kjenner på hele egr huset. Du kjenner at den vil bli bedre. Pirk vekk etv fastbrent koks/sot, men IKKE pirk vekk den tynne gummipakningen som går inni der. Rens overflaten på ventilen og motoren og skru det sammen igjen. Hvis problemet ikke løser seg vet du hvertfall at egr ventilen er i orden. Lenge siden jeg har sett det problemet faktisk, men det er verdt og sjekke. For noen år siden bytte jeg ofte sånne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå