Illyria Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Hei! jeg har en bil som ikke er EU-godkjent og mangler forsikkring. Dette grunnet at jeg fikk bilen for noen år siden og ikke har hatt lappen. Nå derimot har jeg annskaffet meg det lille beviset. Men før jeg sender avgårde bilen på EU-g. vil jeg gjerne se at den går uten store problemer. Så det jeg egentlig lurer på er hva strafferammen er om jeg blir tatt på veien med denne bilen.
Bludd Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Det er vel ingen strafferamme, men boten bør vel bli såpass høy at det er verdt å kjøpe prøveskilt? Edit: Dessuten, hvis det er skilt på bilen blir de nok klippet og du må betale påskiltingsgebyr som er 1200 eller noe for å få de tilbake. Endret 14. mars 2009 av Bludd
perjohan Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor det er uaktuelt med prøveskilter. Det er nettopp slike tilfeller de er ment for. Men ellers til spm om strafferamme: Du havner ikke i fengsel. Om du blir sjekket for du vel bare en bot på noen tusen. Men det verste som kan skje, er at du kjører på noen eller krasjer med en Mercedes til 1 mill og totalvraker den. Har du ikke forsikring, må du betale det det koster...
Illyria Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Skrevet 14. mars 2009 Hehe, ja det er jeg fullt klar over, men tenkte bare noen rolige turer rundt der jeg bor for å sjekke at alt er i orden. er lite keen på å betale for EU-godjennigen hvis jeg likevel må vrake den:P Heldigvis er det få biler i millionklassen rundt der jeg bor:P men hva er prisen og sånn på prøveskilter?
Bludd Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 (endret) 225 per døgn Lenke Merk at kjøretøyet må være avskiltet for at du skal få kjøpt dagsprøvekjennemerker, men det er jo bare å levere inn skiltene når du kjøper dem, og så hente dem ut igjen evt. hvis PKK blir godkjent. Endret 14. mars 2009 av Bludd
Cobos Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor det er uaktuelt med prøveskilter. Det er nettopp slike tilfeller de er ment for. Men ellers til spm om strafferamme: Du havner ikke i fengsel. Om du blir sjekket for du vel bare en bot på noen tusen. Men det verste som kan skje, er at du kjører på noen eller krasjer med en Mercedes til 1 mill og totalvraker den. Har du ikke forsikring, må du betale det det koster... Det er ikke problemet, problemet er hvis du i denne bilen kjører ned og dreper en liten unge. Har den ungen livsforsikring faller denne forsikringen på deg. Da snakker vi lett om 1-3 millioner som du skylder, og det er bare de økonomiske konsekvensene, de moralske/sosiale får du vurdere selv. Jeg ville kjøpt prøveskilter i en dag og så kjørt en del... Cobos
Jotun Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 En eu kontroll koster jo ikke så innmari mye mer enn prøveskiltene. Så hvorfor ikke bare ta den og bli ferdig med det...?
Illyria Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Skrevet 16. mars 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor det er uaktuelt med prøveskilter. Det er nettopp slike tilfeller de er ment for. Men ellers til spm om strafferamme: Du havner ikke i fengsel. Om du blir sjekket for du vel bare en bot på noen tusen. Men det verste som kan skje, er at du kjører på noen eller krasjer med en Mercedes til 1 mill og totalvraker den. Har du ikke forsikring, må du betale det det koster... Det er ikke problemet, problemet er hvis du i denne bilen kjører ned og dreper en liten unge. Har den ungen livsforsikring faller denne forsikringen på deg. Da snakker vi lett om 1-3 millioner som du skylder, og det er bare de økonomiske konsekvensene, de moralske/sosiale får du vurdere selv. Jeg ville kjøpt prøveskilter i en dag og så kjørt en del... Cobos Ungen overlever jo ikke selvom jeg kjøper forsikkring:/ så de moralske konsekvensene kommer alltid til å være en bivirkning. En eu kontroll koster jo ikke så innmari mye mer enn prøveskiltene. Så hvorfor ikke bare ta den og bli ferdig med det...? Nei det er sant at EU-kontrollen ikke koster alt for mye, problemet kommer hvis det er noen andre kjøre messige feil som må repareres, gidder ikke legge 10.000kr i reprasjon når bilen i seg selv er verdt like mye
>Jonas< Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hvorfor har du tenkt til å kjøre en tur hvis du ikke vil vite eventuelle feil? Det koster deg 5-600,- for prøveskilter og EU-kontroll, og da får du svar på hva som er feil. Er det for mye selger du den som delebil eller vraker den.
Jotun Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 En eu kontroll koster jo ikke så innmari mye mer enn prøveskiltene. Så hvorfor ikke bare ta den og bli ferdig med det...? Nei det er sant at EU-kontrollen ikke koster alt for mye, problemet kommer hvis det er noen andre kjøre messige feil som må repareres, gidder ikke legge 10.000kr i reprasjon når bilen i seg selv er verdt like mye Hvis det blir for dyrt å fikse den så kaster du den selvsagt bare. Men det er billig "forsikring" å ta EU kontrollen og betale 5-600 kroner istedet for å ta sjangsen på en prøvetur og ryke på en kjempesmell... Men du må vel uansett få bilen til EU-kontrollen. Hvordan har du tenkt å gjøre det? Synest hele greia egentlig høres ut som en jakt etter en unnskyldning for å kjøre bilen ulovlig. Gjør det om du vil, men det kan ende i uløkkå...
epifant Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 100% av de involverte i ulykker trodde aldri det kom til å skje dem. 225 kr er PEANØTTER for å forsikre seg mot det som kan skje.
Illyria Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Skrevet 16. mars 2009 100% av de involverte i ulykker trodde aldri det kom til å skje dem. 225 kr er PEANØTTER for å forsikre seg mot det som kan skje. wow hvor finner jeg den forsikkringen? Uansett...Ulykker skjer aldri med meg!!
Bludd Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Når du kjøper dagsprøvekjennemerker får du trafikkforsikring med på kjøpet for perioden det gjelder. Ring til Trafikkstasjonen din eller sjekk på vegvesen.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå