Gå til innhold

Bestiller snart, ser den ok ut?


Anbefalte innlegg

En kamerat skal bestille seg ny pc, og han lurer derfor på om det han har valgt blir en brukende pc. Spiller stort sett FM2009 og Empire Total War.

 

Antec Nine Hundred sort miditower,

Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk

DFI LanParty DK X58-T3eH6

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5

USB2 multikortleser 3.5"

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S,

Seagate Barracuda 7200.11 500GB,

 

Ser dette ok ut, eller er det noe som burde forandres? Budsjettet er egentlig brukt opp, så noen store/dyre endringer er det nok ikke råd til.

 

Noen som har erfaringer med denne: Seagate Barracuda 7200.11 500GB, SATA-300, 32MB?

Er denne evt en bedre disk: Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Herm!

 

Oppsettet ser fint ut det.

 

Seagate-disken er helt sikkert grei, WD-disken er ivertfall det.

 

Om du synest støyende DVD-spillere er et problem så se på Samsung sine.

 

Forutsatt at dette primært er en spillePC, ville jeg kanskje byttet til en billigere plattform for spilling med cirka samme ytelse, altså Core 2 Duo/Quad og brukt de pengene som blir spart i et kraftigere skjermkort, altså f.eks. 4870 X2 eller GTX 295.

 

 

Mvh,

efikkan.

Lenke til kommentar

Ville nok gått vekk fra i7, mye å spare der og heller brukt penger på et bedre skjermkort (som kommer til å bli flaskehalsen veldig fort på ditt oppsett.)

Du burde kanskje også gå for Antec Nine Hundred Two, som har støvfiltere og bedre viftekontroll.

Hvis du ser på signaturen min, så kan jeg si jeg er VELDIG fornøyd med det oppsettet der :) Burde kanskje valgt en quad, men har ikke fått den opp på 100% load i spill enda (ifølge g15 keyboardet mitt hvertfall :) )

Lenke til kommentar

Takker for svar begge to. Skal se om vi ikke kan finne en roligere DVD-brenner til han. Når det gjelder å bytte ut i7 så tror jeg ikke det blir aktuelt. Han er veldig bestemt på at han vil ha den, og heller bytte ut skjermkortet etter hvert men skal nevne det for han.

Lenke til kommentar

Skjermkortet står som sagt ikke i stil med resten av oppsettet, et ATI 4870x2, Geforce 285 eller 295 vil matche mye bedre.

 

Personlig ville jeg ikke valgt DFI hovedkort til noe annet enn benchmark bruk, de har det med å levere veldig varierende kvalitet/support og er ikke altid egnet til daglig bruk - DFI er fryktelig hypet opp pga av ekstreme oc egenskaper på enkelte modeller - hvis man har flaks og maks peil.

Som regel er Asus og Gigabyte sikrere valg til "normal" bruk.

Lenke til kommentar

Ja, var litt i tvil om det hovedkortet egentlig så får se om vi kan finne et bedre alternativ.

 

Når det gjelder skjermkortet så er jeg enig i at det ikke står helt i stil. Er litt i tvil selv her om hva jeg ville gjort.. Det blir jo enten i7 nå og evt bytte/kjøpe ett til 4870 senere, eller Core 2 duo nå med bedre skjermkort, men er redd det fort vil bli "for dårlig" og at han da må ha seg nytt HK, cpu osv om ikke lenge..

 

Kan jo også si at kameraten min ikke er en som bytter pc hvert år, og er heller ikke avhengig av å ha ALT på maks innstillinger i alle spill. Han bytter vel heller pc hvert 3-4 år og vil ha noe som kan var lenge med enkle oppgraderinger.

 

Et lite spørsmål til forresten..

Er den psu`en veldig overkill eller trengs det såpass hvis han skulle gå for SLI/CF senere?

Lenke til kommentar

Har hatt mange DFI kort igjennom flere år og det er veldig opp og ned, ikke bare hardwaremessig, men det største problemet er ofte bios, som kan være plaget av grove nærmeste idiotiske feil som aldri blir rettet eller erstattet med nye feil.

Uansett er Asus og Gigabyte sine kort et mye tryggere valg og mye bedre egnet til normalt bruk som sagt - spesielt Gigabyte sin UD serie har vært helt fantastisk både til Core i7 og Core2.

Lenke til kommentar

Før Phenom II kan matche Core i7 i ytelse må den først matche Core2 Quad Q9xxx serien - Core2 Quad er generellt litt raskere enn tilsvarende Phenom II ved samme frekvens - det er langt opp til Core i7 i generell ytelse.

Unntaket er spill, hvor skjermkortet spiller mye større rolle enn prosessor, men skal man kjøre med ekstreme skjermkort oppsett som f.eks 2x 4870x2 eller 2x Geforce 295 så vil Core i7 ha en stor fordel da ingen andre cpu'er klarer å drive disse løsningene skikkelig.

Til generell Windows bruk, f.eks vdeoenkoding o.l er Core i7 voldsomt overlegen.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Til de fleste spill i dag er skjermkort fremdeles flaskehalsen, og i7 vil være ganske bortkastet til spillbruk. Faktisk så er ikke Phenom II 940 noen serlig flaskehals i de fleste spill heller, og sammenlignet med Q9550 så får Q9550 cirka 5% bedre spillytelse i snitt, så kan du regne på det og tenke etter om du faktisk vil merke forskjellen.

 

For min egen del har jeg nettopp bestilt en Phenom II 940 og Radeon HD 4870, fordi det nettopp gir mest spillytelse for pengene. Det eneste som kunne vært noe serlig poeng i å oppgradere er skjermkortet, resten vil bare gi marginal ytelseforskjell for mange tusen kroner.

 

Du gjør akkurat som du vil, men jeg vil si at det er ganske dumt å kjøpe et produkt på annet grunnlag enn ytelse for pengene. Det blir litt som å kjøpe en flaske cola i kiosk fremfor å kjøpe det samme på Rema til under halve prisen.</analogi>

Lenke til kommentar

Hvis maskina skal kun brukes til spill så er jeg enig - har selv PhenomII 940 + Geforce GTX285 i spillmaskina mi og det fungerer utmerket - det jeg liker minst på AM2/AM3 er kvaliteten på hovedkortene som ikke er i nærheten av Intel LGA775/1366 kort - ikke så rart, når det har blitt solgt 10 Intelbaserte kort for hvert AM2 hk det siste året, men det finnes helt ok kort, og det kommer flere ettersom PhenomII tar seg opp i popularitet.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Hvis maskina skal kun brukes til spill så er jeg enig - har selv PhenomII 940 + Geforce GTX285 i spillmaskina mi og det fungerer utmerket - det jeg liker minst på AM2/AM3 er kvaliteten på hovedkortene som ikke er i nærheten av Intel LGA775/1366 kort - ikke så rart, når det har blitt solgt 10 Intelbaserte kort for hvert AM2 hk det siste året, men det finnes helt ok kort, og det kommer flere ettersom PhenomII tar seg opp i popularitet.
Hvilket hovedkort er det snakk om i ditt tilfelle?
Lenke til kommentar
Hvis maskina skal kun brukes til spill så er jeg enig - har selv PhenomII 940 + Geforce GTX285 i spillmaskina mi og det fungerer utmerket - det jeg liker minst på AM2/AM3 er kvaliteten på hovedkortene som ikke er i nærheten av Intel LGA775/1366 kort - ikke så rart, når det har blitt solgt 10 Intelbaserte kort for hvert AM2 hk det siste året, men det finnes helt ok kort, og det kommer flere ettersom PhenomII tar seg opp i popularitet.
Hvilket hovedkort er det snakk om i ditt tilfelle?

 

Har testet Gigabyte 780G-SH2, en katastrofe med Phenom, Gigabyte 790FX-DS5 - det klart værste av alle, Gigabyte 790FX-DQ6 - litt bedre enn DS5, men ikke bra, DFI Lanparty JR - Grøss og gru med PHII, Asus M3A32-MVP - gammelt, men helt greit kort, Asus CrosshairII og M3N72D - Nforce 780A&750A kort, av disse likte jeg M3N72D best, selv om det koster det halve og designet er helt på trynet.

 

Poenget mitt er at med Intel lga775 kan du bare plukke opp et Asus eller Gigabyte P45 kort fra 1000 kroner+, og de er nærmest perfekte, det samme gjelder til dels X58, selv om det er litt å gå på enda der, det er jo ett ganske nytt chipset.

Lenke til kommentar
Hvis maskina skal kun brukes til spill så er jeg enig - har selv PhenomII 940 + Geforce GTX285 i spillmaskina mi og det fungerer utmerket - det jeg liker minst på AM2/AM3 er kvaliteten på hovedkortene som ikke er i nærheten av Intel LGA775/1366 kort - ikke så rart, når det har blitt solgt 10 Intelbaserte kort for hvert AM2 hk det siste året, men det finnes helt ok kort, og det kommer flere ettersom PhenomII tar seg opp i popularitet.
Hvilket hovedkort er det snakk om i ditt tilfelle?

 

Har testet Gigabyte 780G-SH2, en katastrofe med Phenom, Gigabyte 790FX-DS5 - det klart værste av alle, Gigabyte 790FX-DQ6 - litt bedre enn DS5, men ikke bra, DFI Lanparty JR - Grøss og gru med PHII, Asus M3A32-MVP - gammelt, men helt greit kort, Asus CrosshairII og M3N72D - Nforce 780A&750A kort, av disse likte jeg M3N72D best, selv om det koster det halve og designet er helt på trynet.

 

Poenget mitt er at med Intel lga775 kan du bare plukke opp et Asus eller Gigabyte P45 kort fra 1000 kroner+, og de er nærmest perfekte, det samme gjelder til dels X58, selv om det er litt å gå på enda der, det er jo ett ganske nytt chipset.

Jeg ville valgt et solid hovedkort fra Asus, utrolig mye tull med de andre produsentene.

Men husk at Phenom I og Phenom II er to ulike ting.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen. Lenge siden jeg har oppdatert meg på noe som helst, så her var det mye gresk. Skal se litt på forslagene og ta en prat med kameraten som skal handle, og be han vurdere forslagene deres. Hadde budsjettet hans ikke vært så stramt så er jeg ganske sikker på at han hadde beholdt i7 og gått for et bedre skjermkort eller 2..

 

Hvis han går for i7 så kommer han ihvertfall til å bytte hovedkort og da tror jeg det blir Asus P6T.

 

Noen som har testet dette minnet med i7 forresten?

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...