Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Her kan vi snakke om blålys, sirener, og utryknigskjøretøy generelt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hva er bota for å kjøre med blålys på en privateid bil/motorsykkel?

 

Hakke peiling, men husker at det står ett sted her på forumet. I verste fall konfiskerer de kjøretøyet ditt. Men jeg tror at så lenge du f eks har en relé som kan skru hoved strømmen til lysa av og på (strøm til bryterene altså) så går det greit, men jeg ville ikke anbefalt å ha blålys montert hvis ikke du er på privat eiendom eller biltreff o.l. Og husk at hvis de først ser at du har lys, men har en hovedrele, så vil de nok være ekstra obs på deg. Jeg tror de samme lover gjelder for blålys som neonbelysning. Men hvs du har et dash lys som du kobler tl sigarett tenkeren så er det jo morsomt å skru det på på en øde slette. Alternativt kan du montere et led panel på "visoren" der det står stopp politi på når du skrur det på, det bruker de mye nedover i europa.

Lenke til kommentar
Hallo??

Politiet bryr seg IKKE om hvilken måte man slår på- og av blålysene. Det er uansett ulovlig med uautorisert bruk.

 

Unnskyld meg herr autofil, jeg prøver bare å hjelpe! Uansett så er det kun uatorisert bruk når de er på, du bruker dem ikke nå bare er montert. Poenget mitt var at ved en relé til hovedstrøm isolerer du lysene, noe som gjør at de ikke har strøm o da er det lov så vidt jeg, var en kar her i norge som sa at så lenge de er av er det lov, fordi han brukte lysene på gatebil og hadde de fastmontert, gutta i blå stoppet han og lot han gå, men så skrudde han de på, uvitende at de var bak han, og da tror jg han fikk bot og at de måtte demonteres. Hvis dette er et stort problem for deg så kontakt en juridisk person som sigurd klomsæth (advokat i autofil) eller en politimann med litt peiling!

Endret av bluezn2s
Lenke til kommentar

Noen som har bilder av de hvite "opptøyknusebilene" som finnes i oslo? Svære doninger

med grind foran... Og gjerne lignende (G-1,2,3,4 bilene til politiet, etc)

[/quote

Had sett ett par av dem, men ingen bilder, du mener vel de mercedes sprinter'ene? Søk rundt på diverse nettaviser så finner du sikkert ett bilde eller to. Søk opptøyer eller noe lignende. ;)

Lenke til kommentar
Had sett ett par av dem, men ingen bilder, du mener vel de mercedes sprinter'ene? Søk rundt på diverse nettaviser så finner du sikkert ett bilde eller to. Søk opptøyer eller noe lignende. ;)

 

Nei nei nei, det er lastebiler. I fjor vår sto det 2 stk sånne parkert uten for UD i Oslo. Det var såvidt jeg husker, hvite lastebiler av eldre årgang (70-80talls) med snute, påmontert "grind" foran, ca 2.5 m høy og 4m bred, og var utstyrt med kraftige dekk.

 

Noe sånt:

riot-control-vehicles-9-1.jpg

Lenke til kommentar

Gjett hva jeg så i dag eller!! 3 brannbiler (scania 114c) 1 ambulanse (vw t5 transporter) på utrykning, 1 politibil på utrykning og en ikke (passat og vito). I tillegg så så jeg to sivilpolitibiler, den ene var patrulje 533 i vestfold (MB c320 cdi), den hadde stoppet noen med blålys, den andre var en vw passat som sto stille, var ikke noe blålys på den som jeg kunne se, ikke i tåkelys grill eller vindu, men det sto en man med politirefleksvest og uniform og skulle sette seg inn i den. Det var jo litt av fangst. Mer detaljer på forespørsel. :D

Lenke til kommentar

Prøvde, men det er ikke så lett når man ligger i 100+. I tillegg så er de plutselig bare der og det gir deg 3 sekunders reaksjonstid ;) Alle bilene untatt sivilen var i motgånde retning. I dag så jeg 2 ambulanser på utrykning som kjørte i kolonne etter hverandre (blålys vw t5) og 3 politibiler. Den ene stoppa en bil foran og de to andre kom i mot (volvo v70 xc70 MB vito) v70 hadde en helt ny led bøyle (whelen edge) og så så jeg en røykdykker bil (toyota hilux fra Simarud) på utrykning. Han kunne ikke kjøre bil for å si de mildt :(!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...