Gå til innhold

OCZ Vertex SSD, raid og p5k


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en OCZ vertex ssd 60 GB på vei i posten( woohooo :) ), og leker litt med tanken på

å bestille en til for å sette opp i RAID0. Mye vil ha mer.

 

Jeg har et Asus p5k som kun støtter Raid via SATA/eSATA. Begge på 3 gbs. Dvs jeg må legge en eSata til sata kabel tilbake inn i kabinetet til ssd disken.

 

Er eSata/sata en mindre god raid (dårligere ytelse)løsning enn f.eks begge interne sata kontakter ?

 

Vil en egen raid controller gi bedre ytelse, som f.eks. denne ?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317485

 

På forhånd takk.

Endret av phocuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke 2 SATA porter???

Jeg kan ikke skjønne hvorfor den ikke skal akseptere raid mellom interne SATA porter. Hvilken disk-kontroller har du?

 

Ytelsesøkningen fra HDD til Vertex er mye større enn ytelsesøkningen fra singel vertex til 2 i raid-0.

HDD -> vertex gir 5-10x ytelsesøkning (eller mer)

Singel Vertex -> 2x vertex raid-0 gir 50-100% ytelsesøkning (i snitt 60-70%)

Du vil alså ikke merke forskjellen på langtnær så godt i forhold til den forskjellen du kjenner nå. For loadingtider i spill KAN det hjelpe en del å ha 2 i raid-0...

Lenke til kommentar

Hmm, eSata er vel meningen som ein ekstern sata... altså du har høgere overføring enn vanlig usb2.0.. tipper det har mer enn god nok bondbredde, men raid på hk (software) vil vel seie att ein IKKJE kan ha os på det, da er det jo ikkje så veldig vits med raid.

 

Kan hende eg har missfårstått, men tror ikkje det =)

Angående raid controller, finnest ein del dell Perc5 på eBay til under 800 (inkludert frakt) vist du finner den gode sorten så klarer den over 5-600mb sec (read) men treffer du den dårlige versjonen er det stopp ved ca 350mb/sec.. litt surt egentlig, men slik er det.

 

Ellers ville eg ha sett tester, korleis ting fungerer osv =)

Lenke til kommentar
Har du ikke 2 SATA porter???

Jeg kan ikke skjønne hvorfor den ikke skal akseptere raid mellom interne SATA porter. Hvilken disk-kontroller har du?

 

Det er et Asus p5k hovedkort. Både interne og eSata har 3.0 Gb/s port

 

Southbridge

4 xSATA 3 Gb/s ports

JMicron® JMB363 PATA and SATA controller

1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices

1 xExternal SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)

1 xSATA 3.0 Gb/s ports

Support RAID 0,1,JBOD

 

This motherboard's south bridge chip is an ICH9, not an ICH9R, so the SATA1 through SATA4 connectors do not have any RAID capability.

 

The RAID capability on this motherboard only exists between the external eSATA connector on the back of the motherboard and the internal SATA_E2 connector, both of which are connected to the JMicron chip. (

 

men raid på hk (software) vil vel seie att ein IKKJE kan ha os på det, da er det jo ikkje så veldig vits med raid.

 

Skjønte ikke helt den. Vil dette si at om jeg bruker en pci/pcie raid controller så kan jeg ikke installere os ?

Endret av phocuz
Lenke til kommentar

MrBBs er litt forvirret her ;)

 

Hovedkortets ICH9 kontroller støtter ikke raid, skal du ha raid på hovedkortet må du bruke JMicron kontrolleren mellom eSATA og SATA portene på den (det vil jeg ikke anbefale, gå for singeldrive. det er mye mer stabilt) (hovedkort-raid støtter boot av windows, det er en form for fake-raid)

 

Du kan lage et software-raid oppsett i windows mellom enheter tilkoblet ICH9, men da vil du ikke kunne installere windows på det, så det er vell uaktuelt.

 

Du kan også kjøpe deg et PCIe raidkort med enten fake-raid eller hardware raid, hvis du skal kun ha raid-0, 1, eller 1+0 så holder fake-raid ofte. Men dette vil bli unødvendig penger og bry. Jeg vil anbefale deg å holde deg til singeldrive i starten nå, eventuelt kjøpe en ny SSD senere og bruke den også som singeldrive for de programmene/spillene du ikke får plass til på den du har nå.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Sitter med samme hovedkort selv P5K.

Kjørte mine raptorer i raid på det tidligere.

Jeg gikk for 120GB singel pga dette hk'et.

Vurderer selv å oppgraderer hk, må bare gjøres på en måte slik at min kjære ikke merker det :p

Hun synest jeg bruker for my på data som det er >.<

Lenke til kommentar

Det er en veldig stor forskjell ja.

Vurderer å kjøpe inn flere ssd'er til de andre pc'ene nå :)

Min 120GB vertex er os disk nå, med ny fw osv på w7 64.

Sitter egentlig bare å gliser ;)

Raptorene vet jeg ikke hva jeg skal bruke til lengre, kansje bokstøtter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...