Gå til innhold

Spørsmål angående forkurs ingeniør


aaaaaah

Anbefalte innlegg

kanskje litt seint svar men jeg skal gi deg et konkret svar på dette med forkurset!

 

hvis du bare har 2 årig vgs må du ta alle fagene som tillbys på forkurset. grunnen til dette er at:

 

f.eks. den norsken du lærer er tilegnet den 3årige allmenn utdannelsen i de vidregående skolene.

 

hvis du har en generell stuidekompetanse, men ikke har matte og fysikk så blir dette dine eneste fag (merk: du må selv søke fritak for de fagene du ikke skal ha)

 

om du kan søke fritak kan være avhengig av hvor mange timer i uka det spesielle faget hadde i uka på vgs.

tok du et engelsk 2timers fag på vgs, må du ta engelsken på forkurset. grunnlaget for fritak er et 5timerskurs

 

matta er bygd opp slik at den tar med seg de viktigste tingene fra 1MX til 3MX. ikke like grunnleggende men dette gir deg kanskje svar på hvorfor det er så mange timer i uka med disse fagene? =)

jeg hadde vel 17 timer med matte og fysikk i uka ja.

 

tingen med å ta matte og fysikk i sommerferien er jo at du slipper en eksamen i fagene! hehe så det er jo litt deilig,

men det året på forkurset er det mest givende året jeg har hatt på skolen. så det er annbefalt!

 

du får ikke generell studiekompetanse av dette forkurset, det gir deg kun mulighet til å gå videre på ingeniør studiene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
...du får ikke generell studiekompetanse av dette forkurset, det gir deg kun mulighet til å gå videre på ingeniør studiene.

 

Korrekt, men forkurset dekker deler av fagkravene til generell studiekompetanse. Slik at hvis man f.eks. under førstegangstjenesten tar opp noen fag som privatist (de som forkurset ikke dekker; Norsk og Nyere Historie), og man tar forkurset etter endt førstegangstjeneste, vil man kunne oppnå generell studiekompetanse også (etter forkurset..). Dette fant jeg ut i ettertid, og så at jeg hadde tatt opp et par fag unødvendig :( Surt, men sånn er nå noen av valgene vi gjør :)

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å gå forkurs neste år, men lurer på en ting; er det kun karakterene fra forkurset som teller når man søker på skole?

 

Ja, hvis du tar alle fagene i forkurset. Hvis du får fritak i noen fag er det karakterene fra da du tok fagene du får fritak i som gjelder + karakterene som du får på forkurset...

 

Noen skoler har egne ordninger for forkursstudenter som søker seg til ingeniørutdanning, slik at de er "sikret" plass når de søker (så sant de har bestått alle fagene i forkurset). Dette er visst ikke utbredt, så man må sjekke hva som gjelder på hver skole. Foreløpig vet jeg at HiO og HiAls kjører noe slikt (20% av plassene er til forkursstudenter, hvis jeg ikke husker feil..). Man kommer da inn på en såkalt "forkurs-kvote".

Endret av Peat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...