Gå til innhold

Fungerer et dedikert Nvidia PhysX-kort på X38 brikkesett?


Anbefalte innlegg

Har et Maximus Extreme X38 hovedkort, som da støtter crossfire og ikke SLI. Bruker per i dag et GTX295 skjermkort, og har to ledige PCI-e (16+8). I Nvidia kontrollpanel er PhysX aktivert for begge GPU på GTX295.

 

Saken er at jeg har også et 9800GTX (NB: Ikke GTX+) liggende, og lurer på om jeg kan bruke dette som PhysX-kort i ett av de ledige sporene - altså ikke koplet med SLI-bro til GTX295?

 

Jeg har forsøkt å lese meg opp på hvordan et dedikert PhysX-kort skal monteres, og hvilke hovedkort som støtter dem - og eneste jeg er klok på nå er at kortet må være fra 8xxx serien eller nyere. Håper på en grei forklaring - i fall jeg må bytte hovedkort til et med Nvidia-chipset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Saken er at jeg har også et 9800GTX (NB: Ikke GTX+) liggende, og lurer på om jeg kan bruke dette som PhysX-kort i ett av de ledige sporene - altså ikke koplet med SLI-bro til GTX295?

Ja, det skal gå helt greit.

 

Bare sett inn 9800GTX kortet ditt i hovedkortet, boot opp, og la driver installere seg. Så deretter inn i nVidia kontrollpanel, og under PhysX setup, velg 9800GTX kortet som dedikert PhysX kort.

 

Du skal ikke bruke SLI bru mellom kort.

Lenke til kommentar

Du vil bruke mer strøm men ellers se lite utnyttelse av PhysX.

Dette som jeg har nevnt flere ganger skyldes lite hardware støtte, ytterst få av PhysX brukerne støtter hardware, Mirror's Edge er vell den siste kandidaten og slik som finanskrisa råder så vil produsentene kutte på utviklingskostnader og da blir fysikk i software mer attraktiv enn fysikk i hardware pluss garanti for at det vil gi fordeler på alle maskinene.

 

CUDA har dog sin nytte i passord knekking akkurat nå :p

Lenke til kommentar

Vel, strøm har jeg nok av - forhåpentligvis. CUDA? Er det noe a la Ageia?

 

Jeg har inntil nylig hatt et "gammelt" Asus PhysX PCI-kort som jeg har tatt ut nå. Når jeg spiller går det endel i GRAW 1+2 og Rainbow Six Vegas 1+2. Har hatt utbytte av PhysX der - selv om det ikke har vært den helt orgasmiske oplevelsen.

 

Skal sette inn 9800-kortet i morgen og gjøre som [GDI]Raptor skriver. Håper det fungerer, så slipper jeg at det bare ligger og støver ned i skuffen.

Lenke til kommentar

GRAW, ja der har du PhysX støtte i hardware...

Rainbow 6 Vegas? NEI, der er ALL fysikk i SOFTWARE, de bruker PhysX, men selv om du har ett Ageia PhysX kort eller ett Nvidia kort så får du NULL OG NIKS fysikk akselerasjon...

Og slik er det med en god del spill på NVidia sin PhysX liste.

 

CUDA kan vell sies å være ett programmeringsspråk for Nvidia skjermkort slik at de kan utføre forskjellige oppgaver utenom 3D.

Her som jeg nevner, brute force passord, MD5 kan knekkes i GPU på Nvidia kort akkurat nå.

 

Og når jeg sa strøm, så tenkte jeg ikke primært på PSUen din, men mer strømregningen :p

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
CUDA kan vell sies å være ett programmeringsspråk for Nvidia skjermkort slik at de kan utføre forskjellige oppgaver utenom 3D.

Her som jeg nevner, brute force passord, MD5 kan knekkes i GPU på Nvidia kort akkurat nå.

Kan også nevne Folding@Home, video transkoding og video redigering som et par andre ting man kan bruke CUDA til som sluttbruker.

 

Og når jeg sa strøm, så tenkte jeg ikke primært på PSUen din, men mer strømregningen :p

Mens han er i gang kan han jo skru ned temperaturen i huset/leiligheten med et par grader, bytte alle glødepærer til sparepærer... Mye å spare der også... :roll:

 

 

Når det gjelder PhysX så er det flere større titler som kommer til å bruke (både hardware og software) det iløpet av året uten at jeg kan gå inn på det!

Lenke til kommentar

Å spare er en ting GDI, men her sier jeg meningsløst forbruk, en datamaskin som står og går på tomgang, du lar vell ikke en bil du ikke bruker bare stå å gå på tomgang gjør du?

Når så lite støtte finnes for PhysX så blir det meningsløst å ha ett kort som står å trekker strøm og som ikke gjør annet enn å sitte der.

 

Hadde du hatt SLi så er det ok, for da det øyeblikket du starter 3D så må det kortet jobbe, men PhysX som kun Mirrors Edge støtter i moderne utforming på hardware?

Sparepærer er greie de... Utendørs, innendørs lønner det seg dessverre ikke...

 

PhysX betviler jeg på at blir noe spes i hardware, noen få flere titler som kommer ut, her må nok Nvidia spytte inn penger om de skal innlegge noe i hardware, markedet er tross alt i nedgang og anti pirat tider som da skrenker inn på development...

Og PhysX i hardware er dessverre unnværelig så denne kommer da til å ryke først når de skal kutte på utviklingstid og kostnader.

Lenke til kommentar

Vel, takk for hjelpen - det fungerte helt fint. Men det ble uhyggelig varmt i kabinettet, og kortene sto fryktelig nærme hverandre. Kunne heller ikke brukt 8x sporet som er nederst på hovedkortet, da radialviften ikke hadde noe å blåse varmluften ut der. Bruker et Lian Li PC-767, med snudd hovedkort - så det ville nok fungert i et annet kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...