Gå til innhold

Skulle regulere lysstyrke på en lysdiode


jevli

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Monterte opp to lysdioder her om dagen, men syns at de lyste litt for sterkt. Jeg tenkte da at det bare var å seriekoble dioden med motstander, så jeg tok med noen motstander (300, 200, 100 og 50 ohm (ca.)) fra jobben.

Men jeg klarte ikke å se forskjell på lysstyrken etter at jeg hadde koblet til motstandene, uansett om jeg seriekoblet alle motstandene.

 

Er det ikke mulig å regulere lysstyrken på lysdioder på den måten?

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :)

 

Monterte opp to lysdioder her om dagen, men syns at de lyste litt for sterkt. Jeg tenkte da at det bare var å seriekoble dioden med motstander, så jeg tok med noen motstander (300, 200, 100 og 50 ohm (ca.)) fra jobben.

Men jeg klarte ikke å se forskjell på lysstyrken etter at jeg hadde koblet til motstandene, uansett om jeg seriekoblet alle motstandene.

 

Er det ikke mulig å regulere lysstyrken på lysdioder på den måten?

Noen forslag?

 

Det burde det vel være, men for meg ser problemet ut til å være at det flyter så lite strøm i kretsen at mostandene har liten effekt. Hvis du ikke har større enn 300 ohm kan du kanskje seriekoble flere av dem. Eller om du kan gjøre noe med strømkilden, redusere spenningen?

 

Eller om du kobler f.eks. 300 ohm i serie samtidig med at du kobler 300 (200, 100, eller 50) ohm i parallel, så skulle du i hvert fall få testet om det er mulig. Parallekoblingen vil jo både redusere spenningen og 'stjele' mye strøm som ellers ville flyte gjennom dioden.

Lenke til kommentar

Ok. Ja jeg får ta med meg flere større motstander idag og teste...

Ja det med paralellkoblingen tenkte jeg ikke på, får prøve det òg :)

 

EDIT: Nei kan ikke redusere spenningen på strømkilden, desverre. Trodde at når jeg seriekoblet, ble spenningen over lysdioden lavere. Får som sagt prøve mer med motstandene :)

Endret av gromit190
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...