Gå til innhold

Skal ta lån i Dnb


Anbefalte innlegg

Hei sann..

 

Skal ta mitt første lån, for å pusse opp en leilighet i kjelleren der mor bor. Skal også kjøpe en bil etterhvert, og betale ned gjeld.

Har da tenkt til å ta et lån på 500.000kr..

Har dnb som bank.

 

Det jeg da lurer på, åssen lån lønner seg?? Fastrentelån, forbrukslån eller rammelån?

 

Må også si, at etterhvert så skal jeg muligens kjøpe huset her som mor bor i, og da må jeg øke lånegrensa mer..

 

Håper på hjelp..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer, lånet står i mitt navn. men ho står kausjonist. Men hvordan er det om jeg tar rammelån på 500k, etter kanskje 10-15år så er dette kanskje, eller kanskje ikke nedbetalt alt. Men vi skal da kjøpe huset, kan man da søke om å øke rammelånet??

 

Hvordan fungerer et rammelån?

Og hvorfor ikke velge Fastrentelån?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvordan fungerer et rammelån?

 

Et ramme lån er vel igrunn det samme som et flexilån og har ingenting med fast eller flytende rente og gjøre. Men er du i etableringsfasen er nok ikke dette aktuelt. Du får ikke rammelån hvis du ikke har boliglån og egen bolig allerede.

 

Forbrukslån og fastrentelån hører ikke hjemme i samme kategori. Fast rente er som regel et valg du har på boliglån og rammelån/flexilån kan du kun få dersom du har et boliglån med en relativt liten låneandel. Flexi/rammelån blir også bestemt av markedsverdien på boligen din og er egentlig bare et gunstigere og mer fleksibelt alternativ til forbrukslån for dem som har egen bolig. Man kan ta ut det beløpet man ønsker når man vil innenfor rammene som settes utifra låneandelen og sikkerheten i boligen

Lenke til kommentar

Kjært barn har flere navn. Boligkreditt, rammelån, flexilån og sikkert andre varienter er i bunn og grunn samme produkt.

 

Jeg er ikke kjent med at man kan få fastrente på et rammelån. Vil ikke være naturlig siden noe av essensen med et slikt lån er å betale ekstra når når du overskuddslikviditet. En slik nedbetaling vil da kunne gi over/underkurs hadde rammelånet hatt fastrente.

 

Alternativet er å ha top lån; et fastrente lån og et rammelån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...