Gå til innhold

Hva mener du om Homofili?


Anbefalte innlegg

Bør homofile få lov til å abortere?

Jeg antar at du mener "adoptere" og ikke "abortere". Her er svaret mitt "kanskje". I utgangspunktet er det ikke noe som tilsier at det skulle være galt at to personer av samme kjønn oppdrar et barn, men jeg er ikke sikker på om vårt samfunn er klart for dette enda. Skal vi gå så langt i å tillate folk å tilfredsstille sine egne behov at vi bevisst utsetter et uskyldig barn for en oppvekst som garantert kommer til å være preget av mobbing? Jeg tror vi som samfunn har en jobb å gjøre med holdninger og generell toleranse før vi er der vi bør være i forhold til å tillate homofile å få barn, enten det nå er gjennom adopsjon, kunstig befruktning eller hva som helst annet.

 

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

Definitivt ikke. Mange argumenterer med at kirken skal være inkluderende og henvende seg til alle, men det blir en cherrypicking-mentalitet som jeg ikke syns hører hjemme noen steder. Enten baserer man sitt livssyn på det som står i Bibelen, eller så gjør man det ikke. Bibelen er klar og tydelig på at homofili er en vederstyggelighet. De som ikke føler at de kan stå inne for dette, må heller ta avstand fra kirken som sådan enn å prøve å modifisere den ved å lure inn elementer som den ikke gir rom for.

 

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

Ikke noe i det hele tatt, egentlig. Ingen av de jeg omgås til daglig er homofile (eller så er de det uten at jeg vet det). Men så lenge de homofile respekterer at jeg er heterofil, så er det ingen grunn til at de skulle kunne forvente noe mindre fra meg.

 

Synest du at homofile skal ha like rettigheter som heterofile eller skal dei ha noen grenser?

I utgangspunktet mener jeg at de bør sidestilles med heterofile, og jeg syns ikke det bør gjøres noen forskjell fra det offentliges side. Begrensninger oppstår imidlertid som resultat av at andre instanser i samfunnet må stå fritt til å gjøre seg opp sine meninger om homofile, noe som kan medføre at homofile blir utestengt fra enkelte kretser. Et eksempel på det er kirken, som jeg allerede har nevnt.

Endret av alfred97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør homofile få lov til å abortere?

Selvsagt bør de få lov til å adoptere, verden er full av foreldreløse barn, to menn, eller kvinner, kan gi de den kjærligheten de trenger for å få en trygg oppvekst. Mobbing, da du? Det ser ikke jeg på som noe verdigt argument. Noe å ha i bakhode er det med hvit + brun 'problematiken', man gjerne så før. Nå er det så legitimt som man kan få det. Om en fra hovedstaden finner en samekjerirng og gifter seg med henne, tror jeg ikke den ungen har de største sjansene til å unngå mobbing heller. Skal vi forby det? Homofile er mennesker på lik linje med oss. Det finnes ingen forskjell mellom oss og homofile, annet enn vår seksuelle preferanse.

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

Ja, men her har desverre kirken det siste ordet, jeg mener selv, personlig, at de bør få lov. I hvert fall så lenge kirken er en del av staten og underlagt statens lover som sier at man ikke kan diskriminere pga. sex, farge eller legning.

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

Samme jeg har til alle andre mennesker, enten de er gule, hvite, grønne, røde eller homse. Ingen av mine bekjente er, så vidt jeg vet, åpne homofile, men har en hel del bifile venner. Hva syns jeg om det? Jeg driter i det. We're all equal.

Synest du at homofile skal ha like rettigheter som heterofile eller skal dei ha noen grenser?

Grenser? Nei, faen heller. De er akkurat som oss og fortjener de helt samme rettighetene. La de adoptere.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ta homofile inn i kirken, så går du direkte imot Bibelens ord. Og hvis man ikke skal ta Bibelens ord alvorlig, hva er da poenget med kirken i det hele tatt? Å ansette en homofil prest ville vært omtrent like meningsløst som å sette inn en neger som leder for Ku Klux Klan.

Endret av alfred97
Lenke til kommentar

Bør homofile få lov til å adoptere?

 

I forhold til biologi er det helt feil, men hvis alle parter i "familien" er fornøyd ser jeg ikke noen problemer med det. Er det veldig vanlig blant folk blir det ikke noe spesielt heller, det blir litt som dagens generasjon som vokser opp, der det nærmest er mer normalt å ha skilte foreldre, hadde man skilte foreldre for 40 år siden ble det hvertfall ikke akseptert på samme måte som nå

 

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

 

I utgangspunktet ikke, fordi det strider med hva som er skrevet i Bibelen. Jeg er ikke for at man skal tolke Bibelen helt ut i der pepperen gror.

 

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

 

Folk får holde på med hva de vil for min del, homofili er helt greit så lenge jeg slipper å bli blandet oppi det. Har ikke noe imot enkeltpersoner som er homofile (så lenge de oppfører seg som folk da).

 

Synest du at homofile skal ha like rettigheter som heterofile eller skal dei ha noen grenser?

I utgangspunktet ja, men i forhold til familieliv og religion synes jeg man bør ta det litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ta homofile inn i kirken, så går du direkte imot Bibelens ord. Og hvis man ikke skal ta Bibelens ord alvorlig, hva er da poenget med kirken i det hele tatt? Å ansette en homofil prest ville vært omtrent like meningsløst som å sette inn en neger som leder for Ku Klux Klan.

bibelens ord sier du?

Tenker du på GT eller NT?

Hvilket bibelsitat legger du til grunn for denne uttalelsen?

 

Dette?

 

3Mos 20,13

"Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."

 

...Og hvis man ikke skal ta Bibelens ord alvorlig, hva er da poenget med kirken i det hele tatt :blush:

Lenke til kommentar
Hei tenkte vi kunne diskutere homofili.

Problemstillinger:

Bør homofile få lov til å adoptere?

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

Synest du at homofile skal ha like rettigheter som heterofile eller skal dei ha noen grenser?

 

Selv mener jeg: Homofile bør ikke få lov til å adobtere pga at barnet da ikke vil få den far og mors kjærligheten den trenger (eller far og mor figur)

Homofile bør ikke få lov til å være prester , pastorer osv pga at det i bibelen står at det er galt og det vil jo da bli dobbelmoral eller noe sånt.

 

Diskuter!

Skal vi se.... jorden er en del av solsystem som det finnes milliarder av i vår galakse melkeveien som inneholder ca 200 milliarder stjerner. En galakse kan være hundretusener lysår i diameter og antall galakser er mer enn sandkorn på jorden overflate, antakeligvis mye mer.

 

På en av de aller minste planetene i verdensrommet, Tellus som vi kaller jorden finnes det noen skapninger som går mot "normalen".... de liker likesinnede av samme kjønn.

 

Hva i HEL... har det egnetlig å si?

 

Livet er kort, antakelig under 90 år for de aller fleste og menneskeheten kommer antakeligvis IKKE til å eksistere i mer enn noen millioner år. Innen det utvikles en ny intelligent rase på jorden vil alle spor etter oss være borte for godt.

 

Hvorfor skal vi da bruke den tiden vi har til å mene hva andre bør si, gjøre eller få lov til?

 

Skal vi bruke vår dyrebare tid på andre bør det heller være til å hjelpe.....

Lenke til kommentar
...Og hvis man ikke skal ta Bibelens ord alvorlig, hva er da poenget med kirken i det hele tatt :blush:

Hørt om de fire meningsplan, sensus quadruplex? Hermeneutikk? Martin Luther? (Dante Alighieris Divina Comedia?) Det finnes flere måter å tolke en bok på, har jeg hørt :)

 

Men (og kvinner, for den saks skyld):

 

Bør homofile få lov til å adoptere?

Tja. Har en indre dialog med meg selv om dette ofte (ikke egentlig), og det er vanskelig å si siden 1) det trengs en kvinne og en mann for å lage et barn og 2) man får da et feminint og maskulint forbilde under oppveksten. På en annen side: hva er feminint og maskulint? Er dette faktorer som faktisk skiller mannen fra kvinnen, eller er det slik som de Beauvoir (ca) formulerer det at "man fødes ikke til kvinne [eller mann], man blir det"?

 

I bunn og grunn syns jeg nok det er greit, da to foreldre av samme kjønn er bedre enn ingen foreldre.

 

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

Nå er ikke jeg kristen, så det får nesten være dems oppgave å besvare. Ser ingen grunn til at jeg skal diktere andres skikker.

 

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

Gode...

 

Synest du at homofile skal ha like rettigheter som heterofile?

Ja, jeg syns det.

Endret av walløe
Lenke til kommentar

Bør homofile få lov til å adoptere?

Er litt usikker på dette, før har jeg helt mot nei, blant annet på grunn av at barnet kan bli mobba, at det er mer "naturlig" med en mor og en far osv...

Men etter å ha tenkt mer igjenom det, så heller jeg mer mot ja nå.

 

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

Så lenge vi har en statskirke (som homofile er med å betale for) så mener jeg ja, aller helst synes jeg kirke og stat skulle vært helt atskilt, så kunne kirken gjort som den selv ville.

 

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

Hm, jeg kjenner ikke så mange, men de fleste av dem er vel temmelig normale mennesker, men det er jo noen av de som oppfører seg litt "sært" kanskje.. sånne overdrevet feminine menn, de er litt snåle, men jeg tror ikke de representerer majoriteten av homofile uansett, tror ikke det vanligvis er sånn at du kan "se" hvem som er homofile...:p

Lenke til kommentar

Bør homofile få lov til å adoptere?

Jeg mener at en morsfigur og en farsfigur begge er verdifulle elementer i et barns oppvekst, og mener at barns behov for en god oppvekst bør settes over homofiles behov for å adoptere barn, og på den måten vil jeg si at det idelle vil være at et heterofilt par adopterer. Men samtidig tror jeg også at det er fullt mulig at barn også kan få en god oppvekst hos et homofilt par. Så jeg er ingen motstander av at homofile skal få adoptere, men mener altså at det i alle tilfeller bør settes vekt på barnas beste (noe jeg ofte føler kommer i bakgrunnen i dette spørsmålet), og ikke adoptivforeldrenes beste. Mener dette spørsmålet burde bli avgjort av studier av barn som vokser opp med homofile foreldre, og undersøke om barna får en likeverdig oppvekst som hos heterofile par. Vet ikke i hvor stor grad morsfigur/farsfigur er noe essensiellt eller ikke. Men vet jo at det f.eks. er fullt mulig at barn får en lykkelig oppvekst med bare en mor eller en far, så antar at dette kan overføres til homofile adoptivforeldre.

 

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

Generellt sett er det selvsagt ingenting som tilsier at homofile skulle være mindre egnet til å være prester/pastorer enn heterofile. De kan jo ta en teologi-utdannelse og gjøre den samme jobben på lik linje med heterofile. Men siden det blir forklart i bibelen at "praktiserende homofili" er noe moralsk galt, og siden prester/pastorer er talsmenn for den kristne troen, så blir det jo komplisert at man har en livsstil som er i konflikt med bibelen og samtidig er en tilhenger av bibelen. Dette blir en verdimessig selvmotsigelse, og dersom prester/pastorer forkynner et budskap som er basert på selvmotsigelser så kunne de jo like godt bare sagt noe tilfeldig svada? Mindre komplisert blir det om prester/pastorer er homofile, men ikke lever i et homofilt partnerskap/ekteskap, men velger religionen sin over behovet for å leve ut sin seksuelle legning, siden det er ingenting i bibelen som skulle tilsi at kristne er perfekte, syndfrie individer, eller at en synd er værre enn den andre.

 

I det store og det hele er det et spørsmål som er så fylt av verdimessige spørsmål og konflikter at det er vanskelig å gi et entydig svar. På den ene siden så har man jo sannheten om at homofile er mennesker på lik linje med heterofile og like stor verdi og selvsagt også burde få jobbe med hva de vil, og på den andre siden har man sannheten om hva kristendom som religion egentlig står for.

 

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

Har snakket med mange homofile mennesker, for det meste homofilie kristne, og har ingenting vondt å si. Respekterer homofile på lik linje med alle andre.

 

Synest du at homofile skal ha like rettigheter som heterofile eller skal dei ha noen grenser?

Det er ingenting som skulle tilsi at homofile burde ha mindre menneskerettigheter enn andre. Mener ennå at samfunnet har en lang vei å gå når det gjelder å behandle homofile som likeverdige individer som alle andre. Lovmessig her i landet har vi jo kommet et godt stykke, men fremdeles blir jo "homo" gjerne brukt som skjellsord og homofile blir gjerne sett ned på av mange. Kanskje det burde bli lagt vekt på undervisning om dette i skolene, så det blir større respekt for mennesker som er annerledes på en eller annen måte.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Hei tenkte vi kunne diskutere homofili.

Problemstillinger:

Bør homofile få lov til å adoptere?

Ja, men dette blir mer en sak for adopsjonsbyråene i barnas fødeland.

 

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

Ikke om man skal følge bibelen, da blir det hypokritisk. Men kristendommen er allerede så full av selvmotsigelser, så hvorfor ikke.

 

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

Homofile menn: Samme slags forhold som jeg har til heterofile menn.

Homofile kvinner: Samme slags forhold som jeg har til heterofile menn.

 

Synest du at homofile skal ha like rettigheter som heterofile eller skal dei ha noen grenser?

Selvsagt skal de ha like rettigheter. Skal vi begynne å stemple passene til folk med en liten regnbue også, så vi kan kontrollere hvem som skal "begrenses" og ikke?

 

 

Selv mener jeg: Homofile bør ikke få lov til å adobtere pga at barnet da ikke vil få den far og mors kjærligheten den trenger (eller far og mor figur)

Med andre ord, alenemødre bør bli fratatt ungene sine, og ungene bør adopteres bort til heterofile par som kan gi ungen en "far og mor" oppvekst? Dagens gutter og jenter blir oppdratt til å være jenter uansett, så jeg ser ikke på det som noe problem.

Lenke til kommentar
Dagens gutter og jenter blir oppdratt til å være jenter uansett, så jeg ser ikke på det som noe problem.

 

Denne tror jeg du får utbrodere litt, da jeg selv har tre gutter (min kone har to) og ingen av disse 5 har noen som helst problemer med å være gutter... Så enten er du generaliserende ellers så har det skortet på oppveksten din... he he..

Lenke til kommentar
Dagens gutter og jenter blir oppdratt til å være jenter uansett, så jeg ser ikke på det som noe problem.

 

Denne tror jeg du får utbrodere litt, da jeg selv har tre gutter (min kone har to) og ingen av disse 5 har noen som helst problemer med å være gutter... Så enten er du generaliserende ellers så har det skortet på oppveksten din... he he..

 

Satt på spissen selvsagt. Det jeg mener er at kvinner er overrepresentert i barnehage og småskole, og det er en mangel på gode mannlige forbilder i den politiske korrekthetens navn.

Lenke til kommentar

Nå må man jo også tenke på hva som er relevant informasjon også. Bibelen er en utrolig gammel bok med tanke på alt som står i den. Hvordan kan vi være så sikre på at vi kan tolke og lese den riktig med tanke på hvordan mennesker har utviklet evnen til å forstå i løpet av utrolig lang tid? Hva om vi faktisk misforstår Bibelen? Hva om vi mistolker Guds ord feil og har begått en utrolig stor feiltakelse ved å tro at Gud mener at homofili er feil og ikke relevant i forhold til hans syn på menneskeheten? Hvorfor skal man sette homofili så på spissen? Det finnes jo mange andre værre grener innenfor mennesker og personer, og av alle personene velger man å trekke frem homofile som "de slemme". Homofile er ikke mindre verd, og derfor bør de også få adoptere. At de er homofile har vel ingenting med å ha mindre rettigheter på noe som helst vis å gjøre!

Lenke til kommentar
Selv mener jeg: Homofile bør ikke få lov til å adobtere pga at barnet da ikke vil få den far og mors kjærligheten den trenger (eller far og mor figur)

 

å nei. så da bør det kanskje også bli forbudt å være alenemor eller alenefar? :hmm:

 

 

 

Beklager. så ikke at noen allerede hadde postet liknende... sorry.

Endret av Spöka
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Det er alerede bevist at barn av homofile foreldre ikke har større sjangse for å bli homofile selv en barn av hetrofile foreldre. Men jeg har sett flere eksempler hvor barn av homofile foreldre utvikler noe som kan beskrives som homofobi rundt 10 års alderen, dette bekymrer meg noe. Det er mye derfor jeg mener at mer forskning trengs å gjøres før jeg føler at jeg kan ta et standpunkt.

 

Men selv om det faktisk er noe i dette fenomenet så inser jeg naturlighvis hvis at homolie foreldre ville vært mye bedre for et barn en et barnehjem, alene foreldel eller et ustabil og konfliktfylt familie.

Lenke til kommentar

Bør homofile få lov til å adoptere?

 

To menn kan være like bra om ikke bedre foreldre enn mange par med en mann og en kvinne så sånn sett why not?

 

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

 

Om h*n har lyst til å spre sin guds ord så er vel det bedre enn at ingen gjør det?

 

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

 

Jeg har ingen ting imot homofile så lenge de ikke prøver seg på meg.

 

Synest du at homofile skal ha like rettigheter som heterofile eller skal dei ha noen grenser?

 

why not?

Lenke til kommentar

Bør homofile få lov til å adoptere?

Selvfølgelig! Det finnes så mange barn som vokser opp uten foreldre i det hele tatt, og enda fler som bare har en. Tenk så heldig et barn ville være om det fikk komme til to foreldre! Og det i tillegg er to foreldre som vil ha det barnet så mye at de er villige til å gå igjennom alt det styret som adopsjon er!

Og uannsett tenker jeg at et barn er utrolig heldig om det har to foreldre som er glade i det, samme hvilke kjønn de to er!

 

Bør homofile få lov til å være prester, pastorer osv?

Ja! Jesus sa selv at for Gud er alle like. Der er svaret. Alle er like for Gud. Det gjør ingen forskjell hvilket kjønn man er tiltrukket av.

 

Hva slags forhold har du til homofile generelt?

Tja, hva slags forhold har jeg til mennesker? Noen liker man bedre enn andre. For meg betyr legningen ingen ting. Det som derimot er viktig er at personlighetene våre passer.

 

Synes du at homofile skal ha like rettigheter som hetrofile?

Såklart! Vi er da alle mennesker, og skal derfor og ha de samme rettighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...