Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Engangsavgiften på bil, hva innebærer dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Engangsavgiften er det Kristin Halvorsen skal ha til sparegrisen sin og aldri bruke igjen.

Lurer på om det er noe annet land i verden med så høye bilavgifter som vi har i Norge...

 

Engangsavgift = en avgift du må betale når du kjøper nybil.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Lurer på om det er noe annet land i verden med så høye bilavgifter som vi har i Norge...

 

Danmark.

 

Jeg ser mer dyrt metall i København enn det jeg gjør i Oslo, vet ikke helt jeg. Forøvrig så bruker faktisk regjeringen i Danmark penger på vei. Jeg har vært der nok til å kunne bekrefte det.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket hadde Danmark 180 % flat avgift på biler, altså uten hensyn til effekt/vekt o.l. Originalmontert utstyr blir svindyrt siden hver minste filleting skal betales 180 % avgift på, mens man i Norge ikke betaler mer for utstyret enn det fabrikk/importør skal ha pluss eventuelt litt ekstra vektavgift for store ting som takluke. Det man i Danmark kan trøste seg med er at man ikke har effektavgift, så hvis man kjøper en TDI som leveres i flere effektversjoner kan man ofte ta den heftigste uten å betale så veldig mye ekstra, man slipper den norske "kulturen" hvor man kjøper billigste versjon og chipper uhyggelig mye ved første mulighet.

 

Godt utstyrte biler blir altså svindyre i DK selv med den minste motoren, for det man må ut med for en Audi A8 2.8 i DK får man faktisk en A8 4.2TDI quattro i Norge, og for prisen av en W12 i DK kan man her hjemme kjøpe en pakke med både W12 og A6 3.0TDI.

 

Går man til andre enden av skalaen med tanke på utstyrsnivå ser man at DK kan være billigere. Norges billigste versjon av Hyundai i10 er dyrere enn samme bil i DK, og i DK har man faktisk en versjon med enda mindre utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...