Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Om morsmål og tilegnelse av flere førstespråk.


Anbefalte innlegg

Jeg har også lest at barn som vokser opp i "beleste og bemidlede hjem" i gjennomsnitt hører 5 millioner (eller noe sånt) flere ord enn barn fra laverestående sosiale klasser. Food for thought!

Tallet kan umulig være 5 millioner, finnes nok ikke så mange norske ord. Tanmus store rettskrivningsordbok (8. utgave) har 300 000 ord ;) .

 

Tallet kan vel godt være fem millioner. Skugga sa tross alt ingenting om at ordene skulle være "unike", at ordene skulle høres i løpet av et døgn, at de skulle være fra samme språk eller noe sånt. Pirk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I beleste hjem sitter de vel med nesa nedi boka isteden for å prate piss med barnet og terge det hele dagen. Det er i alle fall slik jeg har erfart det.

 

I beleste hjem snakker de mer seriøst med barnet, og bruker flere kompliserte ord. Derfor syns jeg det er merkelig at beleste foreldre visstnok sier 5 millioner fler ord i løpet av oppveksten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det noen her som har erfaring med eller kunnskap omkring det å lære barn flere enn ett morsmål? Er det noen grense for mange språk et barn kan plukke opp, og kan det på noen måte hemme barnets utvikling ellers?

 

Det er noe jeg har stusset en del på, for det må jo være utrolig fordelaktig å kunne gå inn i skolesystemet med en naturlig evne til forstå opptil flere utenlandske språk. Jeg kan rett og slett ikke se noen ulemper ved å snakke for eksempel engelsk omkring barnet, og dermed gi det et heidundrande forsprang på spåkfronten.

 

Tror det skal gå bra å lære barna to-tre språk samtidig. Jeg hadde både fransk, russisk og engels fra første klasse og det gikk helt greit, men jeg har foreldre som har forskjellige etnisk bakgrunn, mamma snakker med meg på russisk, mens pappa fransk siden jeg ble født. Så, jeg synes at det skal ikke være noe problem for barna å lære flere språk, men som sagt mye lettere for dem som har foreldre fra forskjellige land.

Endret av Eloise
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...