Gå til innhold

Bør muslimer ha egne skoler?


Anbefalte innlegg

Hele 1 av 10 db.no-lesere mener muslimer bør ha egne skoler.

 

http://www.dagbladet.no/2009/03/04/nyheter...enriks/5130070/

 

Hvorfor i all verden skal vi sende folk til egne skoler bare fordi de har spesielle overbevisninger? Har de ikke godt av å lære om evolusjon og vitenskap som alle oss andre? Dette vil bare skape ytterligere integrering. Eller?

 

Jeg ser dette som et ledd i snikislamiseringen. Det er tydelig at de som fremmer dette forslaget, ikke ønsker å integrere seg i det norske samfunnet, men ønsker å holde seg til sitt og sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To viktige poenger: Selv om de har egne skoler må de fortsatt følge de læreplanene som er fastsatt av myndighetene. De kan ikke la være å undervise i evolusjon og vitenskap bare fordi de er uenige i det, og lærematriellet som skal brukes må godkjennes.

 

For det andre: Vi har i dag gitt flere skoler med religiøs tilknytning, for eksempel for kristne. Hvorfor er ikke dette snik-kristning, og hvorfor vil du ikke gi muslimer samme rett som andre religioner?

Lenke til kommentar

Så lenge friskoleloven fremmer et variert skoletilbud, med bla friskoler utfra livssyn og pedagokiske metoder, så bør de vel egentlig det. Det blir på linje med andre friskoler - de avviker alle fra den normale grunnskolen på et eller annet vis, samtidig som de grunnleggende læringsmålene er like.

 

Men jeg er egentlig ikke særlig begeistret for friskoleloven. Jeg tror det beste er at skolebarn lærer seg - gjennom egen erfaring - å takle at alle er ulike, og jeg tror derfor at det ikke er en fordel at denne variasjonen innefor den normale grunnskolen reduseres.

 

Men muslimske skoler som oppfyller dagens regelverk er vanskelig å nekte om man vil følge prinsipper om likebehandling.

Lenke til kommentar
hvorfor vil du ikke gi muslimer samme rett som andre religioner?

 

Hva behager?

 

bedre at barna blir skolert på ordentlige, helst mindre fundementalistiske skoler her i norge enn at de blir sendt hjem til hjemlandet for å gå på skole der.

 

Ja, men det beste er om de går på norske skoler .

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du ikke gi muslimer samme rettighet som kristne?

 

Jeg vil det. Jeg er imot kristne skoler.

 

Når det er sagt, er Norge fortsatt et kristent land, dermed er det naturlig at det skjer en forskjellsbehandling.

 

Og hva tror du hadde skjedd dersom du hadde dratt til Saudi-Arabia og krevd egne kristne skoler?

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
Ja, men det beste er om de går på norske skoler .

det er jeg enig i. men dersom foreldrene på død og liv vil at barnet skal gå på en muslimsk skole så er det bedre at barnet går her i norge hvor en muslims privatskole forhåpentligvis er litt "slackere" enn mer fundamentalistiske skoler i hjemlandet.

Lenke til kommentar
Jeg vil det. Jeg er imot kristne skoler.

 

Så hvorfor kaller du det snik-islamering og ikke snik-religionisering? Dagens friskolelov er jo forøvrig utarbeidet av en KrF-ledet regjering. ;)

 

Jeg er forøvrig også i mot friskoleloven av samme grunn som deg men synes likebehandling er en fin ting.

 

Når det er sagt, er Norge fortsatt et kristent land, dermed er det naturlig at det skjer en forskjellsbehandling.

 

Jeg er uenig i premissene: Jeg vil ikke kalle Norge et kristent land. Uansett ville jeg vært i mot forskjellsbehandling basert på religion i denne sammenheng.

 

Og hva tror du hadde skjedd dersom du hadde dratt til Saudi-Arabia og krevd egne kristne skoler?

 

Det at noen fratar oss det vi oppfatter som en rettighet betyr ikke at vi automatisk må eller bør frata andre den samme rettigheten. På den annen side: Det finnes kristne skoler også i mange muslimske land, dog har jeg ingen formening om dette finnes i akkurat Saudi-Arabia. Samtidig er vel ikke Saudi-Arabia et land jeg ønsker vi skal ta etter når det gjelder måten annerledes religiøst tenkende blir behandlet.

Lenke til kommentar
det er jeg enig i. men dersom foreldrene på død og liv vil at barnet skal gå på en muslimsk skole så er det bedre at barnet går her i norge hvor en muslims privatskole forhåpentligvis er litt "slackere" enn mer fundamentalistiske skoler i hjemlandet.

 

Ja, men jeg ser ikke dette som et sterkt argument for å tillate koranskoler i Norge.

 

Og hva tror du hadde skjedd dersom du hadde dratt til Saudi-Arabia og krevd egne kristne skoler?

Hvorfor synes du det er en god idè å la Saudi-Arabia være bestemmende for norsk skolesystem?

 

Feil.

 

Jeg vil det. Jeg er imot kristne skoler.

 

Så hvorfor kaller du det snik-islamering og ikke snik-religionisering?

 

Fordi Norge allerede ER snikkristnet.

Lenke til kommentar
Og hva tror du hadde skjedd dersom du hadde dratt til Saudi-Arabia og krevd egne kristne skoler?

Hvorfor synes du det er en god idè å la Saudi-Arabia være bestemmende for norsk skolesystem?

 

Feil.

Beklager - jeg trodde du mente det var et godt argument å nekte muslimske skoler i Norge, fordi Saudi-Arabia kanskje nekter kristne skoler der. Men heldigvis mente du vel noe annet.

Lenke til kommentar
Pff, høres ok ut det, men da skal ikke staten betale det i allefall!

Hvis de virkelig trenger det kan de få betale det selv er min mening.

 

Akkurat det argumentet her begynner jeg å bli litt lei av, når det kommer til ting som har med muslimer og islam å gjøre. Jeg har ikke noe tall på hvor mange muslimer det er i Norge, men at det er en betydelig del av innbyggertallet og dermed en del av skatteinntektene, vet jeg.

 

Men jeg er imot "muslimske" skoler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...