Badjoker Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Hei, Jeg sliter litt med maskinen min om dagen. Dvs, det er ingenting som ikke fungerer, jeg synes bare det fungerer litt under par og prøver dermed og finne det svakeste leddet i maskinen så jeg kan se meg rundt etter oppgraderingsmuligheter. Problemene jeg opplever er at jeg synes jeg har dårligere performance i samme spill som tidligere, spesielt i scener/situasjoner hvor det skjer mye samtidig. Hardware i maskinen: Ram: Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15) Hovedkort: Asus P5K CPU: Intel Core2Duo E6750 GPU: XFX 8800GTX 768MB HDD: Samsung Spinpoint 500gb (OS disk) - Det sitter også 4 andre HDDs i maskinen av typen WD 500gb OS: Vista 64bit PSU: OCZ GameXStream 600W Finnes det noe program eller lignende som kan måle alt opp mot hverandre slik at man enkelt kan se hva som er det svakeste leddet, eller finnes det noen her som kan fortelle meg det?
Eirik Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 (endret) Svakeste leddet er nok skjermkort eller CPU. Hvis du hadde bedre ytelse i spill tidligere, kan det jo være at du sliter med noe virus eller lignende. Men generelt så skyldes nok spillytelsen skjermkortet Endret 4. mars 2009 av Wikipedersen
Newton Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Det svake punktet hvis problemet er at du har dårligere ytelse enn tidligere, i samme spill og på samme hardware, er helt åpenbar: Windows Vista. Samme gamle historien, Windows-installasjoner degenererer langsomt men sikkert over tid...
Badjoker Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Skrevet 4. mars 2009 Mulig det er oppgraderinger og patcher i spillene som har gjort det tyngre og dra også. Men spørsmålet gikk i hovedsagt på hvilken hardware som er tregest av det jeg har. Slik at jeg bytter riktig del når jeg først bytter. Kjipt å bytte CPU dersom det er skjermkortet, og omvendt. Da bedrer det ikke ytelsen så mye
Herindur Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Som med alt annet innen data: Brukeren Seriøst: Det er nok som Newton nevnte, at ting har ballet seg opp over tid og gjort systemet tregt. Før du begynner med en full reinstallasjon, kunne det dog være en idé å forsøke med andre drivere. Du har gjerne de aller nyeste driverne, men det er ikke gitt at disse er dem som fungerer best.
Plecto Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Er en stund siden jeg har holdt meg oppdatert på de nyeste komponentene så jeg vet ikke hvordan komponentene dine er i forhold til hverandre, men det er ikke sånn at det er bare èn flaskehals. Pcen blir raskere med raskere ram og det er greit å ha nok ram Harddisk blir jo alltid en flaskehals. CPU og GPU gjør forskjellige oppgaver så en pc med et fryktelig bra skjermkort og en laber CPU kan fortsatt være veldig god til å løse visse grafikkkrevende prosesser, men selvfølgelig skal jo cpu og gpu henge litt sammen. Prøv å oppdater alle drivere først og framst. Ellers så vil jo ofte oppgradering av skjermkort føre til bedre ytelse når det gjelder spill
Eirik Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Det er ikke en selvfølge at ytelsen blir bedre av driver-oppdatering ( som Fred U Know sier)
JaBBe Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Gjør en syntetisk test (feks 3dmark 06), post resultatet her, eller sammenlign med andre på nettet. Så kan man se om hardwaren yter optimalt. Du har ikke noen dårlig hardware synes jeg. Selv har jeg c2d 6550 skremt til 3 GHz sammen med radeon 4870, og spill som fallout 3 og crysis fungerer meget bra. Jeg ville prøvd som nevnt å bytte drivere osv. Kanskje tom en ny innstall av windows. Så ville jeg sett på skjermkortbytte.
eNigma333 Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Sjekkliste: - Rens maskinen hvis det er mye støv i den - Kjør CCleaner (registerrens og filrens (altså begge)) - Kjør Malwarebytes Antimalware - Defragmenter Disken din
oslo72 Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 CPU og skjermkort er to faktorer som kan forårsake en flaskehals hos deg. I tillegg har jeg ikke all verdens god erfaring med å ha 4-5 harddisker på en maskin. Sørg ihvertfall for å skru av indeksering og bakgrunns virussjekk etc. 64-bits operativsystem for 32-bits programmer/spill er heller ingen gunstig løsning. Har du lisens for en 32-bits versjon av XP (eller Vista) så kan du jo legge inn en dual-boot og sjekke om det hjelper. Du har ikke et annet kabinett du kan legge inn de 4 WD-diskene dine da, og heller benytte den som en filserver?
Badjoker Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Skrevet 5. mars 2009 Du har ikke et annet kabinett du kan legge inn de 4 WD-diskene dine da, og heller benytte den som en filserver? Joda, men den er allerede full av andre disker Tror du faktumet at jeg har 4-5 disker i en maskin gjør at PSUen ikke leverer nok strøm til de andre komponentene, slik at f.eks skjermkortet underpresterer? Jeg kan forsøke en dualboot og eventuelt en reinstall. Jeg har renset systemet med clean og defregmentert, samt at jeg har slått av all indeksering og trottle av maskinvare (strømsparing etc)
freonor Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 kjør performance monitor og gpu-z og log. Så ser du hva som blir stresset mest. Står gpu på 100% og cpu på 60% så er skjermkortet flaskehalsen og omvendt.
oslo72 Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Tror du faktumet at jeg har 4-5 disker i en maskin gjør at PSUen ikke leverer nok strøm til de andre komponentene, slik at f.eks skjermkortet underpresterer? ... Ja definitivt - og Windows har jo en tendens til å søke/scanne i bakgrunnen... Slå av søppelbøtta på de ulike diskene har jeg også opplevd har hjulpet noe.
andylove Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Jeg vil påstå at det er diskene dine som i hovedsak er flaskehalsen. Kan jo RAIDe de og se ytelsesforskjellen. Spill spesielt krever ofte mye diskaksess og jo raskere OS disken er, jo bedre er det. Ser du har ganske ålreit hardware, men CPU er neppe flaskehalsen, ei heller skjermkortet (gjelder på de fleste spill, et 8800GTX er rimelig solid ennå). Du har nok RAM, men kanskje du har en noe svak PSU? (litt wild guess). Mitt tips er som sagt diskene dine. Jeg ville startet der. Og til dere som maser om 64bit os, altså... Hehe, 32 bits fungerer like fint i 64bit som i rene 32bits miljøer. Og har du ikke 64bit, kan du pelle ut RAM slik at du bare har 3GB, for mer får du ikke brukt uansett hva Windows Vista + SP1 forteller deg Ofte kan en clean install reparere trege Windows installasjoner. Stalltipset da er å lage seg et image (ghost) av oppsettet ditt når det er nytt, med alle drivere på plass og kanskje spillene du ofte spiller installert. Så kan du ta et image av dette og gjenopprette ved behov, slik som det kanskje er nå. Tidsbesparende Dette er nå bare min ærlige mening, så lykke til!
oslo72 Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Og til dere som maser om 64bit os, altså... Hehe, 32 bits fungerer like fint i 64bit som i rene 32bits miljøer. Og har du ikke 64bit, kan du pelle ut RAM slik at du bare har 3GB, for mer får du ikke brukt uansett hva Windows Vista + SP1 forteller deg Virker? Ja, helt klart... Virker like bra? Nei, som regel ikke... 95% av de som har 64bits og skryter av at de har 3+ GB installert har vel med hånda på hjertet ikke behov for 64bits - eller 3+ GB...
andylove Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Og til dere som maser om 64bit os, altså... Hehe, 32 bits fungerer like fint i 64bit som i rene 32bits miljøer. Og har du ikke 64bit, kan du pelle ut RAM slik at du bare har 3GB, for mer får du ikke brukt uansett hva Windows Vista + SP1 forteller deg Virker? Ja, helt klart... Virker like bra? Nei, som regel ikke... 95% av de som har 64bits og skryter av at de har 3+ GB installert har vel med hånda på hjertet ikke behov for 64bits - eller 3+ GB... Nå var ikke poenget mitt å måle køller om hvorvidt man har bruk for 3GB++. Har selv en stasjonær med XP og 2GB, funker ypperlig. Min 64bits Vista installasjon ble faktisk raskere etter at jeg puttet i 4GB ram. Så lurer jeg: Hva slags forutsetninger har du for å si at det "som regel ikke virker bra.."?
oslo72 Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Så lurer jeg:Hva slags forutsetninger har du for å si at det "som regel ikke virker bra.."? Ganske gode forutsetninger basert på egen erfaring. Hva andre opplever har jeg ingen formening om å uttale meg om. Uansett lite poeng å ha 64bits Vista hvis man allikevel skal bruke maskinen til spill. Hva trådstarter bruker 64bits Vista til vet jeg ikke. Har vel også en mistanke om at de fleste som kjører 64bits Vista har lastet det ned fra diverse "havner", og lagg/heng/treg PC da kan jo som regel skyldes spionvare og annet rask... Og til trådstarter: NEI, jeg påstår ikke at du har noe piratvare.
Chrichton Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Dårlig PSU vil heller gi direkte feil enn å gi dårlig ytelse. Hvis alt fungerer uten feilmeldinger og uten kræsj så er det overveiende sannsynlig at PSU er kraftig nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå