Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikkje like enkelt som berre å koble til utan å styre med ekstra adapter, som gjerne blir ei ekstra utgift. DVI til HDMI adapter krev vel og ein ekstra kabel for lyd.

Mini-DVI til DVI adapter følger med (tror jeg) så det man trenger er som du sier en dvi til hdmi for bilde og en digital til optisk for lyd. Det funker jo, men det er jo litt døvt ettersom man bruker opp en ekstra plass i recieveren sin. Ellers synes jeg prisen er alt for dyr for en MacMini!

Lenke til kommentar
Hvorfor så dyrt? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1501

 

de fleste skjermkort i dag støtter overføring av lyd via dvi ;)

Sitat fra en av brukerne som hadde gitt tilbakemelding på produktet:

Cons: - Couldn't get it to transport a 1080p signal from my MacBook Pro to my Pioneer KRL32V. 720p works great, but as soon as you go higher than that the signal drops out resulting in terrible artifacts and the tv just completely rejecting the signal after a few seconds.

Lenke til kommentar
Mini'n er 1000-1500 kr for dyr etter min mening ... Ellers kunne det vært artig med litt MacOSX testing ..

 

Man kan jo alltids ønske seg at den er billigere, men er det så mange alternativer? Når den første kom var det vansklig å finne noe billigere ihvertfall. Vet ikke hvordan det er nå dog.

 

AtW

Lenke til kommentar
(...)

 

I Mac Pro kan alt utenom hovedkort/prosessor byttes uten skrujern, går også fint å sette inn harddisker/minne som ikke er kjøpt fra Apple. De eneste skjermkortene jeg har sett på det norske markedet med mac-firmware har dog bare vært i salg fra Apple.

 

Den har harddiskskuffer, og minnebrikkene er på egne brett som man kan ta ut av maskinen (uten bruk av skrujern).

 

Edit: http://www.apple.com/macpro/design.html

 

Ser ut som de har endra litt på den fra den forrige Mac Proen, hovedsaklig minne-holderene.

 

Det kan vel umulig være nehalem de viser til der, for prosessorene har vel 8 minneslotter, dvs 4 til hver, og prosessoren som brukes har vel 3 kanals minne? Men er jo ikke noe i veien for å ha en tilsvarende løsning.

 

 

Må skjermkortet ha mac-firmware? Er det noe som helst fornuftig grunn til det?

 

Ellers er det jo flott at man kan oppgradere selv, da Apple har en tendens til å ta seg godt betalt

Lenke til kommentar
Ikkje like enkelt som berre å koble til utan å styre med ekstra adapter, som gjerne blir ei ekstra utgift. DVI til HDMI adapter krev vel og ein ekstra kabel for lyd.

Mini-DVI til DVI adapter følger med (tror jeg) så det man trenger er som du sier en dvi til hdmi for bilde og en digital til optisk for lyd. Det funker jo, men det er jo litt døvt ettersom man bruker opp en ekstra plass i recieveren sin. Ellers synes jeg prisen er alt for dyr for en MacMini!

Nei, bruker kun én tilkobling til receiver, nemlig en Toslink-inngang for lyden (stereo eller surround). Bildesignalet kjører man bare rett inn på HDMI-inngangen på TV'n, trenger ikke være innom receiveren i dette tilfellet ;)

Prisen er det ikke mye å si på, slike bittesmå PCer med OK ytelse koster like mye fra andre PC-leverandører.

Lenke til kommentar
Må skjermkortet ha mac-firmware? Er det noe som helst fornuftig grunn til det?

 

Ellers er det jo flott at man kan oppgradere selv, da Apple har en tendens til å ta seg godt betalt

Antar at det hanger sammen med at en Mac ikke bruker vanlig, gammeldags BIOS, men bruker EFI firmware. Kan vel tenkes at flere skjermkort blir Mac-kompatible etterhvert som EFI gjør sitt inntog i andre PCer også. Ellers så tilbyr så vidt jeg vet både ATI og Nvidia noen få Mac Pro-kompatible skjermkort, utenom Apples egne.

 

Det er forøvrig ikke noe nytt at man kan oppgradere en Mac med RAM, disker, skjermkort, lydkort, osv. (og selvsagt diverse periferutstyr) fra tredjepart - det har man kunnet gjøre siden "tidenes morgen" ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Må skjermkortet ha mac-firmware? Er det noe som helst fornuftig grunn til det?

 

Ellers er det jo flott at man kan oppgradere selv, da Apple har en tendens til å ta seg godt betalt

Antar at det hanger sammen med at en Mac ikke bruker vanlig, gammeldags BIOS, men bruker EFI firmware. Kan vel tenkes at flere skjermkort blir Mac-kompatible etterhvert som EFI gjør sitt inntog i andre PCer også. Ellers så tilbyr så vidt jeg vet både ATI og Nvidia noen få Mac Pro-kompatible skjermkort, utenom Apples egne.

 

Det er forøvrig ikke noe nytt at man kan oppgradere en Mac med RAM, disker, skjermkort, lydkort, osv. (og selvsagt diverse periferutstyr) fra tredjepart - det har man kunnet gjøre siden "tidenes morgen" ;)

 

Det er vel ingenting med EFI som hindrer en i å bruke vanlige skjermkort? Utover kanskje at man har muligheten til å låse ute skjermkort uten "riktig kompabilitet"?

 

AtW

Lenke til kommentar
Må skjermkortet ha mac-firmware? Er det noe som helst fornuftig grunn til det?

 

Ellers er det jo flott at man kan oppgradere selv, da Apple har en tendens til å ta seg godt betalt

Antar at det hanger sammen med at en Mac ikke bruker vanlig, gammeldags BIOS, men bruker EFI firmware. Kan vel tenkes at flere skjermkort blir Mac-kompatible etterhvert som EFI gjør sitt inntog i andre PCer også. Ellers så tilbyr så vidt jeg vet både ATI og Nvidia noen få Mac Pro-kompatible skjermkort, utenom Apples egne.

 

Det er forøvrig ikke noe nytt at man kan oppgradere en Mac med RAM, disker, skjermkort, lydkort, osv. (og selvsagt diverse periferutstyr) fra tredjepart - det har man kunnet gjøre siden "tidenes morgen" ;)

 

Det er vel ingenting med EFI som hindrer en i å bruke vanlige skjermkort? Utover kanskje at man har muligheten til å låse ute skjermkort uten "riktig kompabilitet"?

 

AtW

Ikke? BIOS og EFI har jo litt å gjøre med innlasting av device-drivere for essensiell hardware da...skjermkortet kommer jo normalt på lufta ganske tidlig i boot-sekvensen, og da er det BIOS-basert. De fleste skjermkort har sin egen BIOS, som aktiveres av hovedkortets BIOS. Uten disse BIOS lavnivå-funksjonene vil ikke et BIOS-basert skjermkort fungere i en maskin uten hovedkort-BIOS. På den annen side vil heller ikke en Mac eller OS X fungere uten EFI, derfor må EFI firmware-støtte emuleres på en "Hackintosh".

 

Du kan altså spare oss for luftige konspirasjonsteorier her, det er rett og slett grunnleggende forskjeller i måten et skjermkort identifiseres og aktiveres av systemet, og det kreves rett og slett en chip som inneholder EFI Byte Code på skjermkortet for å bruke det i en Mac Pro med OS X... ;)

Her er f.eks et kort som ATI leverer, som har både BIOS og EFI-støtte:

http://ati.amd.com/products/radeonhd3800/macpc/index.html

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Må skjermkortet ha mac-firmware? Er det noe som helst fornuftig grunn til det?

 

Ellers er det jo flott at man kan oppgradere selv, da Apple har en tendens til å ta seg godt betalt

Antar at det hanger sammen med at en Mac ikke bruker vanlig, gammeldags BIOS, men bruker EFI firmware. Kan vel tenkes at flere skjermkort blir Mac-kompatible etterhvert som EFI gjør sitt inntog i andre PCer også. Ellers så tilbyr så vidt jeg vet både ATI og Nvidia noen få Mac Pro-kompatible skjermkort, utenom Apples egne.

 

Det er forøvrig ikke noe nytt at man kan oppgradere en Mac med RAM, disker, skjermkort, lydkort, osv. (og selvsagt diverse periferutstyr) fra tredjepart - det har man kunnet gjøre siden "tidenes morgen" ;)

 

Det er vel ingenting med EFI som hindrer en i å bruke vanlige skjermkort? Utover kanskje at man har muligheten til å låse ute skjermkort uten "riktig kompabilitet"?

 

AtW

Ikke? BIOS og EFI har jo litt å gjøre med innlasting av device-drivere for essensiell hardware da...skjermkortet kommer jo normalt på lufta ganske tidlig i boot-sekvensen, og da er det BIOS-basert. De fleste skjermkort har sin egen BIOS, som aktiveres av hovedkortets BIOS. Uten disse BIOS lavnivå-funksjonene vil ikke et BIOS-basert skjermkort fungere i en maskin uten hovedkort-BIOS. På den annen side vil heller ikke en Mac eller OS X fungere uten EFI, derfor må EFI firmware-støtte emuleres på en "Hackintosh".

 

Du kan altså spare oss for luftige konspirasjonsteorier her, det er rett og slett grunnleggende forskjeller i måten et skjermkort identifiseres og aktiveres av systemet, og det kreves rett og slett en chip som inneholder EFI Byte Code på skjermkortet for å bruke det i en Mac Pro med OS X... ;)

Her er f.eks et kort som ATI leverer, som har både BIOS og EFI-støtte:

http://ati.amd.com/products/radeonhd3800/macpc/index.html

 

Du uttaler to ting her 1. Skjermkort har en egen bios, som må aktiveres. 2. Mac bruker EFI. Det betyr ikke at man ikke kan kjøre vanlige skjermkort med en EFI-basert maskin. De innebygde skjermkortene på Mac-maskiner er såvidt meg bekjent like som de vanlige? Jeg avviser ikke 100% at det er tilfellet, men jeg tviler på at det ikke er mulig å kjøre et vanlig skjermkort fra en EFI-basert bios. Dette får vi jo dog et tydlig svar på når man begynner å bruke EFI på vanlige PCer, isåfall vil man se en overgangsperiode med egne skjermkort til EFI.

 

AtW

Lenke til kommentar

Denne Mac Mini fristet betraktelig!

 

Jeg synes ikke prisen på 5.500,- var avskrekkende. Men det som er avgjørende for denne er om den støyer under H.264 1080p avspilling eller litt lett spilling?

 

Man kan installere WinOS på den? Ikke at man nødvendigvis vil, men tenker på Win7 for litt lett spilling på 9400 kortet. Man har jo demonstrert Nvidia Ion nettbook med 9400M som spiller COD4 helt greit.

 

En annen ting. Kan man koble en kabel fra denne til en HDMI inngang på en TV, eller må man ha en eller flere adpatere? Det ødelegger i såfall MYE av dette miniformatet.

 

Og, støtter den Blu-ray avpsilling siden denne er lansert i 2009? Kan dog klare meg uten dette om den spiller av H.264 1080p uten særlig viftestøy, men det hadde vært utrolig hendig med BD støtte i denne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Theo343: Prisen er ganske grei den, men anbefaler sterkt varianten til 7.200 slik at du får tilstrekkelig minne og diskplass. Mindre enn 2GB RAM bør du uansett ikke ha.

 

Tror ikke støy skal være et problem, da tidligere utgaver knapt nok er hørbare selv under litt belastning. Maskinen konsumerer under 30W totalt under spilling av Quake4, ifølge uavhengige målinger, så kjølebehovet er ikke all verden:

http://reviews.cnet.com/desktops/apple-mac...7-33541087.html

 

Ja, du kan installere Windows på den. Apple har tilrettelagt for Dual-boot gjennom Boot Camp:

http://store.apple.com/no/browse/guide/windows

 

For å koble den til TV må du bruke den medfølgende mini-DVI til DVI adapteren, og deretter en DVI til HDMI kabel som du kjøper for et par hundrelapper. Alternativt en mini-DVI til HDMI adapter:

http://www.amazon.com/PTC-Premium-Mini-DVI...t/dp/B001H0REVK

Lyd må tas ut separat gjennom lydutgangen, gjerne med Toslink (optisk kabel) som du kjører rett inn i hjemmekinoforsterkeren, hvis du har det.

I løpet av denne måneden ventes det også at Display Port til HDMI adaptere begynner å bli tilgjengelig, slik at det blir et alternativ. Sannsynligvis vil denne løsningen fungere mer smertefritt mht HDCP.

 

Nai, den støtter ikke Blu-ray. OS X har heller ikke innebygget støtte for Blu-ray avspilling, men det kan tenkes at dette kommer i nye OS X Snow Leopard som kommer om noen måneder...ellers vil dette avhenge helt av tredjepartsløsninger.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Kjempebra info Newton. :)

Går nok da for en mini-dvi til hdmi adapter.

 

Men vil det ikke lønne seg at jeg oppgraderer den selv? Jeg har bla. 4*2GB PC8000 minne som ligger å slenger i en skuff og gjerne skulle hatt et formål. Ellers vil jeg kjøre et meste av media via gigabit ethernet(støtter den trådløs?) så jeg vurderer også å slenge inn en lynrask 60-120GB OCZ Vertex SSD istedet for det som er i den.

 

Jeg overlever at den ikke har BD, men det hadde vært en nydelig BD avspiller i tillegg hehe.

 

EDIT:

Støtter bootcamp flere enn 2 OSer? Kunne vært digg med OS X, Win7 B7048 og evt. Fedora.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Theo343

 

Minne: PC8000 passer nok ikke. Mac mini bruker 1066 MHz DDR3 SO-DIMM, og har kun 2 minnekortplasser.

Maskinen er ikke den servicevennlige, har ingen utvendige skruer men må åpnes med "spesialverktøy" - tror en tynn sparkelspade eller lignende skal fungere. Guides for dette finnes på nettet, og det er egentlig rimelig greit bare man vet hvordan ;)

 

Ja, den har Wi-Fi (802.11n + a/b/g), i tillegg til gigabit Ethernet og Blåtann

 

Boot Camp støtter i utgangspunktet ikke trippel-boot, kun dual-boot. Det finnes imidlertid omveier for å lage trippel-boot (og kanskje flere OS-partisjoner også), men info om dette må du nesten Google selv om det blir akuelt.

Eksempel: http://lowendmac.com/mac2win/08m2w/triple-boot-mac.html

 

En annen, og mer fleksibel opsjon er å bruke virtualisering, gjennom VMWare eller Parallels Desktop:

http://www.vmware.com/products/fusion/

http://www.parallels.com/eu/products/desktop/

Med disse løsningene kan man kjøre ett eller flere gjesteoperativsystem samtidig, under OS X. Kjører nesten like raskt virtualisert som om du booter maskinen med de alternative OS'ene, men for beste spillytelse og DirectX-støtte i Windows bør man boote direkte til Windows fra Boot Camp.

Her kan man gjerne velge både-og, Windows for spilling via Boot Camp, og opptil flere versjoner av WIndows og Linux via f.eks Parallels Desktop. Parallels kan benytte samme Windows-partisjon som Boot Camp, slik at man slipper å duplisere denne, men ellers ligger gjeste-OS gjerne som disk-images eller virtuelle disker på OS X hovedpartisjonen. Men skal du kjøre alternative OS via virtualisering så vil jeg sterkt anbefale å putte inn 4GB minnne og størst mulig disk, ja... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Jeg har en MacBook Pro Core 2 Dua 2.2GHz med 2GB ram. Denne sliter med å spille av 1080p mkv filer i VLC og QuickTime med Perianpakka. 720p derimot går fint.

Det er ikke pga din Mac eller OS X, det er fordi mkv-dekoderen suger...OS X-versjonen er håpløst ineffektiv rett og slett.

Lenke til kommentar
Jeg har en MacBook Pro Core 2 Dua 2.2GHz med 2GB ram. Denne sliter med å spille av 1080p mkv filer i VLC og QuickTime med Perianpakka. 720p derimot går fint.

Det er ikke pga din Mac eller OS X, det er fordi mkv-dekoderen suger...OS X-versjonen er håpløst ineffektiv rett og slett.

Jau. Hadde maskinen hatt raskere prosessor så hadde det nok gått smooth. Noen som vet hva Plex bruker til å spille av video?

Lenke til kommentar

Har kjøpt Mac Mini fra usa. Det kostet meg 4200kr. Litt irriterende at krona har gått ned såpass, hadde fått den får ~3200kr før nyttår. Men var egentlig verdt å vente med tanke på mini-displayport/dvi. Kommer til å kjøre på dualscreen. Endelig på tide å rydde vekk Xboxen.

 

Plex bruker vel Mplayer (samme som XBMC). Plex bruker kun cpu til dekoding av video.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...