Gå til innhold

Hvor mange års garanti på tv-billedrør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Importører i Norge gir 2 års garanti på alle vanlige TVer. Mange butikker gir 5 års garanti på bilderøret. I tillegg bør (skal?) bilderøret dekkes av kjøpslovens bestemmelse om 5 års reklamasjonsrett.

 

Men du kommer nok ingen vei hvis klagen går ut på at ytelsen er svekket noen få % etter 5 års bruk. Det er normal slitasje. Hvis derimot selve bilderøret ryker innen 5 år (noe som veldig skjelden skjer - vanligvis er det andre komponenter i apparatet som svikter), har du krav på å få byttet røret. Noen ganger byttes hele apparatet fordi det er billigere eller enklere for leverandør eller butikk.

Lenke til kommentar
Garanti eller ikke garanti. Billedrøret var av den karakter at det bildet "buet" seg innover, og dermed umulig å se på. følge kjøpsloven har man 5 års reklamasjon på ting som er ment å vare mer enn 5 år.:)

 

Dårlig bilderør og buet bilde er to forskjellige ting. Hvis bildet blir feil opptegnet,er det ca 98% sikkert at feilen ikke er i selve bilderøret, men i elektronikken. Det kan være så enkelt som et dårlig loddepunkt.

 

PS

Du har ikke 5 års reklamasjon. Du har 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Hmmm... ser ut som om du har erfaring med dette. Vi får se hva teknikkereren sier. Butikken har vært veldig imøtekommende og tok imot tven. De mente også at dette kunne være en reklamasjonssak. Er det bare en loddesak, er kanskje det like greit. Da slipper man store "operasjoner" inne i tven.

 

Men dersom det er billedrøret, har jeg reklamasjonsrett. Det er det som er viktig for meg. Hvis det er noe annet som krever store utgifter, kjøper jeg meg en ny tv istedenfor. Det er bare det at denne kostet meg 10.000,-.

 

Det har også vist seg i ettertid at denne modellen har hatt problemer. Med hva, har jeg ikke fått bekreftet. Elkjøp hadde denne modellen en stund, og de hadde visst fått mange klager på denne i sin tid.

Lenke til kommentar

Ja, du får høre hva verkstedet sier. Det hender at Elkjøpselgere sier at produktene er dårlige for å selge andre ting istedenfor. Men hvis dette er en modell det har vært problemer med og ditt apparat har samme feil, så stiller du sterkere i en reklamasjonssak. Hvis problemet er tørrloddinger, så er det iflg. Forbrukerrådet og noen importører en reklamasjonssak. Mens noen kaller det forventet slitasje og vedlikehold.

Lenke til kommentar
Garanti eller ikke garanti. Billedrøret var av den karakter at det bildet  "buet" seg innover, og dermed umulig å se på. følge kjøpsloven har man 5 års reklamasjon på ting som er ment å vare mer enn 5 år.

 

:)

 

Hadde akurat det samme problemet med tv'n min, den er ca 3 år og det gikk på garantien. Ikke et spørsmål om at jeg skulle betale noe heller. Det kaller jeg god kundebehandling fra (er ikke helt sikker om jeg tør si det men la gå) Elkjøp. :yes: og det beste av alt de kom å leverte tv'n på døra til meg etter 3 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...