thoreld Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Jeg har nå vært bileier i et drøyt år. Har overhodet ingen interesse for bil, og det blir dessverre vedlikehold av, og kunnskap om bilen, lidende under. Jeg kunne derfor godt tenke meg å lære litt mer om hvordan en bil fungerer, vanlige feil, vikitg vedlikehold osv. Altså ikke et kurs i bilkjøring, men et kurs for de som har nesten ingen kunnskap om bilhold. Noen som vet om det finnes slike kurs, og evt hvem som arrangerer?
rublings Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Vet ikke om noe hurtigkurs, men om du kjøper en Haynes manual vil du nok kunne klare å gjøre ganske mye vedlikehold og avanserte reparasjoner på bilen din. Dette er veldig gode bøker og de har til de fleste bilmodeller. Jeg vet de selges på bla. Biltema men utvalget kan være begrenset.
Skavold Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 ... selv om Haynes noen ganger velger litt tungvindte løsninger på ting. I hvert fall etter min erfaring. Kan likevel anbefales.
tobbelobb Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Viss du skriverf hvor du bor og hvilken bil du har så er det vel mulig noen kan ta et par timer med deg å forklare det viktigste du trenger å vite, kansje vise et olje, filter og plugg bytte ol.
citronen Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Kan sikkert tilby noen timer i garasjen, dersom du bor i nærheten av vestfold. Send pm
aklla Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 (endret) det enkleste er vel å få seg en gammel bil og mekke på den. finne ut hva som er galt og hvordan man gjør ting på nettet, learning by doing. jeg driver nok ikke med opplæring, men det er spennende å drive å mekke bil. har ikke hatt noe sted å drive med slikt de siste årene, så det har blitt lite av det har blitt mer fan av selve kjøringen i det siste, "kreativ" kjøring rundt oslo med kompisser er alltid utfordrende edit: ser trådstarter skriver "Har overhodet ingen interesse for bil". personlig er det nok til at jeg uansett ikke hadde orket ett "kurs", ingen interesse, ingen entusiasme, det blir dritt kjedelig. tviler sterkt på at du finner slike arrangerte kurs, ikke noe jeg har hørt om ihvertfall Endret 9. mars 2009 av aklla
rublings Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Jeg går vg2 kjøretøy og skal ut i lære nå til sommeren. Jeg må si at aklla har et veldig godt poeng. Skoleåret har bestått av nesten bare teori, men man lærer det ikke uten å gjøre det i praksis. Skaff deg en bilbok til bilmodellen din, evt en grunnleggende bok om bilteknikk og så tar du teorien ut i praksis på din egen bil. Jeg føler jeg nesten har lært mer på de 7 ukene jeg har vært utplassert enn de 8 mnd jeg har gått på skole. Det kan være jeg er litt spesiell men det synker mye fortere inn når jeg gjør det selv enn når det vises på en powerpoint, evt om man leser det
corsa91 Skrevet 13. mars 2009 Skrevet 13. mars 2009 Jeg går på elektro andre året. Jeg har kjøpt en bil til øvelseskjøring og det er den jeg har nå. Tenkte mekke den litt. Bytte ut ting. Jeg har byttet ut oljefilter og masse annet men er helt null på hvordan jeg skal få reparert eller byttet spyllerveskeslangen på Opel Corsa. Noen som kan hjelpe meg med det eller kan forklare det?
aklla Skrevet 13. mars 2009 Skrevet 13. mars 2009 Jeg går på elektro andre året. Jeg har kjøpt en bil til øvelseskjøring og det er den jeg har nå. Tenkte mekke den litt. Bytte ut ting. Jeg har byttet ut oljefilter og masse annet men er helt null på hvordan jeg skal få reparert eller byttet spyllerveskeslangen på Opel Corsa. Noen som kan hjelpe meg med det eller kan forklare det? hva med å se hvor slangen går, fjerne det du må fjerne, og så sette inn en ny slange og feste den igjen? er ikke akkurat det vanskligste man gjør på en bil...
corsa91 Skrevet 13. mars 2009 Skrevet 13. mars 2009 Jeg går på elektro andre året. Jeg har kjøpt en bil til øvelseskjøring og det er den jeg har nå. Tenkte mekke den litt. Bytte ut ting. Jeg har byttet ut oljefilter og masse annet men er helt null på hvordan jeg skal få reparert eller byttet spyllerveskeslangen på Opel Corsa. Noen som kan hjelpe meg med det eller kan forklare det? hva med å se hvor slangen går, fjerne det du må fjerne, og så sette inn en ny slange og feste den igjen? er ikke akkurat det vanskligste man gjør på en bil... ok men hvordan ? jeg er ikke akkuratt proff heller. Men har lyst til å lære når noen gjør det
rublings Skrevet 13. mars 2009 Skrevet 13. mars 2009 Er det ikke bare å skru av eventuelle slangeklemmer med et skrujern og så fjerne slangen? Har aldri gjort det på denne bilen, men hvis du legger ut bilde på Bilteknisk-delen av forumet så kan nok folk hjelpe deg.
aklla Skrevet 13. mars 2009 Skrevet 13. mars 2009 er som sagt ikke veldig vanskelig. se hvor slangen går, antagelig kan du se hele slangen fra tanken til pumpen og til dysene som spruter dit væsken. den kan være festet i noen klips, det burde være lett å få de av. er jo ikke snakk om masse tannhjul og slikt du må fikse, det er en slange fra tanken til pumpen
TRD4U Skrevet 13. mars 2009 Skrevet 13. mars 2009 For å ta deg litt på kornet, så finnes jo flere "For Dummies"-bøker om dette emnet. Bare ser her og her. Lykke til!
corsa91 Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 For å ta deg litt på kornet, så finnes jo flere "For Dummies"-bøker om dette emnet. Bare ser her og her. Lykke til! Det er slangen fra pumpen til dyseren. Må jeg på undersiden av bilen for å finne slangen eller er det noen andre løsninger?
Nautica Skrevet 14. mars 2009 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Det er slangen fra pumpen til dyseren. Må jeg på undersiden av bilen for å finne slangen eller er det noen andre løsninger? Problemet er at du ikke får veske fram til vinduet eller at den blir spylt ut en annen plass. Eller virker ikke spylermotoren. Hvis du ikke får veske opp til vinduet er det sikkert noen fremmedpartikler i systemet,det enkleste er og løsne slangen ved pumpa og presse noe trykkluft igjennom systemet fra dysene på panseret til fremmedpartiklene er fjernet fra systemet,ta også og start pumpen litt uten at slangen er montert tilbake bare for og få ut eventuelle fremmedpartikler fra pumpem/tanken. Gjør også spylertanken ren før du monterer alt sammen igjen. Normalt sett så sitter tanken fast med et klips,du kan løfte tanken litt opp og dra ut pumpen/slangen og strømtilførsel kabelen,hvis plastslangen sitter veldig godt fast kan du ta en hårføner/lighter og varme slangen forsiktig ved innfestningen til pumpen/dysene. Selve slangene fra spylermotoren og til fordelingsnippelen og derfra til dysene kan være knotete og få byttet,på de punktene som du ikke kommer til kan du feste den nye slangen til den gamle med noe ståltråd/teip "tre ståltråden i noen hull i den nye/gamle slangen og bruk noe teip over for og få en slett overgang" Er det vanskelig og komme til dysene kan det være lurt og løsne klipsene som holder dysene og dra dem litt ut fra panseret før bytte av slanger. Er det en tilbakeslagsventil/enveisventil på systemet er det viktig at den blir satt tilbake riktig vei. Normalt er det en 6mm plastslange som blir brukt,denne får du kjøpt som metervare i hvilken som helst bilverksted/bilutstyrsforetning. Er du litt usikker på hvordan ting er plassert kan det være lurt og ta noen bilder først med et kamera,bare se på bildene før du begynner så du er sikker på at bildene er gode nok. Edit:apropos dummies,den orginale brukerhåndboken som følger med bilen gir en komplett forklaring på bytteintervaller og fremgangsmåter ved bytte av sikkringer/lyspærer etc.Den skal bli utlevert med nykjøp av bil på Norsk språk,har du den ikke kan merkeforhandleren sikkert fremskaffe den igjen. Ved større reprasjoner/delebytte er haynes eller tilsvarende ABC-bøker være veldig forklarende. Endret 14. mars 2009 av Nautica
corsa91 Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Det er slangen fra pumpen til dyseren. Må jeg på undersiden av bilen for å finne slangen eller er det noen andre løsninger? Problemet er at du ikke får veske fram til vinduet eller at den blir spylt ut en annen plass. Eller virker ikke spylermotoren. Hvis du ikke får veske opp til vinduet er det sikkert noen fremmedpartikler i systemet,det enkleste er og løsne slangen ved pumpa og presse noe trykkluft igjennom systemet fra dysene på panseret til fremmedpartiklene er fjernet fra systemet,ta også og start pumpen litt uten at slangen er montert tilbake bare for og få ut eventuelle fremmedpartikler fra pumpem/tanken. Gjør også spylertanken ren før du monterer alt sammen igjen. Normalt sett så sitter tanken fast med et klips,du kan løfte tanken litt opp og dra ut pumpen/slangen og strømtilførsel kabelen,hvis plastslangen sitter veldig godt fast kan du ta en hårføner/lighter og varme slangen forsiktig ved innfestningen til pumpen/dysene. Selve slangene fra spylermotoren og til fordelingsnippelen og derfra til dysene kan være knotete og få byttet,på de punktene som du ikke kommer til kan du feste den nye slangen til den gamle med noe ståltråd/teip "tre ståltråden i noen hull i den nye/gamle slangen og bruk noe teip over for og få en slett overgang" Er det vanskelig og komme til dysene kan det være lurt og løsne klipsene som holder dysene og dra dem litt ut fra panseret før bytte av slanger. Er det en tilbakeslagsventil/enveisventil på systemet er det viktig at den blir satt tilbake riktig vei. Normalt er det en 6mm plastslange som blir brukt,denne får du kjøpt som metervare i hvilken som helst bilverksted/bilutstyrsforetning. Er du litt usikker på hvordan ting er plassert kan det være lurt og ta noen bilder først med et kamera,bare se på bildene før du begynner så du er sikker på at bildene er gode nok. Edit:apropos dummies,den orginale brukerhåndboken som følger med bilen gir en komplett forklaring på bytteintervaller og fremgangsmåter ved bytte av sikkringer/lyspærer etc.Den skal bli utlevert med nykjøp av bil på Norsk språk,har du den ikke kan merkeforhandleren sikkert fremskaffe den igjen. Ved større reprasjoner/delebytte er haynes eller tilsvarende ABC-bøker være veldig forklarende. Ok den lekker ved baklysene. Når jeg holder den inne lekker den ut ved selve lyset og det renner rett ut i bagasjerommet og ned på venstre side ved bakhjulet.
perjohan Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Det beste tipset du har fått her, er å kjøpe en bok til din bil. Jeg anbefaler også Haynes. Om du ikke finner den på feks Torshov bilrekvisita, kan du bestille den fra http://www.haynes.co.uk. Rask levering - to-tre dager. For noen få bilmodeller fins det svensk utgave, ellers kun engelsk. Først i boka er det et kapittel om generelt vedlikehold som skal gjøres hvert år. Deretter kommer kapitler for de vanligste reparasjonene. Lær deg oljeskift og sånt først. Deretter bruker du boka for å finne ut av det som oppstår. Vanskelighetsgraden for hver reparasjon er markert. Jeg vil anbefale at du foreløpig overlater de som er markert som mer kompliserte til et verksted. Men det meste vil du klare sjøl.
Nautica Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Ok den lekker ved baklysene. Når jeg holder den inne lekker den ut ved selve lyset og det renner rett ut i bagasjerommet og ned på venstre side ved bakhjulet. Du får finne lekkasjen og se om du kan sette inn et skjøtestykke "6mm nippel til 6mm nippel" så slipper du og demontere det meste av interiøret.
corsa91 Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Ok den lekker ved baklysene. Når jeg holder den inne lekker den ut ved selve lyset og det renner rett ut i bagasjerommet og ned på venstre side ved bakhjulet. Du får finne lekkasjen og se om du kan sette inn et skjøtestykke "6mm nippel til 6mm nippel" så slipper du og demontere det meste av interiøret. ok men hvor får jeg tak i det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå