Gå til innhold

BK: Urban Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Måtte bruke endel tid på dette bildet før jeg ble enig med meg selv.

 

Først av alt liker jeg linjen som går fra front høyre og innover i bildet. Snøen som glitrer er også fin. MEn for meg stopper det litt opp der og synes det blir for mye annet som trekker totalen ned.

 

Den nederste delen som opptar mye av bildet inneholder ingenting og det synes jeg derfor ikke gir noe ekstra til komponeringen.

 

Den midterste delen er derimot flott med fine linjer og detaljer. Men synes øvre delen ødelegger for mye. Det er lissom hverken fugl eller fisk der. Altså det er hverken skarpt nok eller uskarpt nok og forstyrrer en masse. Det betyr også at solflekken på postgirobygget stjeler altfor mye fokus fra de fine linjene lenger nede.

Lenke til kommentar

Ååh. Jeg likte dette veldig godt, men så er analoge kamerabilder ofte en "instant crush", for min del. Jeg har blitt veldig forrelsket i det diffuse selv, den siste tiden, og må rett og slett si at de uskarpe, men akk så mykebygningene, apellerte til meg. Dette likte jeg!

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Så bilde er bra fordi det er tatt med et hasselblad og er analogt ?

 

Er litt skeptisk til denne typen kommentarer i en bildekritikk. Ikke noe vondt ment men synes det er feil.

 

Jeg synes faktisk bildekritikken her burde endres slik at den blir anonym. Altså man kan ikke se hvem bruker som har postet og ikke hvilket utstyr som er benyttet. Jeg mener teknisk utstyr og navn ikke har noe med om et bilde er bra eller dårlig.

Lenke til kommentar

Synes både fargebruk og komposisjon er veldig bra her. Det gjør at bildet står litt ut av mengden. Men en tredjedel av bildet i bunnen er ingenting, og fokusplanen er, helt bevist lagt i forgrunn. Det gjør det til en spesielt bilde, men om byggningene hadde være litt mindre myke, hadde det blitt bedre i mine øyne.

 

Men for all del, dette er et bra bilde med masse karakter!

Lenke til kommentar
Så bilde er bra fordi det er tatt med et hasselblad og er analogt ?

 

Så absolutt ikke. Jeg tolker heller J@cob sin kommentar som at han liker at folk fortsatt benytter analogt utstyr med (ifølge han selv) tilfredsstillende resultater.

 

Angående hvilket utstyr som brukes oppfordres det i informasjonstråden til å poste dette i tillegg til EXIF-informasjon. Men jeg er enig i at dette ikke bør ha noe å si for bildekritikken.

 

andersj: Det var meningen å få litt mer tegning i forgrunnen, men dias er et lite tilgivelig for eksponeringsfeil fra fotografens side. Hadde jeg vist at bedre hadde jeg tatt bildet med en større blender og funnet hyperfokal-distansen.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Jeg hadde veldig sansen for dette. Store lille Oslos "skyline" fikk en veldig fin "feel", og linjene, lyset og teksturen i midten av bildet er jo bare deilig.

 

Imidlertid syns jeg den nedre delen av bildet er helt meningsløs. Ville ha croppet til ca. 3:2.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
?

andersj: Det var meningen å få litt mer tegning i forgrunnen, men dias er et lite tilgivelig for eksponeringsfeil fra fotografens side. Hadde jeg vist at bedre hadde jeg tatt bildet med en større blender og funnet hyperfokal-distansen.

Jo, skjønte egentlig det. Men det må jo likevel kommenteres ... :-)

Lenke til kommentar
Så bilde er bra fordi det er tatt med et hasselblad og er analogt ?

 

Er litt skeptisk til denne typen kommentarer i en bildekritikk. Ikke noe vondt ment men synes det er feil.

 

Jeg liker ikke å kalle et bilde bra, eller dårlig. Jeg liker bilder etter hva slags følelser de vekker i meg. Analoge bilder fyller meg med en følelse av nostalgi. Var det et svar godt nok? Selvsagt skal man ikke bedømme et bilde etter hva slags utstyr de er tatt med, men jeg legger ikke under en stol at analoge bilder vekker noe i meg. Det er arbeidet bak. Den ekstra omtanken man legger i komponeringen for å få det best mulig. Timene i mørkerommet. Sjelen. Jeg fornekter ikke at dette kansje påvirker min mening om slike bilder i en ørliten positiv retning.

 

Forøvrig så presierte jeg at jeg liker det myke og diffuse noe som også bidrar til min subjektive (og ikke selektive. HAH!) affeksjon for bildet. Den lilla fargen i snøen var også meget pen, til tross for at den slags farger ikke er blant mine favoritter.

 

Freem@n poengerte forresten poenget mitt. Jeg liker tradisjoner. Jeg elsker tradisjoner. "Har du et lite indisium", sa du? Sure. Sjekk det siste bildet jeg har lagt ut. Det gjør meg glad å se at noen bevarer det analoge ved å legge ut slike billder. Oppriktigt. Fuckings. Glad :)

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Så bilde er bra fordi det er tatt med et hasselblad og er analogt ?

 

Er litt skeptisk til denne typen kommentarer i en bildekritikk. Ikke noe vondt ment men synes det er feil.

 

Jeg synes faktisk bildekritikken her burde endres slik at den blir anonym. Altså man kan ikke se hvem bruker som har postet og ikke hvilket utstyr som er benyttet. Jeg mener teknisk utstyr og navn ikke har noe med om et bilde er bra eller dårlig.

 

Var vel strengt tatt ikke det han sa.

 

Forskjellig fotoutstyr gir forskjellige karakterer på bildene.

 

Utstyret har mye å si for resultatet, og det er i tillegg interessant å se hva slags utstyr som er blitt brukt. At vi ser brukernavn er også fint. Da kan man også sammenligne med tidligere innlegg..

 

Bildet var fint, med et fint fokuspunkt.. Mye av bunnen kunne vært fjernet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...