Gå til innhold

Hvordan fungere forkurs?


Anbefalte innlegg

Får du en god lærlingplass så hopp på.

 

Skulle det være vanskelig å få lærlingeplass så er det jo bare å suse videre innom forkurs.

 

På forkurs i Bergen var det karakterene fra VGS pluss poeng for hvor lenge man hadde jobbet som telte inn på om man kom inn på forkurs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Man kommer inn under en egen kvote som ikke sammenlignes med f.eks studenter som kommer direkte fra VGS.

Hvor mye av pensum i f.eks matte og fysikk er det som mangler på forkurs?

Vil det være mye man ikke har lært om man tar privatisteksamen i 3MX og 2FY etter et år med forkurs?

Lenke til kommentar

I matte har vi ikke: sannsynlighetsregning og rekker

I fysikk: kjernegreier osv. :p

Kjemi: Husker ikke hva det heter, men det inneholdt iaffal likevektsreaksjoner (ikke syrer og baser - det hadde vi), også rakk vi ikke(!) redoksreaksjoner

 

Det skal forresten ekstremt godt gjøres å ikke komme inn på det ingeniørstudiet du søker på om du har bestått forkurset. Unntaket er om du skal inn på et sivilingeniørstudie på NTNU - da må du ha minst C i matte. Ellers er det en såpass stor kvote for forkursstudenter i forhold til antall søkere med bestått bagkgrunn, slik at du nesten garantert kommer inn. En del skoler særbehandler også søkere som har gått forkurs på den samme skolen (for eksempel UiA).

 

Daniel :)

Lenke til kommentar
I matte har vi ikke: sannsynlighetsregning og rekker

I fysikk: kjernegreier osv. :p

Kjemi: Husker ikke hva det heter, men det inneholdt iaffal likevektsreaksjoner (ikke syrer og baser - det hadde vi), også rakk vi ikke(!) redoksreaksjoner

 

Det skal forresten ekstremt godt gjøres å ikke komme inn på det ingeniørstudiet du søker på om du har bestått forkurset. Unntaket er om du skal inn på et sivilingeniørstudie på NTNU - da må du ha minst C i matte. Ellers er det en såpass stor kvote for forkursstudenter i forhold til antall søkere med bestått bagkgrunn, slik at du nesten garantert kommer inn. En del skoler særbehandler også søkere som har gått forkurs på den samme skolen (for eksempel UiA).

 

Daniel :)

Endret av Donald__Duck
Lenke til kommentar

Den kan du godt utdype litt om du ønsker.

 

Kan godt gå med på at deler av pensum til "forkurs til ingeniør" er en vits. F.eks norskfaget og samfunn. Men bortsett fra disse fagene har eg jamen måtte svelge i meg en hel del etter tre år på ingeniørutdanningen. Synest eg fikk svært godt betalt for å velge forkurs.

Lenke til kommentar

Snittet for en på forkurs kommer jo selvsagt an på antallet søkere til NTNU fra forkurs. Men i tillegg så er minstekravet C. Så da hjelper det ikke med 5.8 i snitt om man bare har C i matte.

 

Men man "konkurrerer" ikke med de som kommer direkte fra almenn.

Lenke til kommentar
Snittet for en på forkurs kommer jo selvsagt an på antallet søkere til NTNU fra forkurs. Men i tillegg så er minstekravet C. Så da hjelper det ikke med 5.8 i snitt om man bare har C i matte.

 

Men man "konkurrerer" ikke med de som kommer direkte fra almenn.

Ergo er du helt enig?

 

Daniel ):

Lenke til kommentar

Nei?

 

Eg er ikke enig i at det er en vits?

 

Hvis man skulle kunne sammenligne det å ta to års allmenn på et år opptil flere år etter sist man gikk på skolen, med å ta to år på normal tid og sammenhengende så ville det blitt helt feil.

 

C-kravet er bare et tilleggskrav. Man må jo ha greit snitt for å komme inn på de mest populære linjene via forkurs også. Og skulle man blitt sammenlignet med studenter som gikk allmenn ville det blitt svært merkelig. Dessuten så blir de som går yrkesfagsveien ofte bedre ingeniører, fordi de skjønner litt "forbi" det teoretiske. Noe "allmenningeniørene" sliter med. <--- brannfakkel :)

Lenke til kommentar

Til trådstarter

 

Har du tenkt å gå noe slags ingeniørfag er du nødt å være interessert i realfag, da dette er en stor del av pensumet.

Om du tar forkurset og sliter med matematikken der, vil det være litt bortkasta å gå videre. Virker som du har en mentalitet som sier "hvor lite kan jeg gjøre, men fortsatt bli ingeniør?", når du spør om du må være i alle timene/om det er kjedelig. Kjedelig blir det om du er innstilt på at det skal være kjedelig. Timene burde du ha lyst til å være i.

 

Forkurset er greit i den forstand at du kommer inn i rutiner med å regne matematikk/fysikk hver dag. Du drar med deg rykende fersk grunnleggende realfagskompetanse til ingeniørstudiet (gitt at du begynner året etter), og deg gir det en fin fordel.

 

edit: leif

Endret av jaadd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
et lite spørsmål fra min side, jeg ønsker å bli bygg ingeniør, men jeg mangler R-matten og fysikk.

kan jeg da bestemme meg bare for å ta de fagene?

Ja, da kan du f.eks ta "realfagskurs". Det går over et halvt år.

Ellers kan du ta vanlig forkurs og få fritak i norsk, samfunnsfag og engelsk.

Lenke til kommentar
Den er som regel rykende fersk hvis man søker seg inn rett etter allmenn òg. :p

 

 

Ja selvsagt.... Men forkurset er mer intensivt. Man har alle temaene det siste året før man begynner.

 

Så det er mer ferskt. Men å sammenligne allmenn med forkurs blir litt feil som sagt. Da forkurs er for folk som har gått yrkesfag og har gjerne jobbet noen år.

 

Og andre utskudd som ikke har gjort det de må for å komme inn på høgskulen.

 

Hadde eg manglet kun et fag R-matte eller ka dere kaller det (i min tid var det 2mx-3mx osv) så hadde eg ikke tatt forkurs. Da hadde eg tatt realfagskurs som nevnt over her.

 

evt. påbygg.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Nei?

 

Eg er ikke enig i at det er en vits?

 

Hvis man skulle kunne sammenligne det å ta to års allmenn på et år opptil flere år etter sist man gikk på skolen, med å ta to år på normal tid og sammenhengende så ville det blitt helt feil.

 

C-kravet er bare et tilleggskrav. Man må jo ha greit snitt for å komme inn på de mest populære linjene via forkurs også. Og skulle man blitt sammenlignet med studenter som gikk allmenn ville det blitt svært merkelig. Dessuten så blir de som går yrkesfagsveien ofte bedre ingeniører, fordi de skjønner litt "forbi" det teoretiske. Noe "allmenningeniørene" sliter med. <--- brannfakkel :)

Men det er vel fortsatt langt enklere å komme inn med bestått forkurs?

 

Daniel :)

Lenke til kommentar

Tror at hvis du tenker deg om så skjønner du hvordan det funker.....

 

Men om det er enklere med forkurs eller motsatt kommer jo an på snittet til de på forkurs og de på allmenn.

 

er det mange som går forkurs og får gode karakterer så vil jo kvoten for forkurs ha høyt snitt. Og motsatt. Dette er da svæææært logisk i mine øyne.

 

Og siden det blir venskelig å sammenligne så mener eg at det bare blir for dumt. Men skal selvsagt ikke forherlige forkurs, veldig få grunner til det. Kunne gått allmenn, men hadde ikke lyst en plass. Og med fagbrev og yrkesfagsveien stod valget mellom realfagskurs, påbygg og forkurs. Og slik eg fant det så var forkurs beste vei, siden den gir tilgang til ingeniør. Skulle eg ha gått noe annet enn ingeniør så ville det jo ikke fungert med forkurs, siden eg ikke har de forskjellige studiekompetansene....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Denne forkurskvoten dere snakker om, kan dere gi en kilde til den? Søkerhåndboken til NTNU sier at de ikke har noen kvote og at de som tar forkurs konkurrerer i ordinær kvote. Vet at UiS har det internt, men har ikke lest noe noen plass om egen forkurskvote utenfor studieplassen du tok forkurs på

Lenke til kommentar
NTNU har ikke forkurskvote, sist jeg sjekket med dem. :)

 

 

Ellers når det gjelder realfagene på forkurs kontra realfagene fra allmenn - så er matten lettere enn 3MX (mangler bla. rekker og sansynlighet, og fysikken er mer omfattende enn 2FY).

Det stemmer vel. Jeg lurer på om forkurskvoten kun gjelder på den aktuelle høgskolen du går forkurs på. Det vil si at hvis du går forkurs på HiO, kan du søke ing-utdanning der på deres forkurskvote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...