Gå til innhold

Hvordan fungere forkurs?


Anbefalte innlegg

Har planer om å ta forkurs, men vil vite litt om kurset først.

Er det skole 5 dager i uka?

Må man møte til alle timer?

Hvor lang er en skoledag?

Hvor lang er en skoletime?

Vanskelig stoff?

Kjedelig hverdag?

Om kurset generelt?

Innleveringer, fremføringer, osv..?

Prøver, eksamen, osv hvor mange?

Takk!:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må man møte til alle timer? Ikke der eg gikk i Bergen, men om man er svært mye borte kan man risikere å ikke få karakter. Forstå det den som kan.

 

Hvor lang er en skoledag? Varierer. 08.15 til 15.30 var de lengste me hadde. Da hadde vi 5 dager i uka skole.

 

Hvor lang er en skoletime? helt vanlig

 

Vanskelig stoff? Ikke hvis du kan det. Er jo bortimot det samme som 2 og 3 klasse allmenn.

 

Kjedelig hverdag? mot normalt. LItt kjedeligere enn å bedrive ekstremsport hver dag. Hater man norsk er det dritkjedelig. Hater man matte er det dritkjedelig. Osv osv.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

UiA, Grimstad:

 

Er det skole 5 dager i uka?

Ja.

 

Må man møte til alle timer?

Obligatorisk oppmøte i kjemi, samfunnsfag, norsk og engelsk, samt øvingstimer (ergo regning, ikke forlesning) i matte og fysikk.

 

Hvor lang er en skoledag?

+/- seks skoletimer.

 

Hvor lang er en skoletime?

45 minutter.

 

Vanskelig stoff?

Realfagsstoffet er smått vanskelig. De andre fagene er en vits om du har fulgt med på skolen tidligere.

 

Kjedelig hverdag?

Det synes iaffal jeg.

 

Om kurset generelt?

Er som å gå på VGS, bare mye bedre (mer proft opplegg, og ingen mongiser som lager kvalm fordi de egentlig ikke har lyst til å være på skolen).

 

Innleveringer, fremføringer, osv..?

Tre obligatoriske innleveringer i hvert av realfagene hvert halvår (tilsvarende en vanskelig halvtentamen) + to obligatoriske prøver + to tentamener + eksamen. I ikke-realfagene er det framføringer/innleveringer/gruppearbeid, som skal resultere i 3-4 innleveringer/framføringer med karakter per halvår. To tentamenere og én eksamen her også. Kjemi og samfunnsfag er halvårige, slik at kjemi har tre innleveringer, to prøver, og én eksamen, mens samfunnsfag har det samme, bare med en tentamen i tillegg. Er fette mye gruppearbeid, noe som er utrolig slitsomt i lengden.

 

Daniel :)

Lenke til kommentar

Nope.

 

Med forbehold om at det er likt ved andre skoler:

 

Man kommer inn under en egen kvote som ikke sammenlignes med f.eks studenter som kommer direkte fra VGS.

 

Om du da kommer inn kommer jo an på hvor mange andre fra forkurs som søker samme linje, samt karakterene deres.

 

Eg gikk automasjon, og der var eg en av få fra forkurs. Var ikke akkurat i tvil om at eg skulle komme inn. Hvertfall ikke mtp de andre sine karakterer :)

Lenke til kommentar

Men altså, når man er kommet så langt som å bestemme seg for forkurs til ingeniørskole e.l., bør man jo være RELATIVT godt interessert i yrket man skal bli. Så at alt skal være kjedelig og ræva og helvete skjønner jeg ikke. Da tar man jo feil utdanning.

Lenke til kommentar

På forkurset er det jo matte, fysikk, kjemi, norsk, samfunn og engelsk.

 

Er neimen ikke mye der som rettet seg mot automasjonsfaget for å si det slik.

 

Selvsagt matte og fysikken. Men ikke direkte, mer indirekte.

 

Men seff. Man slipper billig unna med å gå forkurs. Og eg hadde gjort det samme en gang til. Bedre med 1 år "drittskole", og fagbrev, enn tre år drittskole og ingen fagbrev.

Lenke til kommentar

Du må egentlig være rimelig skråsikker på at du skal få deg en mye bedre betalt jobb etter endt skolering for å tørre å gjøre noe slikt. Høy motivasjon er viktig, da. Ellers kaster du jo bare alle penga du kunne tjent i jobben rett i do.

 

En kompis gjorde som du, hoppa av en greit betalt jobb (rundt 350k i året) for å videreutdanne seg ett år, og fikk en enda bedre betalt jobb pga høyere kompetanse etterpå.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hva med å gå:

Byggfag VG1

Byggfag VG2

ikke være lærling, men gå rett på forkurs (da er man ikke kommen inn i pengebruken og er kanskje letter å fortsette på skole?)

Bachelor bygg-ingeniør

????

Hvis man vet at det er bygg ingeniør man vil bli, hvorfor ikke gå byggfag + forkurs, i stedet for 3 år allmen med masse annet tøv som man ikke trenger..

Lenke til kommentar

Sant det.

 

Man må uansett ALLTID prøve å få permisjon. Først lønnet. Deretter ulønnet. SLik at man har en jobb å gå tilbake på i tilfelle rottefelle....

 

Åsså tar man vel ofte en utdanning som svarer til fagbrevet når man begynner på forkurs.

 

Hva med å gå:

Byggfag VG1

Byggfag VG2

ikke være lærling, men gå rett på forkurs (da er man ikke kommen inn i pengebruken og er kanskje letter å fortsette på skole?)

Bachelor bygg-ingeniør

????

Hvis man vet at det er bygg ingeniør man vil bli, hvorfor ikke gå byggfag + forkurs, i stedet for 3 år allmen med masse annet tøv som man ikke trenger..

 

Tar du da fagbrevet er du en ettertraktet bygg ingeniør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...