Gå til innhold

Ekstern HD til musikkserver som ikke spinner ned?


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Trenger en ekstern Hd til min nye musikkserver. Har en WD til pcen nå, men denne spinner ned når det ikke er aktivitet på en stund. Noe som betyr mange sekunder venting når den må spinne opp igjen. Er det mulig å modde denne til å ikke spinne ned når det ikke har vært aktivitet på en stund?

Vet noen om disker som ikke stopper, evt som lar seg modde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Linux kan man bruke hdparm til å sette slike opsjoner på de fleste disker. Det finnes sikkert noe tilsvarende til Windows. En evt stygg hack er å lese/skrive en eller annen liten fil periodisk.

Kanskje skrive et lite skript som skriver en liten tekstfil eller oppdaterer den hvert x minutt og kjøre det som en tjeneste. Det er jo et kjapt og lite ressurskrevende alternativ.

Lenke til kommentar

Altså et program der en kan sette slike instillinger på disker?

 

I verste fall et skript eller liten fil som oppdateres jevnlig ja, ok.

Hvordan lager jeg et slikt skript? Har null peil på slikt:)

 

I Linux kan man bruke hdparm til å sette slike opsjoner på de fleste disker. Det finnes sikkert noe tilsvarende til Windows. En evt stygg hack er å lese/skrive en eller annen liten fil periodisk.

Kanskje skrive et lite skript som skriver en liten tekstfil eller oppdaterer den hvert x minutt og kjøre det som en tjeneste. Det er jo et kjapt og lite ressurskrevende alternativ.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noe spesielt god på programering, men det blir vell noe slikt som:

while 1
write x:\tekstfil.txt [parameter]
wait 60000

Der parameter kan være at den skriver en timestamp i linje 1 som oppdateres hvert 60 sekund.

Hvis du vil ha et skript som funker ordentlig så kan du stille dette spørsmålet i programeringsdelen av forumet:

"Hvordan lager jeg et skript som skriver en linje i en tekstfil hvert 60 sekund?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...