Gå til innhold

Skal flytte nettside fra gratis server


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå i over et år benyttet meg av løsningen fra start.no, altså slik at du får domenet http://home.no.net/brukernavn

 

Men nå fikk jeg mailen av de hvor de ikke lenger har mulighet til å drifte dette.

 

Så nå må jeg skaffe meg en server og et .no domene.

Jeg har aldri vært borti dette, så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg?

Fra start, har jeg bare brukt explorer eller smartFTP, og koblet til ftp.start.no og logget inn med brukernavn og passord, og drag 'n droppet filene fra maskina mi til serveren. Dermed har også nettsiden blitt oppdatert. Er det slik det fungerer ellers og?

 

Trenger litt hjelp til å komme i gang med en enkel løsning. Det er interessant med 1 år i første omgang.

 

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er slik det fungerer ja.

 

Jeg har et webhotell til alle mine domener. For hvert nye domene betaler jeg $10 i året og jeg har ubegrenset plass og trafikk til disse. Er ikke noe annet enn dette du trenger. Vil du ha plass o.l. hos meg er det bare å si i fra, men domenet får du betale selv ^-^ (Koster deg $10 i året)

 

NB: Du som enkeltperson kan ikke registrere et .no-domene. Da må du være registrert i foretaksregisteret. Men, du kan få .com, .org, .net og andre "frie" toppleveldomener. Jeg har f.eks www.mathiassky.com, www.uelandsangen.com, www.pikk.biz, www.kongkake.com, www.trondwirstad.com osv lagret hos meg.

Lenke til kommentar

Domenet kan du kjøpe hos Godaddy.com som er verdens største domene registrar.

Her kan du også få med gratisk webhotell om du ønsker/godtar litt reklame på toppen av siden.

Om ikke selger de nokså rimlige webhotell også.

 

For rabatt kuponger kan du se her, så sparer du noen kroner ved opprettelse av både domene og ev. webhotell:

 

http://www.retailmenot.com/view/godaddy.com

http://www.fatwallet.com/forums/hot-deals/725207

 

Jeg har over 30 domener hos Godaddy.com og har brukt dem i flere år nå. Du får full kontroll over domenet, og bytter du webhotell, endrer du bare navneserverene i kontroll panelet, og så slipper du å bytte registrar hver gang du bytter webhotell.

Lenke til kommentar
Hvor har du webhotell? Hvis det er bra?

Jeg har hos Bluehost, og er igrunn veldig fornøyd der. Har ubegrenset med plass for 9$ i året, siden jeg kjøpte når de hadde noe jubileum.

 

Det finnes ingen ting som heter ubegrenset med plass. Eller båndbredde. Det finnes da ALLTID noen andre begrensninger som gjør slik at du ikke får brukt en brøkdel av den plassen/båndbredden du har betalt for. Som oftes er det begrensninger på antall filer, størrelsen på filer, krav til at alle filer er linket til fra websidene dine, eller begrensninger på hvor mye CPU tid/kraft du kan bruke.

 

Så ikke gå for ubegrensete pakker å tro at du virkelig har ubegrenset med ressurser, for det har du ikke.

 

Jeg har testet en rekke hoster i utlandet, og de fleste stopper deg når du når 100-150 GB med disk bruk.

Lenke til kommentar

Okay, så de ca 350 GB med ymse backup jeg har liggende på serveren min er bare bullshit? Det er ingen restriksjoner på størrelsen på filer. Det er ingen restriksjoner på at filer må linkes til fra hjemmesiden.

 

Takk til deg.

Endret av MSg
Lenke til kommentar
Okay, så de ca 350 GB med ymse backup jeg har liggende på serveren min er bare bullshit? Det er ingen restriksjoner på størrelsen på filer. Det er ingen restriksjoner på at filer må linkes til fra hjemmesiden.

 

Takk til deg.

 

Da bryter du klart Term of Services til BlueHost, og de kan stenge ned siden din om de vil/oppdager dette. Her er utdrag fra TOS:

 

Unlimited Hosting Space. BlueHost.Com does not set arbitrary limits on the amount of disk space a Subscriber can use for the Subscriber's website, nor does BlueHost.Com charge additional fees based on an increased amount of storage used, provided the Subscriber's use of storage complies with these Terms. Please note, however, that the BlueHost.Com service is designed to host websites . BlueHost.Com does NOT provide unlimited space for online storage, backups, or archiving of electronic files, documents, log files, etc., and any such prohibited use of the Services will result in the termination of Subscriber's account, with or without notice.

 

http://www.bluehost.com/cgi/info/terms.html

 

Og her er beviset for det jeg skrev over, ang CPU tid etc:

 

However, BlueHost.Com reserves the right to limit processor time, bandwidth, or processes in cases where it is necessary to prevent negatively impacting other Subscribers.

 

Står under Unlimited File Transfer

 

Og nok en gang i TOS står følgende: (under 9. PROHIBITED USES )

Backup Storage. BlueHost.Com offers its Services to host web sites, not to store data. Using an account as an online storage space for archiving electronic files is prohibited and will result in termination of hosting services without prior notice.

 

Så vil du fortsatt argumentere for at du får ubegrenset diskplass/båndbredde? Uten noen begrensninger?

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Jeg er inne på GoDaddy nå. Hvis jeg kjøper et domene første, kan jeg kjøpe en slik "economy plan" til webhotell for 12 mnd etterpå da? Får jeg FTP tilgang?

 

Syns dette her virket veldig vanskelig og uoversiktelig side.

 

Jeg er ute etter et enkelt løsning med .org domene, og FTP tilgang.

 

edit: Og jeg går for Linux regner jeg me?

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar
Kan det dtemme at dette kom på 59 US. Ett års hosting og ett år domain?

 

Hørtes veldig riktig ut. Men pass på å bruke en av rabatt kupongene jeg linket til over. Du kan spare opptil 20% ved bruk av en av disse.

 

Du får FTP tilgang ja, og en kontrollpanel der du kan installere databaser, Wordpress etc etc.

Det meste er klikk og installer.

Lenke til kommentar

Ja, jeg brukte rabattkupong på 20%, fikk da alt på 46 US.

 

Takker for hjelpen :) Kan godt hende jeg henvender meg hit igjen :pP

 

Men når dette er betalt og i gang, vil jeg da kunne bruke SmartFTP og logge på ftp.random.com og leggge inn index.html,php for å få denne som startside?

 

Jeg har en ferdig nettside, som bare skal flyttes

Lenke til kommentar

Ser veldig riktig ut.

 

Er på jobb desverre så derfor nokså sene svar.

 

Bare å bestille i vei det der. :thumbup:

 

Ja du får både domene + webhotell 1 år.

Om et år kan du så bytte til en annen webhost om du ønsker, men beholde domenet hos Godaddy, da endrer du bare navneserverene.

 

Jeg har f.eks mine hjemmesider på en VPS, men har alle domenene mine hos Godaddy.com.

 

Du må sette opp webhotellet ditt etter at du har bestilt. Da trykker du på Hosting i menyen til venstre (når du har logget deg inn). Så står webpakken din der, og så må du trykke på setup.

Så velger du domenet (fra en liste, men din inneholder jo bare ett domene)

 

Så tar det opptil noen timer før webhotellet er satt opp, og du kan da begynne å laste opp filene dine.

Du velger passord etc selv til FTP kontoen når du setter opp kontoen.

IP adresse til webhotellet ser du når kontoen er satt opp, men du kan også bruke ftp.dittdomene.org, men vær obs på at det kan ta opptil 72 timer før domenet ditt kan nåes fra alle pcer.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...