Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

rettferdighet mellom kjønnene i stedet for likestilling


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har beviser for at kvinner i militæret/politet etc. forårsaker dødsfall/ulykker/manglende nødhjelp til sine medsoldater/tjenestemenn i kampens hete? Eller at kvinner i tjeneste dør eller bli skadet oftere enn menn?

 

Beviser taes imot med takk.

Det er du som mener at kvinner bør få enklere fysiske krav, da er det du som må bevise at kravene som stilles til begge kjønn i dag er alt for strenge, og ikke har rot i virkelige behov for f.eks. fart og styrke. Du sier at dagens krav er gale - finn dine egne beviser. Inntil du gjør det, kan vi være så skeptiske vi vil, uten at det er vi som skal komme med bevis.

 

For dersom kravene er reelle, vil du vel ikke risikere personer liv og helse ved å lempe med dem for at kvinner skal slippe og trene litt mer for å klare fysiske krav enn menn.?

 

Det er i hvert fall nok av eksempler på at mindre dyktige kvinner har fått styreplasser foran dyktigere menn fordi man måtte oppfylle kravet om 40% av hvert kjønn i styrer. Skjønt, det kravet gjelder i hvert fall likt for begge kjønn.

Men SV mente selvfølgelig at 40%-regelen ikke skulle gjelde i et kommunestyre som kunne tenkes å få for få menn, for det var jo ikke detloven var til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig vet jeg at man har laget utstyret slik for at det skal være mest mulig effektivt, men jeg tviler på at de hadde laget det likt om ingen hadde klart å bære det.

Og om alle i hele verden hadde hatt osteoporosis ville det vært enda lettere, men jeg ser ingen grunn til å lage dårligere utstyr bare fordi at noen som ikke er kvalifisert skal få lov til å delta.

Lenke til kommentar
Så du synes det er rettferdig at jenter i tillegg til å ha en enklere førstegangstjeneste også har frivillig førstegangstjeneste?

 

Nei, har jeg sagt det noe sted som jeg ikke har fått med meg??

 

Du kaster jo bare bensin på feministbålet sånn som du holder på. Enhver vettug person er jo i stand til å se at det ikke er rettferdighet, men unødvendig favorisering og forskjellsbehandling.

 

Vettug, ja det er en egenskap jeg ikke kan skryte av at folk her i tråden har om dette temaet ihvertfall.

 

Kaster bensin på bålet? Jeg ser ikke noen av dere står med vannbøtta for å roe ned brannen!?? Dere er så flinke til å peke!

 

Ngz: Nei! Jeg vil vite hva gutta her syter over når de mener at de lave kravene for jenter utsetter dem for fare. Brutal_mann er en av dem. De lave kravene finnes den dag idag, og er ikke noe jeg mener burdte komme, de finnes!! Nå er det opp til guttene og bevise hva som er ulempen ved dette.

Lenke til kommentar
Og om alle i hele verden hadde hatt osteoporosis ville det vært enda lettere, men jeg ser ingen grunn til å lage dårligere utstyr bare fordi at noen som ikke er kvalifisert skal få lov til å delta.

 

Det er fortsatt ikke det jeg sier, så jeg skal stille spørsmålet i klartekst for deg:

 

Hadde man laget utstyret like tungt, om ingen hadde klart å bære det?

Lenke til kommentar
noe sier meg at du ikke kan så mye om våpen da vekten faktisk er viktig får at det ikke skal løp løpsk. og ja vi lager masse våpen som ingen mennesker kan løfte men de har vi vært så smarte og plassert på fly, tanks, skip, osv

 

Jeg vet godt at vi har våpen som mennesker ikke kan bære, men nå snakker vi vel strengt talt om dem som fotsoldatene skal håndtere. Såvidt jeg vet, kan nemlig både menn og kvinner operere både fly, tanks og skip.

 

Hvis den eneste grunnen til at våpnene veier så mye, er for å hindre dem i å løpe løpsk, synes jeg det er rart at man ennå ikke, trass den stadige utviklingen, har funnet noen lur måte å løse det problemet.

Lenke til kommentar
Hvis den eneste grunnen til at våpnene veier så mye, er for å hindre dem i å løpe løpsk, synes jeg det er rart at man ennå ikke, trass den stadige utviklingen, har funnet noen lur måte å løse det problemet.

Det er ikke så lett å motvirke de fysiske lover.

 

De minimerer den stadig rekyl, da, og kvinner kan nok greit håndtere de fleste våpen, så jeg skjønner ikke hvorfor det har blitt en sak.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Nemlig! Og igjen, utstyret veier det samme uansett hvem som bærer det. Hvorfor skal kvinner ikke ha samme fysiske krav for å bære samme utstyret?

 

Jeg er faktisk ganske sikker på at utstyret hadde blitt laget lettere om det var kvinner som styrte det militære fra tidenes morgen. Eller om menn var like sterke/svake som kvinner. Siden militæret alltid har vært dominert av menn, er det derfor også best tilpasset menn.

 

ohh jess.

Utstyret lages med vilje tungt fordi det er menn som skal bruke det? :roll: Det må være noe av det dummeste jeg har hørt.

 

Vi kan jo kansje kompansere for den svakere fysikken til kvinnene ved å fjerne den skuddsikre vesten til kvinnene i strid? :devil: Den veier jo en del. Også kan vi kansje bare gi kvinnene en 9mm pistol istendenfor et gevær?

 

Tips: les litt om hvorfor forsvaret bytter fra 7.62*51 mm AG3 til 5.56*45 mm HK416 (kan vekt ha noe og si kansje?)

 

 

On topic så kan jeg komme med hundrevis av eksempler på særbehandling og "positiv diskriminering" til fordel for kvinner, men jeg har ikke sett et eneste slikt tiltak for menn. Så en utfordring til de som støtter feministene her i tråden kan jo være og finne noe slikt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

de blir oppfordra til det på nyhetene ja kanskje men jag har aldri blitt møtt av en på skolen som har oppfordra meg til og velge et yrke fordi det trengs menn der.

 

så jeg spør deg hvor er det menn blir press inn selv om det fines kvinner som vil ha jobben som er bedre til det

Lenke til kommentar
Mannfolk blir kvotert inn i yrker de også, så dette er slettes ikke noen enveiskjørt gate.

Alt jeg fant med et kjapt Google-søk var en sak om en privat barnehage som ville ha minst 30% menn blant sine ansatte.

 

Kvinner, på den annen side, blir kvotert inn i lederstillinger, bedriftsstyrer og høyere utdanning. Så, kanskje ikke enveiskjørt, men det er helt klart en fartsretning som har flere felt.

Lenke til kommentar

Barnehager blir mer og mer likestilt når det gjelder personale, gutter og mannfolk strømmer inn. I kvinnedominerte yrker så blir menn kvotert inn.

 

 

Det er da fader ikke rart at kvinner blir kvotert inn i mannsdominerte yrker vel?? Ikke ta all kvotering som radikal kvotering.

Lenke til kommentar
Mannfolk blir kvotert inn i yrker de også, så dette er slettes ikke noen enveiskjørt gate.

 

Flesvik: kan ikke du komme med alle disse hundrevis av eksemplene da? Eller kanskje du overdriver???

 

 

Da får du komme med en kilde da Melisma.

 

Gidder ikke og skrive mange hundre eksempler her men jeg kan jo skrive noen:

-tvungen førstegangstjeneste for gutter og ikke kvinner.

-fars opptjeningsrett under farsperm er avhengig av mors inntekt

-jenter på HiB får 25000 kr når de begynner på teknologistudiet

-Jenter på HiST får gratis lapptopp når de begynner på elektrolinjen

-i Stavanger er det satt opp gratis taxi for kvinner

-egene parkeringsplasser for kvinner

-40% kvinner i styrene (ja skal fungere begge veier men er beregnet for kvinner)

-over 90% kvinner i barne og likestillingsdepartamanget

-krisesentere kunn for kvinner

-Mye større satsing på forskning, ol på brystkreft og andre "kvinnesykdommer" til tross for at f.eks mange flere menn har og dør av prostatakreft.

-lavere karakterkrav for jenter i gym (mens gutter ikke får noe lavere krav i Norsk selv om det er bevist gang på gang at menn er dårligere generellt i språk)

-lavere fysiske krav for kvinner i brannvesen politi og forsvaret

-"kvinnekassa" som staten deler ut til kvinnesaker

-Masser av politiske kvinnegrupper i partiene, mens det eneste for menn er mannspanelet som karita valgte ut feministiske menn og som ikke har noen realistisk makt

-legges vekt på og hjelpe spesiellt kvinner i likestillingsloven

-prostitusjonsloven som krimminaliserer kunden (somregel menn) men ikke den prostituerte (mest kvinner)

-ingen innvirkning fra mannen når det gjelder abort eller at man ikke ønsker et barn

-nesten ingen rettigheter for menn som foreldre når det gjelder barn

-alle regninger når det gjelder barn kommer automatisk til far mens alle utbetalinger automatisk kommer inn på mors konto.

-kjønnsdiskriminering i reklame kan i praktis kunn være diskriminering av kvinner og pfu forkaser automatisk klager som gjelder kjønnsdiskriminering av menn i reklame.

-kvotering av kvinneri div. yrker og organisasjoner

-osv.

 

slik kunne jeg ha fortsatt lenge.

 

Så nå er det din tur. Finner du non særfordeler kunn for menn?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...