Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

rettferdighet mellom kjønnene i stedet for likestilling


Anbefalte innlegg

Personlig vil jeg ha et forsvar kun av menn. Men skal kvinner på død og liv inn i forsvaret så skal de inn på nøyaktig samme betingelser som menn!

Førstegangstjenesten er jo ikke akkurat en kraftprøve av dimensjoner. Jeg har i alle fall sett alle mulige slags folk komme inn.

Mjo... Det er jo et hav av kontorrotter og sjåfører og slik. Muligens dere sløve tjeneste ikke krever så mye. For oss som faktisk er ute "i krigen" så er til og med vanlig infanteri for mye for enkelte latsabber... :roll: Nei pokker heller! skjerp kravene sier jeg bare!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi er 2 kjønn på denne planeten, dette må vi ta hensyn til. ALT kan ikke bli likt vet du.. Fysikken er ikke lik. Det blir som å be dere gutta stappe en agurk oppi kjønnsorganet deres, lett for jenter, ikke fullt så lett for gutta nei..

 

Fysiske krav må være forskjellig fordi kjønnene er forskjellig.

Kravene må være like, fordi kravene skal være fastsatt av en nødvendig årsak.

 

Så får det heller være at jeg ikke får en rolle i "Vegetable insertion 38" Jeg kommer ihvertfall ikke til å sutre meg til å bruke en spaghetti i stedet fordi det er "forskjell på kjønnene".

 

Neste gang må du gjerne bruke et minutt ekstra og svare på noe mer enn et tilfeldig utvalg av innlegget mitt også. :)

Eksempler der det er rettferdig og forsvarlig å ha andre krav for jenter enn gutter er f.eks. velkomment.

Lenke til kommentar
Fysiske krav må være forskjellig fordi kjønnene er forskjellig.

Alternativt: Tjenesten må være forskjellig fordi kjønnene er forskjellig.

 

Om man absolutt vil inn i militæret, men ikke oppfyller de fysiske kravene, så får man ta til takke med en kontorjobb.

Like krav uansett hva en gjør i forsvaret! Det er tross alt de som skal drive oppholdende krig til NATO kommer med forsterkninger. Da trenger vi alle våre beste og sterkeste menn der krigen skjer.

Lenke til kommentar
Med andre ord, om man er født kvinne så får man ikke de samme mulighetene som om man ble født mann.

 

Wow, rettferdig!

For å svare med din egen logikk, Melisma:

Bare fordi man er født mann, kan man ikke stappe en agurk opp i kjønnsorganet sitt.

Wow! rettferdig

 

Og bare for å ha sagt det: Om man ikke klarer opptakskravet i det norske militæret, er hva man har mellom beina den minste bekymringen. (Og dårligste unnskyldningen.) Ingen normalt skapte kvinnfolk har problemer med de kravene.

Lenke til kommentar

Det er kun fordommer som stanser for at man ikke får samme mulighetene som menn. Ting kan ikke bli helt likt, men vi kan fader meg slutte å være så prinsippryttere når det gjelder disse mannsskapte kravene!

 

Igjen spør jeg:

 

Er det noen her som har beviser for at kvinner i militæret/politet etc. forårsaker dødsfall/ulykker/manglende nødhjelp til sine medsoldater/tjenestemenn i kampens hete? Eller at kvinner i tjeneste dør eller bli skadet oftere enn menn?

 

Beviser taes imot med takk.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Det er kun fordommer som stanser for at man ikke får samme mulighetene som menn. Ting kan ikke bli helt likt, men vi kan fader meg slutte å være så prinsippryttere når det gjelder disse mannsskapte kravene!

 

Igjen spør jeg:

 

Er det noen her som har beviser for at kvinner i militæret/politet etc. forårsaker dødsfall/ulykker/manglende nødhjelp til sine medsoldater/tjenestemenn i kampens hete? Eller at kvinner i tjeneste dør eller bli skadet oftere enn menn?

 

Beviser taes imot med takk.

Hvorfor spore inn på dette i det hele tatt? Jeg har aldri hørt noe særlig snakk om å innføre obligatorisk verneplikt for kvinner, og de kvinnene som vil inn i militæret blir jo tatt imot med pomp og prakt. Dette er jo et eksempel på at kvinner har det enklere enn menn, ikke motsatt.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Med andre ord, om man er født kvinne så får man ikke de samme mulighetene som om man ble født mann.

 

Wow, rettferdig!

Like rettferdig som at menn ikke kan bli gravide og bestemme selv om de vil beholde barnet eller ei.

 

Nå kan man vel egentlig ikke sammenligne de fysiske kravene i militæret, med den biologiske forskjellen på mann og kvinne. Det ene er menneskeskapt, det andre er ikke.

Lenke til kommentar
Det er kun fordommer som stanser for at man ikke får samme mulighetene som menn. Ting kan ikke bli helt likt, men vi kan fader meg slutte å være så prinsippryttere når det gjelder disse mannsskapte kravene!

 

Igjen spør jeg:

 

Er det noen her som har beviser for at kvinner i militæret/politet etc. forårsaker dødsfall/ulykker/manglende nødhjelp til sine medsoldater/tjenestemenn i kampens hete? Eller at kvinner i tjeneste dør eller bli skadet oftere enn menn?

 

Beviser taes imot med takk.

Jepp. Om en ser på andelen kvinnelige piloter som forulykker (her snakker vi forsvaret, ikke sivil luftfart) ødelegger maskineri, blir drept osv så er den merkbart høyere for dem. skulle gjerne ha lagt frem tallene her, men hva en ser i smale dokumentarer er vanskelig å linke til.

 

Forøvrig så er kvinnelige soldater et ypperlig pressmiddel for fienden. Mye fordi vi menn er lært opp til at en ikke slår kvinner (oh my lord for en vranglære!). Dette fører til at kvinnelige fanger som trues med vold, voldtekt og annen tortur lettere kan brukes til å presse mannlige fanger til å gi klassefiserte opplysninger.

 

Alt i alt er kvinnelige soldater en sikkerhetsrissiko. Jeg vil IKKE ha dem i min tropp.

 

Med andre ord, om man er født kvinne så får man ikke de samme mulighetene som om man ble født mann.

 

Wow, rettferdig!

Like rettferdig som at menn ikke kan bli gravide og bestemme selv om de vil beholde barnet eller ei.

 

Nå kan man vel egentlig ikke sammenligne de fysiske kravene i militæret, med den biologiske forskjellen på mann og kvinne. Det ene er menneskeskapt, det andre er ikke.

Nemlig! Og igjen, utstyret veier det samme uansett hvem som bærer det. Hvorfor skal kvinner ikke ha samme fysiske krav for å bære samme utstyret?

Lenke til kommentar
Nemlig! Og igjen, utstyret veier det samme uansett hvem som bærer det. Hvorfor skal kvinner ikke ha samme fysiske krav for å bære samme utstyret?

 

Jeg er faktisk ganske sikker på at utstyret hadde blitt laget lettere om det var kvinner som styrte det militære fra tidenes morgen. Eller om menn var like sterke/svake som kvinner. Siden militæret alltid har vært dominert av menn, er det derfor også best tilpasset menn.

Lenke til kommentar
Enklere sier du, rettferdig sier jeg!

Så du synes det er rettferdig at jenter i tillegg til å ha en enklere førstegangstjeneste også har frivillig førstegangstjeneste?

 

Du kaster jo bare bensin på feministbålet sånn som du holder på. Enhver vettug person er jo i stand til å se at det ikke er rettferdighet, men unødvendig favorisering og forskjellsbehandling.

 

Jeg er faktisk ganske sikker på at utstyret hadde blitt laget lettere om det var kvinner som styrte det militære fra tidenes morgen. Eller om menn var like sterke/svake som kvinner. Siden militæret alltid har vært dominert av menn, er det derfor også best tilpasset menn.

Tull. Utstyret er laget for å være mest mulig effektivt. Om du tror de lager det ekstra tungt bare for å gjøre det vanskelig for jenter å bære, nei, da er du splitter pine sprø.

Lenke til kommentar
Jepp. Om en ser på andelen kvinnelige piloter som forulykker (her snakker vi forsvaret, ikke sivil luftfart) ødelegger maskineri, blir drept osv så er den merkbart høyere for dem. skulle gjerne ha lagt frem tallene her, men hva en ser i smale dokumentarer er vanskelig å linke til.

 

Beklager, men da er dine ord i dette utsagnet verdiløst for meg. Jeg trenger beviser .

 

Forøvrig så er kvinnelige soldater et ypperlig pressmiddel for fienden. Mye fordi vi menn er lært opp til at en ikke slår kvinner (oh my lord for en vranglære!). Dette fører til at kvinnelige fanger som trues med vold, voldtekt og annen tortur lettere kan brukes til å presse mannlige fanger til å gi klassefiserte opplysninger.

 

Jeg skulle tro at soldatene bryr seg like mye om sin mannlige soldat-bror! Og om fienden ikke har en kvinne å ta til gissel, ja da er jeg sikker på at de blir like fornøyd om de får tak i en mann.

 

Alt i alt er kvinnelige soldater en sikkerhetsrissiko. Jeg vil IKKE ha dem i min tropp.

 

Alle soldater er en risiko. Fienden tar den de kan få tak i, kvinne eller mann.

Lenke til kommentar

menn og kvinner oppfordres til og start i yrker som er typisk dominert av det andre kjønn. i stillinger der det er vanlig med menn, så får kvinnene masse kurs og andre ting helt fra ungdomskolen,(fri dager på ungdomskolen er noe alle vil ha) i tillegg så får de masse ting og tang som skal vekke interessen dems. hva får vi gutta, INGENTING.

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk ganske sikker på at utstyret hadde blitt laget lettere om det var kvinner som styrte det militære fra tidenes morgen. Eller om menn var like sterke/svake som kvinner. Siden militæret alltid har vært dominert av menn, er det derfor også best tilpasset menn.

Tull. Utstyret er laget for å være mest mulig effektivt. Om du tror de lager det ekstra tungt bare for å gjøre det vanskelig for jenter å bære, nei, da er du splitter pine sprø.

 

Ærlig talt, det får være grenser for å lese mellom linjene her. Jeg har da ikke sagt det, og slett ikke hentydet at det er slik ting henger sammen.

 

Selvfølgelig vet jeg at man har laget utstyret slik for at det skal være mest mulig effektivt, men jeg tviler på at de hadde laget det likt om ingen hadde klart å bære det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...