Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Står jeg i fare for alkoholisme?


Gjest Guest_ANONYM_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_ANONYM_*

Ligger jeg i faresonen for alkoholisme?

 

Mine drikkedager: Torsdag, fredag og lördag. Torsdag er oftest kun annenhver uke.

 

Disse dagene drikker jeg cirka: 3.5 - 5 dl. brennevin 40%. Og 5-8 halvlitere öl 7,2 %. Alt på en og samme kveld.

 

I dagene jeg ikke drikker, så har jeg alltid lyst på noe alkohol. Og dersom sjangsen byr seg, så kan jeg ta meg en dram. Og da föler jeg meg bedre.

 

Vil ikke kalle meg alkoholiker akkurat, men da jeg tar en test om alkoholisme på internett, så blir vanligvis resultatet "alkoholiker". Uansett hvilken test jeg tar.

 

Er forresten 20 år gammel.

 

Så...Hvis dere var i mitt tilfelle, hva ville dere ha gjort?

 

Takk for alle svar ! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, jeg mener disse testene ofte er feildimensjonerte. Måten de definerer alkoholike på, sammsvarer ikke med den allmenne definisjonen.

 

Men, det skal sies at jeg syntes du har et litt vell vått forhold til alkohol. Det som kanskje er aller mest urolig er dette med at du hele tiden har lyst på det. Dette kan fort være et faresignal.

 

Det er ikke no galt i å gå ut og kanskje ta seg noe å drikke så ofte som du sier. Spørsmålet er heller hvorfor du går ut, og hvorfor du drikker. Drikker du fordi du føler du må? At du tørster etter alkohol? Eller er det mer en slags nytelses greie der og da?

 

Jeg regner med at du går ut sammens med noen kammerater disse dagene, da de virker såppas faste. Men, går du ut for å henge med kammerater og ha det gøy, eller for å drikke? Går du noen gang ut alene, kun for å kaste bort noen hundre kroner på alkohol?

 

Du kan jo forsøke et litet ekspriment. Hva med å forsøke å gå ut uten å drikke. Hvordan oppleves det? Om du da mister hele motivasjonen for å gå ut, og opplever kvelden som kjedelig, så sier jo det hvorfor du _egentelig_ gikk ut. Forsøk å ikke gå ut en uke. Rett og slett, se om alkoholen er noen faktor med i bildet.

Lenke til kommentar

Kutt ned på det mens du har sjangsen vil jeg råde deg til. Alkoholisme ligger i familien min, og jeg selv merker jeg blir mye bedre fysisk (og psykisk) form av 3-4 halvlitere og særlig i fjor drakk jeg nesten hver dag for å bli i "bedre form" som jeg kalte det. Drakk til frokost for å kunne orke resten av dagen osv. Jeg tenkte ikke noe over det, men heldigvis advarte en kompis av meg om at jeg måtte slutte. Drakk meg også vanligvis sanseløs sånn at jeg endte opp med å pisse på meg og spy utover vegger osv i helgene. I ukedagene drakk jeg bare 3-4 for å bli brisen og for å få inn den gode fysiske formen.

 

Merker fortsatt at jeg blir bedre form av å drikke øl (kan gjøre ting fortere, mye bedre uutholdenhet, mye kvikkere og mye sprekere), og det er litt skremmende og irriterende. Drikker vel ca. annenhver helg, men jeg har kontroll på det.

 

Mitt råd til deg blir å kutte ned på alkoholbruken sakte men sikkert og kanskje tilslutt gå ned til å drikke 3 ganger i måneden. Maks 4. Det er mange som klarer å bryte ut når de har kommet inn i en dårlig sirkel, men det er enda fler som blir gående å drikke i tide og utide.

 

Lykke til, det har gått veldig fint for meg så langt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Lang fartstid
Ligger jeg i faresonen for alkoholisme?

 

Mine drikkedager: Torsdag, fredag og lördag. Torsdag er oftest kun annenhver uke.

 

Disse dagene drikker jeg cirka: 3.5 - 5 dl. brennevin 40%. Og 5-8 halvlitere öl 7,2 %. Alt på en og samme kveld.

 

I dagene jeg ikke drikker, så har jeg alltid lyst på noe alkohol. Og dersom sjangsen byr seg, så kan jeg ta meg en dram. Og da föler jeg meg bedre.

 

Vil ikke kalle meg alkoholiker akkurat, men da jeg tar en test om alkoholisme på internett, så blir vanligvis resultatet "alkoholiker". Uansett hvilken test jeg tar.

 

Er forresten 20 år gammel.

 

Så...Hvis dere var i mitt tilfelle, hva ville dere ha gjort?

 

Takk for alle svar ! ;)

 

 

Om du står i fare for alkoholisme er usikkert. Det kommer an på mentale personlighet og hvordan din kropp takler alkohol. Noen tåler det, andre vil etterhvert miste kontrollen, og da er man utpå.

 

Men du står i fare for å få dårligere helse og et kortere liv. Med tiden vil det også ramme lever, og det er farlig.

 

Når du kommer opp i pensjonsalser kan du komme til å angre deg ihjel.

 

Har også drukket mye, men darkk ikke så mye så tidlig som deg. Har hatt som hobby å legge vin i voksen alder, og da ble det gjerne et glass og tre-fire nesten hver dag. I tillegg ble det mer (omtrent som deg, ja kanskje ikke fullt så mye) i helger.

 

Nå er jeg rundt 50, og fikk beskjed at leveren visste begynnende skader. Fikk beskjed om å stoppe. Egentlig trappet jeg ned før det, og begrenset meg til en dag i uka (lørdag) og forsøkte minke det. Det gikk bra, er ikke typen som blir alkoholiker heldigvis.

Lenke til kommentar
Gjest TRÅDSTARTER
For det første, jeg mener disse testene ofte er feildimensjonerte. Måten de definerer alkoholike på, sammsvarer ikke med den allmenne definisjonen.

 

Men, det skal sies at jeg syntes du har et litt vell vått forhold til alkohol. Det som kanskje er aller mest urolig er dette med at du hele tiden har lyst på det. Dette kan fort være et faresignal.

 

Det er ikke no galt i å gå ut og kanskje ta seg noe å drikke så ofte som du sier. Spørsmålet er heller hvorfor du går ut, og hvorfor du drikker. Drikker du fordi du føler du må? At du tørster etter alkohol? Eller er det mer en slags nytelses greie der og da?

 

Jeg regner med at du går ut sammens med noen kammerater disse dagene, da de virker såppas faste. Men, går du ut for å henge med kammerater og ha det gøy, eller for å drikke? Går du noen gang ut alene, kun for å kaste bort noen hundre kroner på alkohol?

 

Du kan jo forsøke et litet ekspriment. Hva med å forsøke å gå ut uten å drikke. Hvordan oppleves det? Om du da mister hele motivasjonen for å gå ut, og opplever kvelden som kjedelig, så sier jo det hvorfor du _egentelig_ gikk ut. Forsøk å ikke gå ut en uke. Rett og slett, se om alkoholen er noen faktor med i bildet.

 

 

Jeg har nettopp flyttet til et nytt sted, og har ingen kamerater her. Jeg drikker av og til alene og av og til med bekjente over 40.

Lenke til kommentar

Det der hørtes ut som store mengder alkohol. En del forskere sier at en mann kan drikke en kasse øl i måneden uten at dette betegnes som alkoholisme. Nå kan man jo selvsagt være uenig i dette, men hvis du drikker 5-8 øl to-tre dager i uken, så går jo du over grensa. Og ikke så rent lite over den heller. Du burde absolutt kutte ned på drikkinga. Hvis du føler at du ikke fungerer uten alkohol, så er det definitivt et problem.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, du trenger ikke akkurat mer alkohol, tror dette er ekstremt åpenlyst.

 

Jeg vil råde deg til å kutte ned til et par helger i måneden, erstatt det med cola (som forresten blir veldig avhengighetsdannende i lengre perioder, men likevel enkelt å slutte med).

Lenke til kommentar
Ligger jeg i faresonen for alkoholisme?
Alkoholisme er en sykdom. Diagnosen stilles oftere på grunnlag av atferd og nedsatt funksjon i dagliglivet, enn på grunnlag av spesifikke medisinske symptomer. Bare to av de diagnostiske kjennetegnene er fysiologiske, det vil si har med kroppsfunksjoner å gjøre. Det er toleranseendringer (må drikke mer) og abstinenssymptomer ved stans i drikkingen. Alkoholmisbruk og alkoholisme er forbundet med en lang rekke medisinske, psykiatriske, sosiale, kriminelle, yrkesmessige, økonomiske og familiære problemer. Eksempelvis er alkoholisme hos en eller begge foreldre årsak til mange familieproblemer som skilsmisse, mishandling av ektefelle, misbruk av barn, vanskjøtsel av barn, behov for sosialtjenester og kriminell atferd.

Vanskelig å oppdage tidlig

  • De fleste alkoholikere går uoppdaget av leger og helsepersonell. Det skyldes først og fremst at alkoholikeren kan skjule drikkingen sin, benekte problemer som forårsakes av eller forverres av drikkingen, den gradvise utviklingen av sykdommen og kroppens evne til å tilpasse seg de økende alkoholmengdene.
     
     
  • Familiemedlemmer benekter ofte eller underslår alkoholproblemet. Uforvarende bidrar de til at alkoholismen fortsetter ved å dekke over problemet eller ved å overta ansvaret for familien eller økonomien. I mange tilfeller kan drikkingen lenge holdes skjult for familien og helsepersonell.

Tidlige symptomer og tegn

  • Når alkoholikere konfronteres med at de har et alkoholproblem, vil de som regel benekte at de har slike problem. Alkoholisme er en mangeartet sykdom og påvirkes ofte av alkoholikerens personlighet så vel som andre faktorer. Derfor vil symptomer og tegn gjerne variere fra person til person. Det er dog visse atferdstrekk og tegn som tyder på at en person har et alkoholproblem. Eksempler på slike trekk er angst, irritabilitet, søvnvansker, hyppige fall, mange blåflekker, kronisk depresjon, skuft eller fravær fra arbeid eller skole, tap av jobb, skilsmisse eller separasjon, økonomiske problemer, hyppig beruselse, vekttap og bilkollisjoner.

Sene symptomer og tegn

  • Sene symptomer og tegn kan være medisinske tilstander som betennelse i bukspyttkjertelen, magekatar, alkoholisk leversykdom, nerveskader (nevropati), blodmangel (anemi), hjerneskade, unormal hjernefunksjon (Wernickes-Korsakoffs encefalopati), magesår og mageblødning.
     
     
  • Barn av alkoholikere har økt risiko for selv å begynne å misbruke alkohol, narkotika, samt å utvikle dårlig oppførsel, angstproblemer og humør/stemningproblemer.
     
     
  • Alkoholikere har høyere risiko for psykiatrisk sykdom og selvmord. De opplever ofte skyld, skam og nedtrykthet - særlig når deres alkoholproblem fører til store tap, f.eks. tap av jobb, vennskap, kjæreste, status, økonomisk trygghet eller fysisk helse. Mange medisinske problemer forårsakes av, eller gjøres verre av, alkoholismen. I tillegg kommer at alkoholikeren ofte mangler evnen til å gjennomføre foreskrevet medisinsk behandling.
     
    Les mer. Les også: Er jeg alkoholiker? Spør ekspertene.
     
    Håper dette kan gi deg en pekepinn?!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Alkoholisme, ja. Hvor går grensen?

 

Jeg har en tre-liters vinkartong stående nå. Men jeg angrer på kjøpet, for man har hele tiden lyst til å drikke av den.........Det blir lett to glass vin hver kveld når man har det så tilgjengelig med tappekran. Så......det blir siste gangen med kartongvin.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

På AA tyr vel de fleste til en høyere makt enn seg selv. Selv tror jeg på Jesus. Hadde det på samme måten som deg i åresvis (nøyaktig det samme drikkemønsteret), men har vært uten alkohol i en måned eller noe nå, og det føles bra.

 

Tror du vet at du ikke vil finne noen trøst i å drikke.

Lenke til kommentar
Gjest TRÅDSTARTER
Nå har jeg ikke drukket på 5 dager...Huff, som jeg savner alkoholen :(

 

Da er du mest sannsynlig alkoholiker.

 

Jeg drikker mest pga at jeg er deprimert, har ingen venner her jeg bor nå, og for at jeg ikke har noe å gjøre...

Lenke til kommentar

Du er alkoholiker om alkoholforbruket ditt går ut over resten av livet ditt. Ganske enkelt. Har ingen ting å si hvor mye eller ofte du drikker. Om noen forteller deg at alkoholen ødelegger forholdet mellom dere to, kompiser, søsken, kjæreste, whatev, så er du alkis. Om ingen sier noe er du ikke alkoholiker, selv om du kan være på god vei.

 

Om, som i ditt tilfelle, du ikke har noen rundt deg som kan si noe sånt så kan du lure på hvorfor du ikke har noen. Kom dette som resultat av alkoholen? Holder alkoholen deg tilbake fra å få venner og elskere? Da er du alkoholiker. Hvis ikke så skal du bare drikke i vei.

Lenke til kommentar
Tror du vet at du ikke vil finne noen trøst i å drikke.

 

Jo, det er det mange som gjør. Men du blir vel rusa på jesus du, så du vet vel ikke :roll:

 

Nå har jeg ikke drukket på 5 dager...Huff, som jeg savner alkoholen :(

 

Da er du mest sannsynlig alkoholiker.

 

Nåja, å ha lyst på noe man er vant til og liker er ikke det samme som avhengighet. Er du avhengig av sex? Nymfoman, muligens?

Lenke til kommentar
Tror du vet at du ikke vil finne noen trøst i å drikke.

 

Jo, det er det mange som gjør. Men du blir vel rusa på jesus du, så du vet vel ikke :roll:

 

tror ikke du leste innlegget hans helt ut.

jeg har inntrykk av at mange kan se på det som en midlertidig løsning, men absolutt ingen god en og de fleste ønsker seg en annen tilværelse. etter min mening så er man alkoholiker hvis man ikke klarer å kontrollere inntaket og man blir avhengig av det, noe som ofte kan føre til dramatiske endringer i personens liv. var jeg deg ville jeg tatt kontakt med noen å snakket ut om problemene, gjerne blå kors. de har store kunnskaper inne om dette og kan sikkert hjelpe deg med løsninger.

nymfomani gjelder bare kvinner forresten.

Lenke til kommentar

syns ikke det er så ille som alle skal ha det til i grunn jeg.

 

Ingen i familien min har/hatt alkohol problem i det hele tatt.

 

jeg er nå 21. og drakk like mye som deg før. drakk meg full første gang når jeg var 16 noen ganger og nesten hver helg fra jeg var 17 fram til 20 ca. drakk hver fredag og lørdag. veldig veldig sjelden noe mere. i russe tiden drakk jeg 21 dager i strekk uten noe problem.

Men til slutt kom jeg til det stadie at jeg rett og slett var dritt lei alkohol.

Var på en fest hadde kjøpt 18 øl som vanlig, drakk vel 3 øl på den festen så plutselig ble jeg dritt lei av og alkohol og bare dro hjem. Etter det rørte jeg ikke alkohol nesten i det hele tatt på rundt 4 månder, et par untakk til fotball kamper og sånn.

 

Etter de 4måndene som var i fjor høst har jeg som oftest bare drukke 2 ganger i månden men har hvert untakk med alkohol hver helg og da:)

 

Nå jobber jeg til og med i bar og føler meg ikke "tørst" i det helle tatt om jeg ser andre drikke..

 

 

du er 20? og jeg kjenner veldig veldig veldig mange som er akuratt som deg og ingen av de er alkoholikere i det hele tatt

Lenke til kommentar
Gjest TRÅDSTARTER
du er 20? og jeg kjenner veldig veldig veldig mange som er akuratt som deg og ingen av de er alkoholikere i det hele tatt

 

 

Vet du noe om deres forhold til alkohol da? Er de akkurat som meg, tørste hele tiden, når de ikke har noe å drikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...