Gå til innhold

Rettigheter ved feilinformasjon


Anbefalte innlegg

Hei

 

Det har seg sånn at jeg valgte å gå til innkjøp av en bærbardatamaskin basert på mange faktorer. Hvilke en av det var at den skulle ha HDMI-utgang.

 

Så kom jeg over ett tilbud som fristet, og dermed bestilte jeg pc'n.

Under produktbeskrivelsen av datamaskinen jeg bestilte, stod det følgende;

Annet: 2Mpix Webkamera, HDMI-utgang, Vista HP, Dolby Surround, Bluetooth

 

Men når jeg mottok pc'n (idag), var der slettes ingen HDMI-utgang. Dette var noe jeg fant svært irriterende. Jeg mener, det er jo lureri å skrive at den har noe den faktisk ikke har.

 

Jeg lurer på hvilke rettigheter har jeg.

Kan jeg få noen form for kompensasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kreve omlevering av en vare som ikke lever opp til forventningene gitt av informasjon du fikk av selger. Dvs. du kan få en tilsvarende (minst like bra) vare med den funksjonaliteten du opprinnelig skulle hatt.

 

Dette forutsetter at det ikke medfører så store ekstrautlegg for selgeren at det blir urimelig. Da kan de i stedet gi deg pengene tilbake, inkl. frakt. Du velger i utgangspunktet selv hva du vil ha, men det er vanlig at du får alle pengene tilbake.

Endret av TommyNator
Lenke til kommentar
Vel ja, refunderte penger er jo greit det. Men er litt frustret også, siden jeg har latt andre tilbud passere til fordel for det jeg trodde va best, men som viste seg å være lureri.

 

Er som TommyNator sier, men en tredje ting er også mulig i mange tilfeller. Butikken kan "reparere"/"bygge ut" produktet til å ha spesifikasjonene som er informert. Dette går litt under "omlevering til tilsvarende produkt".

 

Derimot så er ikke dette lett å utføre på en bærbar PC da, så dette utgår. Såfremt at de ikke kan levere en USB boks som gir HDMI utgang og du er fornøyd med det.

 

Personlig ville jeg krevd å få hevet kjøpet eller fått ett tilsvarende eller bedre produkt kostnadsfritt erstattet som har spesifikasjone som ble oppgit ved kjøpsinngåelse.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er sikker på at jeg har fått rett maskin.

Hvilken maskin er det (produsent og modell)?

 

EDIT:

Er det en MSI bærbar?

I tilfelle se på høyre side (hvor HDMI-kontakten er plassert på MSI PR200 16).

EDIT2:

 

Jeg tipper det er denne maskinen basert på en tidligere topic til trådstarter.

 

Laptop fra www.ps.no

 

Støtter nomore sin teori, tipper det er overgang til HDMI som gjelder på denne.

Endret av drseafood
Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om en EX400 så klarer eg ikke å se at denne har hverken DVI eller HDMI utgang(via produsentens produktside). Produktet har dermed en mangel.

 

Da har du krav på retting eller omlevering, heving eller prisavslag. Retting lar seg nok ikke gjøre mtp at det er en laptop og omlevering kan volde selger urimelige kostnader. Du har da stort sett valg mellom heving eller prisavslag. Slik eg tolker forbrukerkjøpsloven så kan du selv kreve det du ønsker(dvs heving eller prisavslag) så om butikken ikke går med på det du velger er vel alternativet å gå til forbrukertvistutvalget.

Lenke til kommentar

De er desverre ingen DVI på den heller.

 

Snakket med ps.no og de var vilig til og ta den i retur og dekke alle kostnader. Men er litt i tvil på om jeg skal gidde å retunere den, og bare ignorere faktumet at den mangler HDMI. Men det er vel en sak jeg må finne ut av selv.

 

Takker for hjelp folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...