Gå til innhold

Hvorfor tror DU på Gud?


Anbefalte innlegg

Bevisstheten om et "jeg" fikk du av noen utenfor hjernen. Det var ikke hjernen som gjorde deg selvbevisst. Den første bevisstheten som er den yterste årsaken til alles bevissthet er Gud.

 

Du trenger riktig nok eksterne sansekilder for å ha noe å relatere egoet ditt til, men selve egoet eksisterer objektivt enten du klarer å beskrive det eller ei, eller om andre er til for å påvirke den eller ei.

 

Din konklusjon er altså ikke bare gal, den er et hopp imot all fornuft.

Nonsens, cuadro

 

"The new-born infant does not have a conscious mind but only a subconscious one. Hence it does not have an ego. Its first task is to create one. This creation occurs within the first 12–18 months of life (after this period the ego develops itself for the rest of its life). It is helped and hindered in this task by its parents and other significant adults. Relationships and individuality are the principle means that the infant uses as its path to acquiring an ego."

 

http://discover-your-mind.co.uk/3-ego%20formation.htm

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bevisstheten om et "jeg" fikk du av noen utenfor hjernen. Det var ikke hjernen som gjorde deg selvbevisst. Den første bevisstheten som er den yterste årsaken til alles bevissthet er Gud.

 

Du trenger riktig nok eksterne sansekilder for å ha noe å relatere egoet ditt til, men selve egoet eksisterer objektivt enten du klarer å beskrive det eller ei, eller om andre er til for å påvirke den eller ei.

 

Din konklusjon er altså ikke bare gal, den er et hopp imot all fornuft.

Nonsens, cuadro

 

"The new-born infant does not have a conscious mind but only a subconscious one. Hence it does not have an ego. Its first task is to create one. This creation occurs within the first 12–18 months of life (after this period the ego develops itself for the rest of its life). It is helped and hindered in this task by its parents and other significant adults. Relationships and individuality are the principle means that the infant uses as its path to acquiring an ego."

 

http://discover-your-mind.co.uk/3-ego%20formation.htm

 

finner ingen referanser til noen publiserte artikler på den siden din. mener du at i de 12-18 første månedene vil gud gi barnet selvbevistheten?

Lenke til kommentar
Bevisstheten om et "jeg" fikk du av noen utenfor hjernen. Det var ikke hjernen som gjorde deg selvbevisst. Den første bevisstheten som er den yterste årsaken til alles bevissthet er Gud.

 

Du trenger riktig nok eksterne sansekilder for å ha noe å relatere egoet ditt til, men selve egoet eksisterer objektivt enten du klarer å beskrive det eller ei, eller om andre er til for å påvirke den eller ei.

 

Din konklusjon er altså ikke bare gal, den er et hopp imot all fornuft.

Nonsens, cuadro

 

"The new-born infant does not have a conscious mind but only a subconscious one. Hence it does not have an ego. Its first task is to create one. This creation occurs within the first 12–18 months of life (after this period the ego develops itself for the rest of its life). It is helped and hindered in this task by its parents and other significant adults. Relationships and individuality are the principle means that the infant uses as its path to acquiring an ego."

 

http://discover-your-mind.co.uk/3-ego%20formation.htm

finner ingen referanser til noen publiserte artikler på den siden din. mener du at i de 12-18 første månedene vil gud gi barnet selvbevistheten?

Teksten over finner du på den linken over.

 

Personene rundt barnet gir barnet selvbevistheten. Den skapes ikke av hjernen.

Den første bevisstheten som gjorde alle andre bevisst, var Gud.

 

Biledlig sagt: Gud tente det første lyset.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det har jeg helt ærlig ikke merket noe til, hverken hos meg, min kone eller noen av mine seks barn... eller hos andre jeg kjenner... Ingen gud av noe slag her

 

Tror du er kraftig hjernevasket jeg... Rettelse, jeg VET at du er kraftig hjerne vasket, for normale folk kommer ikke med slike påstander :no:

 

Trist å se på når noen er hjernevasket til de grader syntes jeg... og fratatt evnen til å tenke selv og inneha egne ærlige meninger. Men det er kanskje greit å lyve for gud, hva vet jeg...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Haha! Phail! :) IHS, det stemmer jo sannsynligvis det du sier, virker ihvertfall litt logisk. At selvbevisstheten dannes via stimuli. Men det er uansett hjernen som gjør det. Og dermed blir bevisstheten skapt av cellene i hjernen. Når jeg nevnte "hva som skaper bevisttheten", tenkte jeg ikke på hva som i utgangspunktet skapte bevisstheten når man var et barn. Jeg tenker akkurat nå. Og det som utgjør bevisstheten min akkurat nå må jo være et fellesskap mellom tusenvis og sikkert millioner av hjerneceller.

Lenke til kommentar
Haha! Phail! :) IHS, det stemmer jo sannsynligvis det du sier, virker ihvertfall litt logisk. At selvbevisstheten dannes via stimuli. Men det er uansett hjernen som gjør det. Og dermed blir bevisstheten skapt av cellene i hjernen. Når jeg nevnte "hva som skaper bevisttheten", tenkte jeg ikke på hva som i utgangspunktet skapte bevisstheten når man var et barn. Jeg tenker akkurat nå. Og det som utgjør bevisstheten min akkurat nå må jo være et fellesskap mellom tusenvis og sikkert millioner av hjerneceller.

Det som utgjør bevisstheten din akkurat nå, er allt det du får og har fått, utenifra hjernen. Hjernen er bare en beholder.

Lenke til kommentar
Haha! Phail! :) IHS, det stemmer jo sannsynligvis det du sier, virker ihvertfall litt logisk. At selvbevisstheten dannes via stimuli. Men det er uansett hjernen som gjør det. Og dermed blir bevisstheten skapt av cellene i hjernen. Når jeg nevnte "hva som skaper bevisttheten", tenkte jeg ikke på hva som i utgangspunktet skapte bevisstheten når man var et barn. Jeg tenker akkurat nå. Og det som utgjør bevisstheten min akkurat nå må jo være et fellesskap mellom tusenvis og sikkert millioner av hjerneceller.

Det som utgjør bevisstheten din akkurat nå, er allt det du får og har fått, utenifra hjernen. Hjernen er bare en beholder.

Hvis hjernen er kun en beholder, hvorfor føler vi da? F.eks. smerte, lykke med mere?

Beholder av bevisstheten.

Lenke til kommentar

RWS, du begynner å bli en veteran på denne delen av forumet. De fleste som har diskutert med jernhånd her, finner at det er personlig lite å hente på å prøve å omvende kristne mennesker, men du fortsetter. Hva gir det deg - hvis du bare lar det spørsmålet svive litt? Selv om du med dine nærmeste finner det betryggende å plassere mennesket i naturen med nødvendige naturlover, er det ikke sikkert at denne "modellen" passer for alle andre.

 

Fundamentalistene må vi til livs med, men kan du ikke la disse menneskene få ha sitt kompass i fred? Hvilken motivasjon har du for å bruke så inderlig mye tid på å sette folk på plass og forklare hva som er riktig her i verden.

Endret av Viro
Lenke til kommentar
Haha! Phail! :) IHS, det stemmer jo sannsynligvis det du sier, virker ihvertfall litt logisk. At selvbevisstheten dannes via stimuli. Men det er uansett hjernen som gjør det. Og dermed blir bevisstheten skapt av cellene i hjernen. Når jeg nevnte "hva som skaper bevisttheten", tenkte jeg ikke på hva som i utgangspunktet skapte bevisstheten når man var et barn. Jeg tenker akkurat nå. Og det som utgjør bevisstheten min akkurat nå må jo være et fellesskap mellom tusenvis og sikkert millioner av hjerneceller.

Det som utgjør bevisstheten din akkurat nå, er allt det du får og har fått, utenifra hjernen. Hjernen er bare en beholder.

Vi VET at det ikke er slik IHS... men du må gjerne tro at hjernen er en beholder.. :) Minner meg om en treåring jeg kjenner du...

Hjernen fødes uten bevissthet, RWS

 

"The new-born infant does not have a conscious mind but only a subconscious one. Hence it does not have an ego. Its first task is to create one. This creation occurs within the first 12–18 months of life (after this period the ego develops itself for the rest of its life). It is helped and hindered in this task by its parents and other significant adults. Relationships and individuality are the principle means that the infant uses as its path to acquiring an ego."

 

http://discover-your-mind.co.uk/3-ego%20formation.htm

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet her er at begge parter han en forskjellig forståelse av bevissthet. Underbevisstheten er selvsagt et produkt av hjernen. Bevisstheten, som IHS snakker om, er et produkt av vår sosiale tilværelse og språk. Det er åpenbart ikke så enkelt som dette, men IHS er definitivt inne på noe.

 

Bevissthet er et begrep det slettes ikke er lett å gripe om.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

vil bare at alle skal ta i betraktning noen vise ord-

 

"In science it often happens that scientists say, 'You know that's a really good argument; my position is mistaken,' and then they would actually change their minds and you never hear that old view from them again. They really do it. It doesn't happen as often as it should, because scientists are human and change is sometimes painful. But it happens every day. I cannot recall the last time someting like that happened in politics or religion."

 

- Carl Sagan

Endret av Derfern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...