Gå til innhold

Står mellom 450D og Olympus E-420, hvilket burde jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har allerede kjøpt et 450D på Elkjøp. Lurer bare på om jeg skal bruke returretten og bytte til et olympus E-420. Kameraet skal brukes på reiser og må ha et godt tele objektiv (helst 18-200 mm) samt være minst mulig. Synes 450D ble litt for stort. Jeg leste at E-420 er mindre, men hvor mye mindre? Påvirker størrelsen bildekvaliteten? Og hvilkene funksjoner er det E-420 mangler som 450D har (utenom evt Spot måling som jeg fant ut at jeg ikke trenger)?

 

mange spørsmål, men håper noen kan svare meg :)

 

Kan få E-420 til 7000 KR med et 18-180 mm objektiv (Er det noe bra?). Mens et 450D må jeg ut med nærmere 8000 med et liknende objektiv. Hva lønner seg? Er viktig for meg å ta gode bilder, men like viktig at jeg faktisk orker å ta det med ut da det ikke må være for stort.

 

Takker for alle svar!

 

Har forresten utelukket "Superzoom" kameraer da det ble for likt kompaktkameraer etter min mening.

Endret av André.RS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørsmålet du bør stille deg er om du virkerlig trenger så lang brennvidde. Olympus sin 18-180mm er ikke noe bedre eller dårlige enn de fleste andre objektiver i samme klasse.

 

Så lenge du synes at en EOS 450D blir for stort, så bør du vurdere mer kompakt optikk sammen med E-420, og heller satse på to objektiver som du kan bytte om hverandre. Dobbelt-kitet til Olympus er mer prisgunstig og gir vesentlig bedre bildekvalitet enn en 18-180mm eller 18-200mm kan gi deg.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at E-420 mangler spotmåling. Hvor leste du det? :hmm:

 

 

14-42 og 40-150 veier en del mindre til sammen enn Canon 18-200 gjør alene, og jeg forventer vel minst like gode resultater, men du må skifte objektiv da..

 

 

Det finnes flere andre 18-mye-zoomer til canon fra Sigma og Tamron, men Canons mistenker jeg er den beste, og det koster også. Skulle jeg hatt et slikt hadde jeg sett på dette for eksempel, som har stabilisering: https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications

 

Etter å ha sjekket litt rundt om det såklart.

 

Hvis du verdsetter liten størrelse, lav vekt og god kvalitet tror jeg ikke E-420 vil skuffe deg. Ellers er nok også E-620 som ble lansert i dag fin, men det er kanskje ikke aktuelt i dette tilfellet.

 

Angående Olympus 18-180, så er det i utgangspunktet samme som Sigma 18-200 (altså Olympus har lånt konstruksjonen), men begrenset til 180mm av grunner man ikke kan være helt sikre på. Jeg har inntrykk av at det ikke er et voldsomt godt objektiv, og du får også mindre vidvinkel enn med 14-42.

 

Panasonic 14-150 er nok det aller kuleste reiseobjektivet til E-420, men det er dessverre for kostbart for de fleste. Jeg håper på å komme over et godt brukt eksemplar en dag.

Lenke til kommentar

Ja E-620 blir fort veldig dyr igjen. Om jeg går for to objektiv kommer prisen på ca 6500. Da har jeg spart 500 KR. Det eneste jeg synes er dumt er at jeg da må bytte mellom to objektiver, noe som ikke er praktisk på ferie. Ønsker meg et alt-i-ett objektiv men vil såklart bevare bildekvaliteten også. Må bare finne ut hvor stor forskjell det er. leser på Akam at 420 sliter med AF i mørke rom, stort problem?

 

Veldig gode svar forresten, takk!

Lenke til kommentar
Ja E-620 blir fort veldig dyr igjen. Om jeg går for to objektiv kommer prisen på ca 6500. Da har jeg spart 500 KR. Det eneste jeg synes er dumt er at jeg da må bytte mellom to objektiver, noe som ikke er praktisk på ferie. Ønsker meg et alt-i-ett objektiv men vil såklart bevare bildekvaliteten også. Må bare finne ut hvor stor forskjell det er. leser på Akam at 420 sliter med AF i mørke rom, stort problem?

 

Veldig gode svar forresten, takk!

 

Bare hyggelig :)

 

Men, E-420 og 14-42 / 40-150 får du veldig mye billigere enn det der. Her for eksempel: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...2&__redir=1

 

 

Jeg tror ikke E-420 har noe dårligere fokus enn 450D så lenge du fokuserer aktivt, altså selv velger ut noe å fokusere på og så rekomponerer, men 450D har flere fokuspunkter og kan nok gi deg bedre hastighet/treffrate i lite lys siden det er større sannsynlighet for at ett av fokuspunktene treffer noe det kan fokusere på.

 

 

Dersom du er veldig sikker på at du vil ha bare ett objektiv, og regner med å klare deg med det, så vil du nok også bli veldig fornøyd med 450D + 18-200. Når jeg tenker meg litt om nå, så innser jeg at det ikke er Canon 18-200 du har fått pris på, for det regner jeg med hadde blitt en god del dyrere enn 7000 sammen med 450D, for det koster jo 5000 bare for 450D-huset og så koster vel 18-200 IS også 5000.

 

 

Vanskelig å si hva som er best for deg gitt. Sånne superzoom-objektiver innebærer mye kompromisser, men jeg ser jo det med at det er kjekt å slippe å skifte objektiv. Hvis man i tillegg ikke synes FZ28 for eksempel er godt nok er det ikke bare greit :(

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall spot-måling på min E-420.

 

E-420 kan slite med autofkusen når det blir veldig lite lys; men det problemet har jeg med EOS 350D også. Til og med 30D må gi opp innimellom. I slike tilfeller er det like greit med en skikkelig blits, f.eks. FL36R som har innebygget lys for autofokusen.

 

Når det gjelder superzoomer så har de jeg har prøvd ikke levd opp til forventingene. Objektivene i dobbelt kit'et er ihverfall skarpe.

 

Tom

Lenke til kommentar

Men dobbelt kit´et du linker til har ikke IS, har det mye å si? Vanskelig å ta bilder ved maks zoom uten? Ellers var jo det en utrolig pris! Perfekt for meg, så får jeg heller oppgradere senere når jeg føler jeg trenger det + har mer penger :)

 

Angående spot-måling fikk jeg ikke sjekket om det hadde det. Leste en enkel oversikt over funksjonene hvor det ikke var listet. Tenkte at pga at det er olympus sitt nybegynner kamera var det naturlig at det ikke hadde funksjonen. Men har den det er jo det kjempe bra!

 

Om IS ikke er altfor viktig regner jeg med at jeg går for 420 med to objektiver...

Endret av André.RS
Lenke til kommentar
Ser at E-520 har innebygd IS. Finnes det noen liknende kit med to objektiv til dette kameraet?

Ja det gjør det:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=97300

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=7956939

 

Jeg trodde Japan foto hadde et godt tilbud om dagen, men det fant jeg ikke påwebsiden deres.

 

Men en 520 standard kit + 40-150mm seperat blir allikevel rimeligere.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ser at E-520 har innebygd IS. Finnes det noen liknende kit med to objektiv til dette kameraet?

Ja det gjør det:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=97300

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=7956939

 

Jeg trodde Japan foto hadde et godt tilbud om dagen, men det fant jeg ikke påwebsiden deres.

 

Men en 520 standard kit + 40-150mm seperat blir allikevel rimeligere.

 

Tom

 

Ser ut som det er utsolgt de fleste steder. Bare Japan foto som har inne. De tar 3000 for kun huset og prisen havner vel da på rundt 5000. Mulig jeg bestiller fra scandinavianphoto som du linket til. De har det ikke inne men kommer nok snart.

 

Et siste spørsmål. Er 520 mye større enn 420? Var innom Expert istad og fant ut at 420 har perfekt vekt og størrelse. De hadde dog ikke 520 inne.

Lenke til kommentar
Et siste spørsmål. Er 520 mye større enn 420? Var innom Expert istad og fant ut at 420 har perfekt vekt og størrelse. De hadde dog ikke 520 inne.

520 er nokså lik EOS 450D i størrelse. Så du bør vurdere om IS eller størrelse er viktigst.

 

Jeg lånte en 40-150mm for noen uker siden og savnet ikke IS der. det er først når jeg kommer på den lange enden av 70-300mm-en at det hadde vært kjekt. Og da bruker jeg monopoden min istedet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Et siste spørsmål. Er 520 mye større enn 420? Var innom Expert istad og fant ut at 420 har perfekt vekt og størrelse. De hadde dog ikke 520 inne.

520 er nokså lik EOS 450D i størrelse. Så du bør vurdere om IS eller størrelse er viktigst.

 

Jeg lånte en 40-150mm for noen uker siden og savnet ikke IS der. det er først når jeg kommer på den lange enden av 70-300mm-en at det hadde vært kjekt. Og da bruker jeg monopoden min istedet.

 

Tom

 

Ok, da er det nesten verdt å satse på 420. Veldig god pris på den pakken!

Lenke til kommentar
E-420 kan slite med autofkusen når det blir veldig lite lys; men det problemet har jeg med EOS 350D også. Til og med 30D må gi opp innimellom.

 

Uten å ta stilling til kameravalget kan jeg anføre at betydelig bedre autofokus var et hovedpoeng i generasjonsskiftet 350D/400D. 450D er ikke noe dårligere, og har også fått kryssfokus på midtre fokuspunkt tilsvarende 40D og 50D.

Lenke til kommentar

Uansett koster E-420 og dobbelkit 3500,- fra mpx, dersom du kjøper E-520 til 3200,- fra Japan, er totalprisen 6700,- da har du både IS (E-520) og liten størrelse (E-420) :p

 

Selger du E-420, nytt med kvittering og embalasje bør det ikke være noe problem å få 2000-2500 for dette. Da koster ikke E-520 mer enn 4200-4700,-, samtidig som du får kamera med en gang.

Lenke til kommentar

E-420 bør helst kjøpes med dobbeltkit (14-42 og 40-150) om man skal ha tele. Dette gir bra optiske kvalitet og kompakt størrelse (40-150 er rett og slett latterlig smått).

 

Det du mister med E-420 er bildestabilisator. Det kan være en ide å da vurdere E-520 i stedet, med samme objektivene. Men det kan bli litt dyrt.

 

18-180 ville jeg holdt meg unna da det gir alt for lite vidvinkel og uansett er optisk sett ganske svakt. Det omtales ikke uten grunn som et av de dårligste objektivene i Olympus sitt sortiment.

 

Spotmåling skal du virkelig ikke undervurdere, det er skikkelig nyttig når du begynner å jobbe med manuelle eksponeringer og vanskelig lys. Jeg bruker ikke annet. :)

 

En annen ting du får med E-420 og E-520 er trådløs blitsstyrinig, som er morsomt å leke med, og fungerer bra, kombinert med å være svært nyttig.

 

Det du taper er noe dårligere autofokus og noe dårligere ytelse på høy ISO. Men det er fortsatt ganske brukbart.

 

:)

Lenke til kommentar
Det du taper er noe dårligere autofokus og noe dårligere ytelse på høy ISO. Men det er fortsatt ganske brukbart.

 

:)

 

 

Og bildestøy ved en gitt ISO-verdi skal man selvfølgelig også se i sammenheng med hva som er tilgjengelig av objektiver. Canon 17-85 og Olympus 14-54 koster omtrent det samme og dekker omtrent samme zoomområde, men siden 14-54 er ƒ/2.8-3.5 og 17-85 er ƒ/4-5.6 kan du alltid bruke ett hakk lavere ISO-tall på E-420 enn på 450D dersom det er disse objektivene man ser for seg å bruke (og dessuten er 14-54 regn- og støvtettet). Det samme gjelder om man ser på Olympus 50-200/2.8-3.5 og Canon 70-200/4, selv om forskjellen der blir mindre i den lange enden.

 

De fleste stirrer seg blind på støynivå på en gitt følsomhet, men dette er egentlig en fullstendig ubrukelig øvelse dersom de samme objektivene ikke er tilgjengelige for begge kameraene. Folk som tester kameraer burde skamme seg når det gjelder dette punktet.

Lenke til kommentar

Enig med Simon Aldra at 18-180 er for lite vidvinkel på Olympus. Generelt synes jeg Olympus ikke har noe bra superzoom objektiv (noen vil sikkert si at et bra superzoom objektiv ikke finnes uansett merke), så velger du Olympus er det bedre med to objektiver og du slipper ikke billigere unna enn dobbeltkit (14-42 og 40-150).

 

Jeg synes E-420 er et rimelig bra kamera pga størrelsen, men personlig ville jeg ikke kjøpt noe uten stabilisator som i praksis betyr E-520 eller det nye E-620. Jeg vile utvilsomt valgt det sist, men ser selvsagt at prisen kan være et problem.

 

Et ennå mindre alterantiv er Panasonic G1 med dobbeltkit, da får du dekket 28-400mm ekvivalent med to objektiver. Prisen er en del høyere dessverre, men du får ikke mindre og lettere enn dette uten å gå ned til superzoomklassen. Merk at G1 har utbyttbare objektiver, men er ikke noe speilrefleks.

 

Personlig ville jeg gjerne hatt mulighet for å ta videosnutter også på reise, men ingen av speilrefleksene du har nevnt har mulighet for det. Da må du i øyeblikket opp i Nikon D90 som er både større og dyrere enn 450D.

 

Har du vurdert Canon 1000D? Det er både billiger og litt mindre enn 450D. Hvis du ikke har krav til høyt antal bilder pr sekund vil dette sammen med Tamrons 18-270mm gir deg det største zoomområdet du får i dag i et objektiv til en relativt gunstig pris. Tamronen har fått rimelig bra karakter til å ha så stort zoomområde.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...