Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

olje på motor - for mye..?

tinky

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fylte på olje til bilen min, en peugeot 206 -05 modell.. Når jeg har sjekket nivået på peiliepinnen (eller hva det heter..) etterpå, er nivået ca en cm over max nivå. Er dette for mye? Bør den tappes? Jeg fylte på en liter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

selv om det bare er ca en cm over max? huff da.. jaja, bilen skal på verksted om litt uansett, da motoren "dør" hver gang jeg girer ned (f.eks. fra 3. til 2. eller 2. til 1.) Noen ide om hva det kan skyldes? =/

Skrevet
selv om det bare er ca en cm over max?

Streken står der den står av en grunn. Hadde det vært greit med 1 cm høyere oljenivå, så hadde streken stått 1 cm lenger opp.

Motoren utsettes for trykk og krefter på uvante steder, hvis du kjører med for mye olje. Olje er ikke kompressibelt på samme måten som luft.

Skrevet

Er det for mye olje så må det absolutt tappes ut ja.

Sto bilen plant når du peilet nivået? (og husket du å tørke av peilepinnen først? :!:)

Skrevet

Dere kan si hva dere vil, men det skal fylles ganske mye på før pakninger og ringer går til skogs... Maskina går kanskje merkbart dårligere, men... Det holder til du skal på verksted.

Skrevet

Er ikke problemet at veiva pisker i oljen, slik at den skummer? Det kan føre til trykkfall i olje-/smøresystemet. Ser ikke noen grunn til at motoren skal utsettes for "trykk og krefter på uvante steder", da oljepumpen uansett ikke leverer høyere trykk enn den er beregnet for.. Når veiva pisker i oljen vil det også komme noe mer olje enn normalt på sylinderveggene. Denne kan havne i forbrenningskammeret og skade/tette evt katalysator.

• 3 uker senere...
Skrevet

Tror ikke èn cm skader. Men hvorfor har du fylt på olje? Du skriver du fylte på en liter? Neste gang fyller du på litt og peiler, så du vet du ikke fyller for mye.

Er en grunn til, som sagt, at det er en MAX-strek der. Den er ikke der for morroskyld.

Skrevet

dette er for mye ja. i verste fall kan det komme olje inn i forbrenningsrommet og det kan komme olje damp i eksosen som kan skade katalysator, og da vil du ikke få rensing slik at de farlige gassene strømmer ut i lufta.

peilepinnen har et maksmål for at det ikke skal overstiges.

Skrevet

det er hvertfall fikset nå! :) De på verkstedet sa ikke noe på om det var for mye, så kan ikke ha vært så gale ;)

Skrevet
Tapp ut all olja, ha den oppe i noe rent. Du kan bruke opp igjen den. Det skal vel på rundt 3,5 liter på en standard 4 sylindret motor. Står i brukermanualen.

Er det ikkje lettare å drenere ut det som er overflødig?

Skrevet
Tapp ut all olja, ha den oppe i noe rent. Du kan bruke opp igjen den. Det skal vel på rundt 3,5 liter på en standard 4 sylindret motor. Står i brukermanualen.

Er det ikkje lettare å drenere ut det som er overflødig?

enklere å bare tappe ut alt i stedet for å prøve å skru inn tappeskruen mens olja renner.

Skrevet (endret)
det er hvertfall fikset nå! :) De på verkstedet sa ikke noe på om det var for mye, så kan ikke ha vært så gale ;)

Problemet er løst! Hva med å lese?

Endret av Tumbleweed
Skrevet

Helt til slutt, jeg tror det holder forbanna bra om en sier "det er en grunn til at maks-streken er der!", dere 17 andre trenger helt sikkert ikke komme etter med akkurat det samme geniale utsagnet :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...