Gå til innhold

En merkelig isbit!

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle hente meg noen isbiter i fryseren her en dag fant jeg noe merkelig. Jeg hadde satt isbitformen i kjøleskapet noen dager i forveien og den stod relativt rett, helt fritt i fryseren og det var ikke tegn til at noe kunne ha ramlet ned i formen ovenfra. På det mørkeste bildet har "tappen" knekt ca på midten og jeg syns jeg så en dråpe piple ut av tappen idet den knakk.

Hva kan ha skjedd? :hmm:

post-28158-1235221166_thumb.jpg

post-28158-1235221198_thumb.jpg

post-28158-1235221204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje det på en eller annen måte ble frosset inne noe vann i isbiten, som dermed kom under fryktelig høyt trykk, og sakte ble presset oppover slik at det dannet seg en slik tapp?

Det har vært min lille teori også. En slags omvendt istapp som presser vann opp igjennom kjernen av tappen.

Lenke til kommentar

Got spikes on your ice cubes?

Forumpost med samme spørsmål

The short explanation is this: as the ice freezes fast under supercooled conditions, the surface can get covered except for a small hole. Water expands when it freezes. As freezing continues, the expanding ice under the surface forces the remaining water up through the hole and it freezes around the edge forming a hollow spike. Eventually, the whole thing freezes and the spike is left.

A slightly longer explanation: the form of the ice crystals depends on the cooling rate and hence on the degree of supercooling. Large supercooling favors sheets which rapidly cover the surface, with some sheets hanging down into the water like curtains. These crystalites tend to join at 60 degrees and leave triangular holes in the surface. Hence, spikes often have a triangular base. The sides of the spike are sometimes a continuation of pre-existing subsurface crystalites, and can extend from the surface at steep angles.

Snedig.

Lenke til kommentar
Got spikes on your ice cubes?

Forumpost med samme spørsmål

The short explanation is this: as the ice freezes fast under supercooled conditions, the surface can get covered except for a small hole. Water expands when it freezes. As freezing continues, the expanding ice under the surface forces the remaining water up through the hole and it freezes around the edge forming a hollow spike. Eventually, the whole thing freezes and the spike is left.

A slightly longer explanation: the form of the ice crystals depends on the cooling rate and hence on the degree of supercooling. Large supercooling favors sheets which rapidly cover the surface, with some sheets hanging down into the water like curtains. These crystalites tend to join at 60 degrees and leave triangular holes in the surface. Hence, spikes often have a triangular base. The sides of the spike are sometimes a continuation of pre-existing subsurface crystalites, and can extend from the surface at steep angles.

Snedig.

kult

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...