Gå til innhold

Kuleste objektivet noensinne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
EF 50mm f/1.0L er også litt spesiell, bare fordi. :)

Canon 50mm f/1.0L er kul, men samme problem med den i daglig bruk som alle andre objekiver med større blender enn f/2.8, veldig vanskelig å bruke søkeren for å få skikkelig styring på DOF, må nesten alltid gå over til liveview (søkeren "virker ikke" skikkelig på samtlige kamerahus for de store blenderåningene.

Endret av TGB
Skrevet (endret)

Mye morsomt i denne tråden. Tok et par Google-søk og fant noen andre morsomheter.

Zoomatar 180mm f/1.3

Mer om samme objektivet

Super-Zoomatar 240mm f/1.2

Carl Zeiss Jena (?) 125mm f/0.8 (ser ut til å være et røntgenobjektiv)

Old Delft 150mm f/0.75 (fant ikke noe bilde av denne)

Carl Zeiss Jena 50mm f/0.77 (røntgenobjektiv)

Ellers fins det mange andre gamle røntgenobjektiver med fin lysstyrke (rundt f/1) til salgs på eBay. Søk etter Rodenstock Heligon eller Kowa.

Angående Zeiss 50mm f/0.7: Om jeg ikke husker feil, var vel denne egentlig en modifisert versjon av en 70mm f/1 (som ble produsert i 1941 for bruk under 2. verdenskrig), hvor man satte bakpå en "0,7x telekonverter", som ga ett ekstra f-stop (men med mindre bildesirkel). Hvorfor i alle dager er det ingen som klarer å lage noe tilsvarende i dag, som kan gi ett ekstra f-stop på gamle fullformatobjektiver?

Endret av Flex
Skrevet

Når man ser på hvilke bruksområder disse ultralyssterke objektivene er laget for (millitære, nasa, Hollywood), så er det nok ikke det at man ikke kan, så mye som at det er så voldsomt kostbart at markedet ikke er særlig stort...

Skrevet

Hadde ikke vært spesielt gøy og mistet den 6 millimeteren til nikon i gulvet og fått sprekk i frontelementet. :p

Skrevet
Angående Zeiss 50mm f/0.7: Om jeg ikke husker feil, var vel denne egentlig en modifisert versjon av en 70mm f/1 (som ble produsert i 1941 for bruk under 2. verdenskrig), hvor man satte bakpå en "0,7x telekonverter", som ga ett ekstra f-stop (men med mindre bildesirkel). Hvorfor i alle dager er det ingen som klarer å lage noe tilsvarende i dag, som kan gi ett ekstra f-stop på gamle fullformatobjektiver?

Tror alt du trenger å vite om dette er tilgjengelig ved å lese denne posten, tråden den er med i og linkene den refererer til.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24892978

Skrevet

Velkjente Leica Noctilux hører vel hjemme i en slik tråd.

Men om det er kuleste vil jeg si de gamle manuellfokus pancake-objektivene til bl.a. Pentax og Nikon er naturlige valg.

Skrevet
Syns også det er noe fandenivoldsk over Nikkor 300mm f/2.0.

:)

The Mother of all Telephotos

Tenkte og kjøpe den,men når den ikke har IS blir den ubrukelig håndhold :)

jeg synes denne kommentaren var litt fønny

Need something longer? A Canon Extender EF 1.4x boosts the beast up to a 1680/8, and the Canon Extender EF 2x will get you to a 2400/11. For what it's worth, if you couple this lens to a Rebel XTi or EOS 40D you end up with the 35mm-equivalent of 1920/5.6, a 2688/8 with a 1.4x extender, and a 3840/11 with a 2x extender. If you need to focus any tighter to your subject you'll have to hop a plane and fly there.
Skrevet
Hadde ikke vært spesielt gøy og mistet den 6 millimeteren til nikon i gulvet og fått sprekk i frontelementet. :p

Tror parketten hadde gitt etter først :)

Mulig det. Om jeg noen gang skulle få tak i en slik, ville jeg neppe turt å teste. :p

Skrevet (endret)

Gawd! Mon tro hvor mange av de Nikkorene som faktisk går på F-fatningen. Jeg vet jo at Repro-Nikkorene gjør det, men Ultra-Micro? F-fatningen er riktignok den mest utbredte fatningen for industrielle objektiver, så sjansen er nok tilstede... Noen av disse har en helt absurd høy oppløsning - jeg mener å huske at vi snakker over 2000 lpm.

Edit: Korreksjon. Iflg.Bjørn Rørslett har 28 mm f/1.8 Ultra-Micro-Nikkor en oppløsning på 1200 lpm. Det er fortsatt absurd skarpt.

Endret av Anew
Skrevet
Gawd! Mon tro hvor mange av de Nikkorene som faktisk går på F-fatningen. Jeg vet jo at Repro-Nikkorene gjør det, men Ultra-Micro? F-fatningen er riktignok den mest utbredte fatningen for industrielle objektiver, så sjansen er nok tilstede...

(..)

Vel - en så dedikert samler har nok uansett mistet fatningen for lenge siden.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...