Gå til innhold

Markedet for filmbaserte kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, framkalling av filmen er jo den mest kritiske fasen i mørkeromsarbeidet, det er jo tross alt originalen du fiklar med når du framkallar filmen. Får du strølys inn på filmen, så er bilda øydelagt ein gong for alltid, så det er ikkje nok berre å ha eit mørkt rom. Det må vera absolutt mørkt, så det ikkje slepper inn noko lys når du framkallar filmen.

 

Kopiering over på papir er mindre kritisk, sidan om du gjer ein feil der, så er det berre å begynna på nytt med eit nytt ark, så eg ville kanskje heller gått den andre vegen, og sendt filmen til ein fotolab for framkalling, og tatt kopieringa sjøl.

 

Eg funderar på å begynna med framkalling sjøl. Eg må berre ta ein runde med madammen først, og høyra om eg kan få ein krok på badet til den slags. Og så er det litt praktiske problemstillingar med å få rommet heilt mørkt. Det er eit vindauge som må dekkast til, og så må eg få dørsprekkene lystette. Er det nokon som har noko tips til korleis eg kan få dette til?

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Har du fremkalt negativene er det jo bare å scanne de .. Da kan du sende inn til fremkalling om så var?

 

Det er eit vindauge som må dekkast til, og så må eg få dørsprekkene lystette. Er det nokon som har noko tips til korleis eg kan få dette til?

Du får jo sånne tetningslister på Byggmakker for å feste rundt dør- og vinduskarmer, vil tro at de tar seg av lys og.

Lenke til kommentar
Du får jo sånne tetningslister på Byggmakker for å feste rundt dør- og vinduskarmer, vil tro at de tar seg av lys og.

Tetningslister er greit, og eg må ha ei plate å dekka til vindauget med. Døra er imidlertid ei lita utfordring, då det er ei glipe på ca. 1 cm mellom døra og golvet (ingen dørstokk). Kva gjer andre i sånne tilfelle? Rekk det med eit handkle? Kan ikkje tenka meg det, men det må vera noko som er lett å få på plass, og lett å stabla vekk.

 

Moderator må gjerne flytta dette over i ein eigen tråd, så eg ikkje øydelegg denne tråden.

Lenke til kommentar
Eventuelt kunne den analoge delen av forumet gått sammen og laget en (om Akams redaksjon har det for travelt i disse PMA-tider).

 

Jeg bidrar gjerne med det lille jeg kan hvis det blir aktuelt :).

 

Francis

 

Jeg henger meg på begeistringen for noe slikt. Jeg har gått med en plan om å starte med sort/hvitt fremkalling selv men har aldri kommet så langt. Endelig ser det ut til å la seg gjennomføre og en god how-to på fremkalling, gjerne med anbefaling av greit utstyr og hvor man får kjøpt det man trenger av kjemi her i landet. Spesielt interessant er det jo om man får tips om f.eks "ikea"-utstyr som fungerer.. Trenger man Jobo/Patterson vannskål/termometer o.l. eller klarer man seg med en plastdunk fra ikea og termometer fra ... ?

 

Litt teori om fremkallingstider og variablene involvert hører jo med. Ta det man TRENGER å vite, og la heller det som er kjekt å vite ligge (need to know/nice to know) til en annen gang.

Lenke til kommentar
Ser det ligger ute endel filmbaserte kamera, av forskjellige typer.

 

Men er det noen som faktisk kjøper disse? Er det fremdeles noe liv i dette markedet?

Jeg kjøpte et for en halv time siden. Tipper det skal gi både mitt nye Nikon D40 og gode gamle Olympus XA konkurranse om oppmerksomheten. :o)

 

Det er en helt annen opplevelse å fotografere analogt enn digitalt. Men man må jo ikke bruke så lang tid på en filmrull at man ikke husker hva man forsøkte på... -husker man det, så er det veldig spennende å se om man fikk det til sånn man hadde tenkt. Passet det man tenkte med den filmen som satt i, i kombinasjon med de innstillinger man gjorde? Eksponeringen? Det utsnittet man valgte? Satt fokus?

 

Kan ikke tenke meg at film dør, selv om interessen midlertidig(?) fikk en skikkelig knekk.

Lenke til kommentar

Joda - det kjøpes fortsatt analoge kamera...

 

Jeg har kjøpt en del de siste årene - kun rangefinders, og litt av poenget var å få gode kamera - solide, pene og fullt brukbare (ikke støvsamlere) - for lite penger. Så jeg har forsøkt å gjøre varp til under 200,- på eBay - men av og til sprekker alle gode intensjoner, og det har vært tilfellet de siste 3 ukene.

 

Først bestemte jeg meg for å bryte 200-kronersgrensen min for å skaffe meg en Kiev, som er en russisk Contax-kopi (egentlig er de eldste litt nærmere en original enn en kopi, men men). Sendte ca 750,- til Tyskland, og så ankom en Kiev 2a fra 1957, med en Jupiter-8 (50mm, f/2) også fra '57. Ble skikkelig begeistret over kameraet, stille og "mykt" og med en svært god og nøyaktig rangefinder. Så oppdaget jeg en Jupiter-9 (85mm, f/2) fra 1955 på eBay der selgeren bor på samme sted som jeg - og null frakt måtte jo utnyttes! Ut med 500,- i cash for et flott objektiv. Så viste det seg at selgeren hadde ytterligere to objektiver... Det gikk som det måtte gå, 350,- til flakset lykkelige ut av lommeboken - og jeg ble eier av en Jupiter-11 (135mm, f/4) fra 1957 og en Helios-103 (53mm, f/1.8) fra 1982. Så for 1600,- har kameraskapet mitt nå fått følgende immigrasjon:

post-73994-1235519351_thumb.jpg

... og nå trenger jeg hjelp: Hvilke gode grunner finnes for ikke å svi av enda flere grunker på en Jupiter-12 (35mm, f/2.8), Jupiter-3 (50mm, f/1.5) samt en eller annen fancy multiviewfinder å plassere på toppen? Alle gode argumenter mot ytterligere eBaying mottas med takk!

 

PS: Støtter ideen om en analog-artikkel helhjertet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...