Gå til innhold

Bytting av øvelser i treningsprogram


Anbefalte innlegg

Jeg følger RYPs grunnprogram, som er å finne på TN sine sider.

 

Har byttet ut makrløft med legcurl, pga jeg er helt nybegynner og mener at markløft er litt skummelt.

Har byttet ut skråbenk med vanlig benk, pga jeg tror dette har større effekt for brystet.

 

Så lurer jeg på, går disse byttene bra? Har de mye mindre effekt enn originaløvelsene? Går det generelt fint å bytte øvelser på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ryp er det strake markløft dvs øvelsen er for bakside lår.

Bytt den ut med noe som trener bakside lår.

 

Skråbenk til vanlig benk har lite å si, det blir en ekstra baseøvelse og litt tyngre på nervesystemet men om du klarer dette finner du fort ut av selv.

Benkpress krever også mye teknikk og kan ta mange uker før den sitter.

 

 

Unnskyld for at jeg svarer i alle trådene dine, de andre brukerene skriver jo ikke noe her inne lengre.

Jeg etterlyser dem herved.

 

 

Strake markløft er egentlig en bra øvelse, siden den somregel er på samme kg som knebøy bruker du samme stangen og samme vektene og går rett over til den øvelsen.

Da trener du også grepet og hele skråningen mellom skuldren og ørene i og med at du må holde denne stangen.

 

Dersom man ikke løfter tunge ting kan man ende opp med drareimer på øvelser senere da grepet ofte svikter ved for eks markløft på over 100kg.

Endret av War
Lenke til kommentar
Jeg følger RYPs grunnprogram, som er å finne på TN sine sider.

 

Har byttet ut makrløft med legcurl, pga jeg er helt nybegynner og mener at markløft er litt skummelt.

Har byttet ut skråbenk med vanlig benk, pga jeg tror dette har større effekt for brystet.

 

Så lurer jeg på, går disse byttene bra? Har de mye mindre effekt enn originaløvelsene? Går det generelt fint å bytte øvelser på denne måten?

Lær deg teknikken først som sist, du kommer ikke til å angre. Lårcurl er ingen substitusjon for mark, fordi markløft trener hele kroppen, mens lårcurl bare isolerer baksiden av lårene. Du velger benkpress foran skråbenk fordi du tror det er mer effektivt, så hvorfor velger du ikke den mest effektive øvelsen for bakside lår?

Trener du knebøy?

 

Og når vi er inne på det, så er skråbenk med hantler kjent som en bedre brystbygger en flatbenk med stang. Dog synes jeg faktisk du bør trene flatbenk med stang fordi det er en primær øvelse som du like greit kan lære deg med en gang og få inn styrken i. Skråbenk med hantler anser jeg som en sekundær øvelse, og jeg synes faktisk det var vanskeligere å få inn teknikken på den.

 

Bottomline: Slik jeg ser det, er flatbenk i stedet for skråbenk et ok bytte, men lårcurl i stedet for mark/strakmark blir bare tull.

 

War: Jeg svarte i hans tråd om proteintilskudd, og skrev at jeg mener at han burde vente med det inntil han får fikset kostholdet og får mer erfaring. Fikk ikke noe reply på det, og jeg orker ikke å skrive det samme i diskusjonstråden for tilskudd.

Lenke til kommentar
I ryp er det strake markløft dvs øvelsen er for bakside lår.

Bytt den ut med noe som trener bakside lår.

 

Byttet ut med legcurl

 

Unnskyld for at jeg svarer i alle trådene dine, de andre brukerene skriver jo ikke noe her inne lengre.

Jeg etterlyser dem herved.

 

Kjempebra at du svarer i trådene mine, synes du har mye bra å komme med. Og ja, som du sier, så er det ikke så mange andre som svarer.

 

 

Lær deg teknikken først som sist, du kommer ikke til å angre. Lårcurl er ingen substitusjon for mark, fordi markløft trener hele kroppen, mens lårcurl bare isolerer baksiden av lårene.

 

Fordi jeg synes markløft er skummelt, kjente det veldig godt i ryggen og ifølge min gymlærer skal man ikke det. Tenkte det var best å begynne med det senere.

 

Trener du knebøy? Ja, jeg trener knebøy.

 

Bottomline: Slik jeg ser det, er flatbenk i stedet for skråbenk et ok bytte, men lårcurl i stedet for mark/strakmark blir bare tull. Er halvveis i programmet, skal jeg bytte tilbake igjen nå?

 

 

Mitt råd er å begynne på ryp, se på øvelsene i TNs øvelsesguide og fullfør minst 1 gang (6 uker) før man vurderer endringer. Som sagt, er allerede halvveis i første gang gjennom RYP, og byttet ut markløft tidlig. Bytte tilbake igjen?
Lenke til kommentar

Ikke bytt tilbake til skråbenk, men mark bør du jobbe med. Hvordan er teknikken? Har du rett rygg når du løfter? Varmer du godt nok opp? Be en instruktør om å se på når du trener mark, og få dem til å si fra hvilke feil du gjør. Nøyaktig hvordan kjennes ryggen når du trener mark? Det skal jo kjennes, men det skal ikke gjøre vondt.

Lenke til kommentar
Har byttet ut makrløft med legcurl, pga jeg er helt nybegynner og mener at markløft er litt skummelt.

Har byttet ut skråbenk med vanlig benk, pga jeg tror dette har større effekt for brystet.

 

:roll:

 

Ask yourself this: Do you think that the guys who wrote the program MAYBE had a good idea to write it out a certain way? Do you think that MAYBE you should do it as written first BEFORE you decide that the person who's expertise you trusted is a moron and that you know better?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg tenkt på det Ingar, men det står da virkelig i programmet at man kan bytte ut øvelser som man ønsker.

 

Dessuten er det viktigere med en ikke ødelagt rygg fremfor ekstra muskler på baksiden av lårene.

 

Er det noen vits å bytte tilbake til markløft nå, eller skal jeg vente til neste program f.eks. ?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har jeg tenkt på det Ingar, men det står da virkelig i programmet at man kan bytte ut øvelser som man ønsker.

 

Dessuten er det viktigere med en ikke ødelagt rygg fremfor ekstra muskler på baksiden av lårene.

 

Kan jeg spørre hvorfor du kommer hit og spør oss hvis du allerede har svaret?

 

As a rule those people who want to change it don't know enough to make proper alterations - those who do know enough, don't have much to change.

Lenke til kommentar

Ja vel... Kan kanskje fortelle folk at du har løsningen før du ber om den da så vi slipper å bruke tid på deg :thumbup:

 

Når det er sagt, i tilfelle dette ikke har kommet klart fram før i tråden, er det ikke greit å bytte ut markløft med lårcurl. Det blir mye det samme som å fjerne markløft fra programmet, og ikke ha noen erstatning for den. Erstatning for konvensjonell markløft er rykkmark/power clean/trap bar markløft/sumo mark etc. Den dagen du utvikler traps av å kjøre lårcurl kan du bytte ut markløft. Før det får du kjøre programmet sånn som det står.

Lenke til kommentar

Hvis du har problemer med ryggen din og det er grunnen til at du ikke kan ta markløft, synes jeg du skal ta tak i problemet og dra til en kiropraktor el. Før eller siden, helst før, bør du begynne med markløft. Dette er en viktig baseøvelse.

 

Hvis du får vondt av å ta mark, skal du ikke ta det. Da mener jeg vondt på den gærne måten. "No pain, no gain" kan misforståes og noen tror at det skal gjøre vondt å f.eks ta benkpress, eller mark for den saks skyld.

 

Vil bare anbefale deg å fikse ryggen din. Den blir IKKE bedre av å BARE hvile. Den må aktiv restitusjon og trening. Dog ikke med f.eks. tung mark.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Legg merke til at ryp sikter til Strake markløft og ikke baseøvelsen markløft.

 

Det er to forskjellige øvelser og markløft ville ingen program hatt med til helt nybegynnere.

 

 

mark.jpg

 

VS

 

trake-markl1.jpg

 

 

Strake markløft er helt rett rygg, liten bøy i knær og senke vekten inntill kroppen så man strekker bakside-lår og opp igjen.

Selv holder 45grader hos meg, litt før der dama stopper.

Endret av War
Lenke til kommentar

Så og si alle kan greie strake markløft fra heng, vanlig markløft derimot vil endel nybegynner ha problemer med pga ryggplager, dårlig bevegelighet i hoftene etc. Prøv strakmark fra heng. Få noen til å se på deg fra siden. Stopp like før du ikke greier å holde ryggen strak på vei ned. Ville sterkt anbefale deg å komme igang med mark etterhvert. Øvelsa er vanskelig ja, men du vil ikke angre om du først lærer den, bare hold ryggen strak ;)

Lenke til kommentar

Ok. Da skal jeg ta markløft inn igjen i programmet mitt, starting tomorrow. Egentlig må jeg da makse med markløft og gange med 1,05 til i morgen, men tror heller jeg begynner med stangen + kanskje 5kg på hver side og får inn teknikken.

 

Kan jeg ta legcurlen ved siden av, siden jeg ikke kjører noe tungt på markløften?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...