Gå til innhold

MPX / DELTASERVICE - erfaring og fakta.


Anbefalte innlegg

MPX.NO AS eies av Komplett ASA som også eier Komplett AS,Torp distribusjon AS ,Integra AS ,Emendo Kapital AS og 35,80 % i Datakjeden.

MPX hadde i 2007 506 millioner i salgsinntekter og et årsresultat på 9 millioner.

 

Deltaservice er et eget selskap som utfører service for de respektive produsenter.

 

 

Jeg kjøpte en Nokia N82 sort den 16.09.08 . Telefonen virker uten problemer inntil første del av januar. Fikk da en feil ved kamera. Sender så telefonen inn og dette tar 14dg. Kameradelen blir da byttet . I denne tiden låner jeg telefon privat . Mottar telefonen tilbake og oppdager etter noen dager at det er støv/partikler inne i telefonen. Det viser seg også at telefonen bærer preg av å ha vært åpnet dvs ene siden ligger ikke rett og det er merker rundt telefonen etter åpning .

 

Tar kontakt med MPX som beklager dette og ber meg sende telefonen inn igjen . Dette er ok for meg men jeg har her en telefon som er kun 4 mnd. reparert på garanti og skadet av Deltaservice . Deltaservice har ikke kvalitetssikring slik at slike feil unngås.

Denne nye feilen ved telefonen er ikke noe Nokia dekker.

 

Jeg forlanger så en lånetelefon som tilsvarer den jeg har slik at mitt behov blir dekket og dette ikke forårsaker for store ulemper for meg. Det er et også et spørsmål om hvor mye som skal byttes for at en telefon byttes i ny , i dette tilfellet må også rammen byttes for at den skal være som den var da den ble sendt til service.

 

Blir selvfølgelig avvist med noen dårlige forklaringer/henvisninger til forbrukerkjøpsloven og hvordan denne tolkes.

Svarene jeg mottar bærer heller ikke preg av at mine mailer blir lest.

MPX svarer alltid i nye mailer slik at ved en sak må dette samles sammen selv om at dette er poengtert flere ganger at svaret må følge saken.

 

Når jeg ber om adresse som en klage kan skrives til blir dette avfeid. Først når jeg sender en sak til forbrukerrådet med kopi til kundeservice hos MPX svarer leder av avdelingen med navn men forsatt ikke hvilken adresse denne klagen/saken kan sendes til.

 

Forøvrig kan det ikke være samme person som har svart på mine mailer.

 

Jeg har tidliger også hatt problemer med to SE telefoner og problemene har vært like store her når det gjelder å få dette rettet hos XD/MPX.

 

Det virker som om dette er noe MPX gjør konsekvent for at kunden skal føle det vanskelig å gå videre med sakene.

 

Det er utrolig å måtte bli behandlet slik av et selskap i denne størrelsen .Mine råd er i dette tilfellet å holde seg langt unna Komplett ASA og det som eies av dem.

Det er også gjennomfør tester som underbygger denne påstanden og anbefalingen fra meg.

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/...l_nettbutikkene

 

Legger ved bilder av telefonen som viser støvet inne i telefonen og merkene på siden og mener vel at dette taler for seg selv. Telefonen har hatt Martin Fields skjermbeskytter siden den var ny .

post-81475-1234892843_thumb.jpg

post-81475-1234894914_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang lånetelefon skal den bare dekke basis-behovene, altså ringe og sms. Du har ikke rett på lånetelefon som var lik den du leverte inn

 

Hvilken grunnlag har du for den slutningen der?

 

Sakse fra loven:

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning.

 

Deretter:

 

Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Kan lett argumenteres med at vedkommende a) ikke har krav på telefon eller b) vedkommende har krav på en bedre telefon enn en basistelefon.

 

Kan man kreve MMS- støtte f.eks.? Hva hvis man kjøpte en ny telefon med bakgrunn i at man ønsket god MMS støtte i telefonen fordi den hovedsaklig skal brukes å sende MMS med. Er det da grei å utstede en "basis" modell uten MMS?

 

Jeg vil ikke konkludere. Poenget mitt er bare det at når man kommer med slike "sannheter" så burde man argumentere litt konkret, samt få litt mer kjøtt på beina.

 

Når det gjelder trådstarter så har han ikke blitt behandlet noe dårlig, han har fått det ha nskulle etter forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva trådstarter klager så fælt over her. Selvfølgelig er det trist at telefonen som er under et halvt år gammel må inn på service to ganger, men det betyr ikke at han trenger å lage en hel del støy rundt det.

 

Du har krav på å få utbedret manglen, så lenge den skyldes verkstedet. Det virker ikke som om noen har nektet deg det. Du har tydeligvis tilgang på en lånetelefon privat, så da har du noe å bruke mens din er på service.

 

Du trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn hva det er. Det er ikke jordens undergang fordi mobilen din må inn på service.

Lenke til kommentar

jobber selv i butikk der det selges blant annet mobiler. er ikke altid det faktisk er butikken problemet ligger. er ofte lang vente kø hos service verksted, venting på deler de er tom for og eller posten har levert feil.

ikke altid vi kan gjøre så mye mer enn å sende inn til verksted og prøve å purre på hvor mobilen er blitt av. har selv en kunde som leverte inn mobilen pga løs ladekontakt (se w302).

dette har tatt over 4 uker nå. men det er fordi den ble videre sendt til et annet verksted for lodding av kretskortet i oslo(ny vente kø). og ikke i bergen. ting tar noen ganger litt tid, og vist ikke vi kommer igjenom selv (mellom alle andre kunder vi også skal hjelpe må det nesten bare bli sånn). og låne telefoner. har et vist antall mobiler vi har tilgjengelig for utlånn. er de lånt ut er det ikke akurat så mye vi kan gjøre. men fleste parten har jo en eldre mobil som sikkert er mye bedre enn de basic telefonene vi låner ut og så då.

 

selvfølgelig er det altid py for kunden å vente lenge på en mobil som er betalt mange tusen kr for, spesielt når skaden er kommet mens den var på verksted. men noen ganger blir det sånn. noen ganger tar det bare 3-4 dager også. vareierer veldig ut fra skadene eller feilen.

 

men en ting skal jeg ha sagt litt sånn utenom.

 

FAE* så mange som slenger kjøpsloven på bordet og tror det liksom skal hjelpe når mobilen tydelig er selvskadet eller vannskadet. SLUTT MED DET. hjelper lite å klage på at mobilen sluttet å virke når vi tar av mobildekselet og det renner vann ut fra mobilen.

 

sorry men er trøtt og skal sove.

 

ellers lykke til med din mobil.

Lenke til kommentar

Pga en lignende hendelse for litt over halvt år siden, harjeg nå sluttet å handle fra komplett og alt som har med komplett å gjøre.

 

FAE* så mange som slenger kjøpsloven på bordet og tror det liksom skal hjelpe når mobilen tydelig er selvskadet eller vannskadet. SLUTT MED DET. hjelper lite å klage på at mobilen sluttet å virke når vi tar av mobildekselet og det renner vann ut fra mobilen.

 

Du har rett i det der, men Deltaservice bør også skjønne at en telefon har en knapp fordi det skal trykkes på den. Jeg hadde slev en HTC p3300, av/på kanppen ble ødelagg. Jeg sendte inn telefon for reparasjon og fikk beskjed om at det var fysisk mishandling av mobil og derfor ikke gikk på garanti. Videre stod det: Du kan slippe å betale avgiften ved å gi oss telefonen, eller får du telefon tilbake med faktura x kroner (husker ikke nøyaktig men tror det var ca 390)

Jeg som var svært glad i mobilen min, har alltid behandlet den forsiktig, men siden jeg så på Deltaservice som profesjonelle så tenkte jeg at de har nok rett og jeg kan nok ha mishandlet telefonen litt her og der.

Deretter spurte jeg en kompis om ha kunne gjøre noe ( han jobber innenfor pc/mobil verden). Han så på telefonen, fikset den på underkant av 5 minutter og telefonen fungerte helt til jeg solgte den.

 

Videre anbefalte kompisen min om å kontakte forbrukersråd, gratis advokat og lignende, for han sa at han kunne dokumentere at det ikke var noe form for mishandling av telefonen.jeg gadd ikke å gå videre med saken men heller valgte å slutte å kjøpe fra komplett. Ikke at det betyr noe men en dag vil sikkert flere skjønne at det finnes bedre alternativ til komplett, da får de svi på pungen, håper jeg ihvertfall.

 

Så akkurat de folka der har jeg dårlig erfaring med.

 

har også skjedd noe lignende da broren min bestilte en pc fra dem. Jeg ba han om å ikke bestille fra komplett, men han trodde ikke meg helt da:)

 

saken min har sikkert ikke noe sammenheng med TS, og det er heller ikke meningen å kapre tråden, men måtte bare skrive min erfaring hos de tyvene der.

Jeg tviler ikke på at alle får sånn brev i første omgang der de blir bedt om å gi bort mobieln sin for å slippe faktura, og videre selger de mobilen til langt dyrere pris.

Lenke til kommentar

som du beskriver her afgan, så er det egentlig delta service du klager på ikke komplett, komplett har sendt telefonen din til delta service (altså gjort som du spurte om) og delta service har da testet den som bruker feil, da er det ikke komplett sin feil men delta service.

Lenke til kommentar

Skjønner ikek hvorfor dere skal "straffe" Komplett, når det er MPX dere har problemer med. Greit nok, Komplett ASA eier noen aksjer i MPX. Men de driver ikke butikken eller eier den. Skal dere boikotte alle småaksjonærene også? Har ALLTID fått god service der. Det avhenger som regel hvordan man oppfører seg selv.

 

Barnehage filosofi!

Lenke til kommentar
som du beskriver her afgan, så er det egentlig delta service du klager på ikke komplett, komplett har sendt telefonen din til delta service (altså gjort som du spurte om) og delta service har da testet den som bruker feil, da er det ikke komplett sin feil men delta service.

 

Ja, men det er ikke kun denne saken det er snakk om, det er et par saker til som har direkte med komplett å gjøre og derfor har jeg sluttet å kjøpe der. Men når det gjelder den saken ovenfor, så er det så klart ikke komplett sin feil.

Lenke til kommentar
som du beskriver her afgan, så er det egentlig delta service du klager på ikke komplett, komplett har sendt telefonen din til delta service (altså gjort som du spurte om) og delta service har da testet den som bruker feil, da er det ikke komplett sin feil men delta service.

 

Ja, men det er ikke kun denne saken det er snakk om, det er et par saker til som har direkte med komplett å gjøre og derfor har jeg sluttet å kjøpe der. Men når det gjelder den saken ovenfor, så er det så klart ikke komplett sin feil.

Saken er den at du hadde en skade på telefonen din. Det at det tok en kamerat av deg fem minutter å fikse det er en annen sak. Dersom det er en fysisk skade på produktet dekkes dette aldri. Verkstedet kan ha kommet med prisoverslaget de gjorde fordi det var nødvendig for å forsikre seg om at mobilen var 100 %. Det din kamerat har gjort er ikke nødvendigvis nok.

 

Videre er det helt naturlig at de som har sittet og skrudd på telefonen din får penger for det. Sitter du på et verksted hele dagen og jobber gratis?

 

Til slutt si meg en ting: Har du aldri mistet mobilen i gulvet eller bakken?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Saken er den at du hadde en skade på telefonen din. Det at det tok en kamerat av deg fem minutter å fikse det er en annen sak. Dersom det er en fysisk skade på produktet dekkes dette aldri. Verkstedet kan ha kommet med prisoverslaget de gjorde fordi det var nødvendig for å forsikre seg om at mobilen var 100 %. Det din kamerat har gjort er ikke nødvendigvis nok.

 

Videre er det helt naturlig at de som har sittet og skrudd på telefonen din får penger for det. Sitter du på et verksted hele dagen og jobber gratis?

 

Til slutt si meg en ting: Har du aldri mistet mobilen i gulvet eller bakken?

 

Jeg hadde ikke mistet denne telefonen i bakken siden den kostet meg en hel formue og var ganske så ny da det skjedde.(etterhvert så gikk den i bakken hver dag, lenge etter hendelsen seff). Knappen på HTC p3300 er plassert på siden og den er veldig godt "beskyttet", videre er det alltid sjanse for at brukeren trykker for hardt for mange ganger, det kan også utsette mobilen for pysisk skadde, noe jeg var veldig forsiktig med.

 

han kompisen min jobber innen for tekno verden og han vet nok bedre enn meg. Han sa at skadde ikke skyldes fysisk maktbruk, det var bare den lille greie som "pusher" av/på knappen inn som hadde dettet litt til "side", noe som kan skje ved vanlig bruk. Så pass mye skal en mobil telefon til en verdi av 6000 kroner kunne tåle.

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen ang komplett/mpx

jeg har handlet på komplett i en evighet, mpx også!

sporer litt av da! hadde en vifteløs psu som gikk i stykker! sto i en mediapc

med latterlig dårlig luftstrøm. Etter 2 år gikk den i stykker....

sendte den inn, gikk det 3 dager å jeg fikk bektreftet ny var på vei til meg.

hadde det vært en annen butikk er jeg sikker på at dette ikke var garanti!

komplett handler i så store kvanta at hvis ikke levrandørene klarer å stille med skikkelig garanti så nekter nok komplett å selge det! nettbutikker har vel 2-10% fortjeneste på hardware, hvor mange enheter tror du ikke de må selge hvis de skal dekke tap på 1 telefon!

men når det gjelder telefoner så er alle forhandlere like dårlige, fordi de stort sett går til samme verksted, så hadde den telefonen vært kjøpt på expert så hadde det samme nok skjedd der også!

tror det er andeledels med mobil siden komplett ikke har ansvaret for servicen fysisk!

 

Noen folk elsker jo å sutre!

Lenke til kommentar

Noen kommentarer :

 

MPX eies 100 % av Komplett ASA som også eier Komplett . Komplett ASA eies av bla. Stein Erik Hagen.

 

 

Forbrukerkjøpsloven kom i 2002. Da også denne delen av loven som omhandler kjøpers mulighet til lånegjenstand ved selgers forsøk på avhjelp. Kjøper fikk også da muligheten til selv å bestemme om han da ønsker ombytte av varen hvis dette da ikke medfører urimelige utgifter for selger . Videre skal ikke selgers forsøk på avhjelp være til ulempe for kjøper.

 

Så har det dukket opp en regel " kun basis modell for utlån " . Hvor kommer dette fra ? Er dette noe bransjen selv har funnet på eller er dette noe som er regulert gjennom loven ??

Kan noen vise til dommer/avgjørelser fra forbrukerrådet eller retten som bekrefter dette ?

 

Som tidligere nevnt så kom loven i 2002 . Basisfunksjonen var da telefon og sms funksjon, i 2009 er dette noe helt annet.

 

Loven skriver at dette ikke skal være til ulempe for kjøper. For min del trenger ikke jeg sms og mms på telefonen men kamera med xenon blits og ringe muligheten , det er derfor jeg ikke har SE 702 lenger da kamerafunksjonen var for dårlig på denne.

 

Da blir selgers forsøk på avhjelp en stor ulempe for meg og derfor må gjenstanden i dette tilfellet omleveres.

 

Om jeg har telefoner jeg kan låne privat har ingenting med denne saken å gjøre.

 

 

Som det fremgår av artikelen under linken som ligger i min første post er Mpx rask med utsendelse og håndtering av bestilling . Mpx var også rask ved første henvendelse på service og alt gikk uproblematisk fordi jeg ikke ikke krevde lånegjenstand og heller ikke maset på telefonen.

 

Så klager jeg for annen gang da begynner problemene og det er da jeg spør om dette er noe MPX gjør bevist . Dette kan bevises gjennom to tidligere saker hos MPX/XD med defekte mobiltelefoner, håndteringen er identisk .

 

 

 

Jeg jobber med kundebehandling på 15 året og må selv håndtere reklamasjoner hvor kunden må få lånegjenstand stilt til disposisjen.

 

En ting er sikkert at jeg ikke kan håndtere min kunder på samme måte som nettbutikkene gjør.

Lenke til kommentar
Da blir selgers forsøk på avhjelp en stor ulempe for meg og derfor må gjenstanden i dette tilfellet omleveres.

Det var da veldig din egen mening. Dette med omlevering må ses opp mot selgers kostnad. Har allerede vært en dom på dette i Høyestrerett der selger fikk medhold. Det var den berømte "skoheldommen".

Lenke til kommentar
Det var da veldig din egen mening. Dette med omlevering må ses opp mot selgers kostnad. Har allerede vært en dom på dette i Høyestrerett der selger fikk medhold. Det var den berømte "skoheldommen".

 

Tviler på at den dommen kan legges til grunn som presedens i saker som omhandler f.eks. mobiltelefoner.

 

Et gjennomsnittlig damemenneske har vel ca. 20 par støvletter, men selv aktive brukere av mobiltelefoner har stort sett bare en.

 

Dermed blir graden av ulempe vesentlig forskjellig her.

 

Min spådom er at de større verkstedene kommer til å starte med swapenheter hvis man får gjennom et krav om omlevering. Nye enheter til alle som har problemer blir en økonomisk katatstrofe.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Deltaservice suger, jeg hadde min LG Renoir der for litt siden fordi etter oppdatering har den skrudd seg av og ikke reagert på noe før den enten skrur seg på av seg selv eller jeg tar inn og ut batteriet, og dette sa de de hadde fixa men nei det hadde de ikke :( så nå må den inn igjen. Hvis det er samme problem når jeg får den igjan,kan jeg kreve ny da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...