Gå til innhold

Panasonic SD-9 Bare mellomfornøyd.


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp kjøpt et panasonic SD9 videokamera. Kameraet har fått hederlig omtale bl.a på akam.

 

Problemet er at jeg synes billedkvvaliteten ikke er så god som den burde.

 

Oppløsningen er _langt_ lavere enn 1920x1080. Det er i og for seg greit, men man burde da heller smøre bildet utover i stedet for å gjøre oppskarping av kanter. Det ser ikke ut til at det kan gjøres endringer i filterinstillingene.

 

Fargene er for det meste OK, men det er ikke mulig å låse hvitbalansen. Det virker som om den prøver å finne en vitbalanse hele tiden.

 

Jeg ga 3500 for kameraet. Finnes det kameraer som gir bedre billedkvalitet og har mer bombesikre auto-instillinger som ikke koster veldig mye mer? Jeg liker størrelsen veldig godt. Jeg er ikke interessert i å øke størrelsen mye.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har erfaring med videokameraer fra tidligere. Det er mulig jeg derfor legger lista for høyt.

 

Runar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har nettopp kjøpt et panasonic SD9 videokamera. Kameraet har fått hederlig omtale bl.a på akam.

 

Problemet er at jeg synes billedkvvaliteten ikke er så god som den burde.

 

Oppløsningen er _langt_ lavere enn 1920x1080. Det er i og for seg greit, men man burde da heller smøre bildet utover i stedet for å gjøre oppskarping av kanter. Det ser ikke ut til at det kan gjøres endringer i filterinstillingene.

 

Fargene er for det meste OK, men det er ikke mulig å låse hvitbalansen. Det virker som om den prøver å finne en vitbalanse hele tiden.

 

Jeg ga 3500 for kameraet. Finnes det kameraer som gir bedre billedkvalitet og har mer bombesikre auto-instillinger som ikke koster veldig mye mer? Jeg liker størrelsen veldig godt. Jeg er ikke interessert i å øke størrelsen mye.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har erfaring med videokameraer fra tidligere. Det er mulig jeg derfor legger lista for høyt.

 

Runar

 

Les bruksanvisning. SD9 har manuell innstilling av hvitbalanse i tillegg til auto. Har oxo 1920x1080.

Alle merker gir varme farger på auto hvitbalanse. Auto vil oxo jage om man panorerer hurtig fra lyst til skygge.

Canon's CineMode er antagelig den beste auto-innstilling. HV20/30, HF100.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt samme kamera. Kjører du den beste oppløsningen, blir fargene rare. Jeg mener å ha lest at fargerommet som brukes da, kun kan vises skikkelig på et fåtall tv-er. Bruk innstillingen kameraet kom med, som også er full hd, men 50 bilder i sekundet.

 

Har du koblet kameraet til full hd-tv med hdmi? Kanskje et banalt spørsmål, men da er bildet meget godt!

 

Det jeg ikke liker med kameraet, er at det er skikkelig dårlig i dårlig lys (mye støy).

 

eitp

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt samme kamera. Kjører du den beste oppløsningen, blir fargene rare. Jeg mener å ha lest at fargerommet som brukes da, kun kan vises skikkelig på et fåtall tv-er. Bruk innstillingen kameraet kom med, som også er full hd, men 50 bilder i sekundet.

 

Har du koblet kameraet til full hd-tv med hdmi? Kanskje et banalt spørsmål, men da er bildet meget godt!

 

Det jeg ikke liker med kameraet, er at det er skikkelig dårlig i dårlig lys (mye støy).

 

eitp

 

Jeg har nettopp kjøpt SD9 & jeg kommer til å returnere det. Altfor dårlig innendørs. Alt ser bra ut ved avspilling på den inkluderte skjermen, men så fort man kobler opp mot en full-HD skjerm enten via HDMI eller USB (da avspilling fra PC) kommer virkeligheten frem. Selv utendørs gir den ganske mye digital støy på opptakene.

 

Til dere som syntes bildet på SD9 er bra... Hvor langt unna skjermen sitter dere egentlig?

 

Er skikkelig skuffa & anmeldelsen her i Akam fikk meg til å kjøpe. Vurderer nå Canon sin HF100 som alternativ.

 

Kan si mye bra om SD9 også, men for meg er bildet for dårlig... men jeg ga kun 4 lapper. En god pris. Må nok opp 50% i pris for Canon's modell, men opptakene skal vare "evig" og da er 2000 kroner ekstra veldig lite.

 

 

Marius

Lenke til kommentar

Billedfilen er 1920*1080, men dette bildet er i virkeligheten laget av at man har forstørret 0,5mpix bildet, og deretter kjørt litt kantdeteksjon for å lage bilder litt skarpere (filteret kan ikke endres). Uansett tviler jeg på om man finner optikk i rimelige kameraer som oppløser 1900 linjer.

 

Når det gjelder vitbalansen kan den kun justeres i manuell modus. Jeg er egentlig kun ute etter å låse vitbalansen slik at den ikke endres ved f.eks panorering.

 

Eller er kameraet i akkurat innenfor størrelseskravet mitt. Større størrelse er ikke aktuelt.

 

 

Hei.

Har nettopp kjøpt et panasonic SD9 videokamera. Kameraet har fått hederlig omtale bl.a på akam.

 

Problemet er at jeg synes billedkvvaliteten ikke er så god som den burde.

 

Oppløsningen er _langt_ lavere enn 1920x1080. Det er i og for seg greit, men man burde da heller smøre bildet utover i stedet for å gjøre oppskarping av kanter. Det ser ikke ut til at det kan gjøres endringer i filterinstillingene.

 

Fargene er for det meste OK, men det er ikke mulig å låse hvitbalansen. Det virker som om den prøver å finne en vitbalanse hele tiden.

 

Jeg ga 3500 for kameraet. Finnes det kameraer som gir bedre billedkvalitet og har mer bombesikre auto-instillinger som ikke koster veldig mye mer? Jeg liker størrelsen veldig godt. Jeg er ikke interessert i å øke størrelsen mye.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har erfaring med videokameraer fra tidligere. Det er mulig jeg derfor legger lista for høyt.

 

Runar

 

Les bruksanvisning. SD9 har manuell innstilling av hvitbalanse i tillegg til auto. Har oxo 1920x1080.

Alle merker gir varme farger på auto hvitbalanse. Auto vil oxo jage om man panorerer hurtig fra lyst til skygge.

Canon's CineMode er antagelig den beste auto-innstilling. HV20/30, HF100.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...