Gå til innhold

Bærbar pc kjøpt i usa over internet til hotellrommet, hva har jeg krav på?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan!

 

Når jeg var i USA i sommer så skulle jeg kjøpe meg en bærbar pc, så det jeg gjorde var at jeg bestillte en Toshiba Satellite x205 sli5 til hotellrommet mitt fra amazon.com.

 

Så det jeg nå lurer på er hva jeg har rett til hvis pcen min f.eks går i stykker osv her hjemme i Norge? Og hvis jeg selv er uheldig å ødelegger noe på pcen min, hva kan jeg da gjøre?

 

Har heldigvis ikke fått noen problemer enda, men er bare litt nysjerrig og håper det er noe som vet mere om dette en jeg :)

 

Markus

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW
Skrevet

Idiotforsikring er ditt valg trur jeg :p

 

Sikkert det beste du kan ha :p

 

Eller du kan kjøpe garanti ? rett meg visst det ikke går i Norge :)

Skrevet (endret)

Bestilte du med et norsk kredittkort, har du rettigheter ovenfor kreditor/ kredittyter.

 

Ellers så har du kun garanti og event. forbrukerkjøpslovgivning i det landet som den ble kjøpt.

Endret av KVTL
Skrevet
Så det jeg nå lurer på er hva jeg har rett til hvis pcen min f.eks går i stykker osv her hjemme i Norge? Og hvis jeg selv er uheldig å ødelegger noe på pcen min, hva kan jeg da gjøre?

Du kan lese garantibetingelsene, så ser du nøyaktig hva du kan kreve. Mest sannsynlig ingenting, ikke engang noen garanti.

Skrevet
Bestilte du med et norsk kredittkort, har du rettigheter ovenfor kreditor/ kredittyter.

 

Mener du at kredittkortutsteder skal holdes ansvarlig for trådstarters eventuelle pc-problemer?? :hmm:

Skrevet

Ja, og det følger av kredittkjøpsloven §8:

 

§ 8. Kjøperens innsigelser mot annen kredittyter enn selgeren

 

Ved forbrukerkredittkjøp kan kjøperen overfor annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittyteren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig høve til det.

 

Har kjøperen pengekrav som etter første ledd kan gjøres gjeldende mot kredittyteren, er kredittyterens ansvar begrenset til det beløp han har mottatt av kjøperen i anledning av kjøpet.

 

Reglene i paragrafen her gjelder ikke for kjøperens innsigelser eller pengekrav mot en kredittyter som har fått seg overført fordringen på kjøperen.

 

 

Husk at man må ha handlet på kreditt og at man må ha handlet av en som bedriver næring. Handler man på bedriften sitt AmEX eller MC, så tror jeg også man sliter litt for å komme frem.

Skrevet
Ja, og det følger av kredittkjøpsloven §8:

 

§ 8. Kjøperens innsigelser mot annen kredittyter enn selgeren

 

Ved forbrukerkredittkjøp kan kjøperen overfor annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittyteren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig høve til det.

 

Har kjøperen pengekrav som etter første ledd kan gjøres gjeldende mot kredittyteren, er kredittyterens ansvar begrenset til det beløp han har mottatt av kjøperen i anledning av kjøpet.

 

Reglene i paragrafen her gjelder ikke for kjøperens innsigelser eller pengekrav mot en kredittyter som har fått seg overført fordringen på kjøperen.

 

 

Husk at man må ha handlet på kreditt og at man må ha handlet av en som bedriver næring. Handler man på bedriften sitt AmEX eller MC, så tror jeg også man sliter litt for å komme frem.

Jeg ser ikke helt hvordan dette gir han noen bedre rettigheter ved å bruke norsk kredittkort.

Ved forbrukerkredittkjøp kan kjøperen overfor annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren.

Altså, han kan kreve det samme av AmEx, MC eller Visa som han kan kreve av selgeren. Det er med andre ord ikke noen utvidede rettigheter eller reklamasjonsrett utover det han allerede har mot den amerikanske selgeren.

Skrevet

Men den loven sier jo spesifikt at man kan kreve det man ellers hadde kunnet via andre lover... Og trådstarter har her ikke krav på noe vs norsk forbrukerkjøpslov og evt kjøpslov.

Skrevet

Og det har jeg heller ikke skrevet. Jeg skrev at vedkommende kan ta kreve at kredittyter istedetfor må overta ansvaret hvis man ikke kommer noen vei med selger. (rettigheter overfor kreditor/ kredittyter).

 

Jeg har heller aldri nevnt norsk forbrukerkjøpslov, skrev vedkommende lands forbrukerkjøpslovgivning og event. garantier.

Skrevet
Bestilte du med et norsk kredittkort, har du rettigheter ovenfor kreditor/ kredittyter.

 

Ellers så har du kun garanti og event. forbrukerkjøpslovgivning i det landet som den ble kjøpt.

Men slik jeg forstår det du skriver her, så har du bedre rettigheter mot kreditor enn garantien han har på produktet.

 

Derfor jeg reagerer :)

Skrevet

Kredittkjøpsloven §8 utvider rettighetene til også å la kredittyter hefte for manglen hvis selger ikke er villig til å ordne opp. Med andre ord slipper man de utgiftene det ville føre med seg å føre sak i utlandet mot selger.

Skrevet

Kan ikke bruker sende varen til selger hvis man har lokal garanti? Det at varen ikke har verdensgaranti betyr vel strengt talt bare at importøren i Norge ikke vil ta reparasjonen her til lands på garanti.

Skrevet
Men om kunde i utgangspunktet ikke har noen krav mot selger, da han har handlet uten worldwide garanti?

 

Hvorfor blander du inn garanti?

Ville ikke det rikige utgangspunktet være å se om en har noe lover som dekker for mangler e.l. i USA, og fokusere på dette fremfor garanti.

Og Lenovo pleier å ha internasjonal garanti uansett, kjøpte X60 tablet fra USA hvor jeg hadde 3 års internasjonal garanti :) (Bekreftet av Lenovo i Norge)

Skrevet
Men om kunde i utgangspunktet ikke har noen krav mot selger, da han har handlet uten worldwide garanti?

Hvorfor blander du inn garanti?

Ville ikke det rikige utgangspunktet være å se om en har noe lover som dekker for mangler e.l. i USA, og fokusere på dette fremfor garanti.

Man har garantien, that's it. Dette er en av grunnene til at man f.eks. så et class action søksmål mot HP i USA for å få dekket reparasjonskostnader på hovedkortfeil ved et par produksjonsserier, som i sin tur førte til at HP utvidet garantien med ett ekstra år på verdensbasis for de feilene det gjaldt.

Skrevet
Men om kunde i utgangspunktet ikke har noen krav mot selger, da han har handlet uten worldwide garanti?

 

Hvorfor blander du inn garanti?

Ville ikke det rikige utgangspunktet være å se om en har noe lover som dekker for mangler e.l. i USA, og fokusere på dette fremfor garanti.

Og Lenovo pleier å ha internasjonal garanti uansett, kjøpte X60 tablet fra USA hvor jeg hadde 3 års internasjonal garanti :) (Bekreftet av Lenovo i Norge)

Jeg blander inn garanti fordi det er det mest relevante når det gjelder kjøp av produkter fra USA.

 

Det er vel ikke engang å blande inn garanti, så hvorfor driver du å blander inn at jeg skal "blande inn garanti?".

 

Finn gjerne fram de ulike delstatenes lover, samt om de er ufravikelige eller ei. Tror du vil finne flest av sistnevnte. Men jeg er ingen ekspert på amerikanske lover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...