Gå til innhold

Photoshop elemtens 6 tråden


Anbefalte innlegg

Har ikke sett noen tråd for PSE6 selvom det virker som om det er mange som bruker det.

 

Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på med dette programmet.

 

1. Når man bruker Organizer, legges alle bildene i mapper på pcen også, eller blir de kun lagt i egne mapper i PSE ?

2. Finnes det noen enkel å rask måte å ta backup av album du har laget i organizer?

3. Går det ann å "auto" redigere flere bilder i ACR??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan prøve å svare på det første jeg, har begynt å bruke Elements ved siden av PS 7.0, og Zoombrowser. Mappene for bildene lager jeg stort sett selv, de lages ikke automatisk. (Lager de i Zoombrowser, eller utforsker jeg, eller i Elements). Men jeg har begynt å være mer nøye med å stå i Organizer når jeg sletter, flytter bilder og slikt, ellers blir det kaos i Organizer, og med taggingen. Jeg har ført en evig kamp med Organizer siden jeg har begynt å bruke Elements, og jeg føler ay jeg begynner å vinne den kampen nå. :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Som RandiA er inne på, så lønner deg seg å kopiere bildene inn på harddisken selv isteden for å bruke automatikken.

Når bildene er kopiert inn, så kan du starte PS Elements, og importere bildene.

 

Når bildene er inne, så bør du lage et Album og legg bildene inn i det. Det gjør du ved merke alle de importe bildemene med Ctrl-A og dra bildene over i det nye albumet. Det soim er viktig å passe på her, er at du venter til at PS Elements er ferdig med å generere thumbnails. Hvis du er utåmodig og setter igang andre saker så has PS Elements en tendens til å gå bananas ...

 

Tom

Lenke til kommentar

:!: Du fikk frem det jeg ikke fikk frem eller nevnte, Tom: Lite rasjonelt å importere bilder direkte i Elements ja. Når jeg laster inn bilder fra kamera f.eks. gjør jeg det alltid via Zoombrowser. Når dere bruker betegnelsen "Album" er det Catalog dere mener, eller...? Album har jeg aldri brukt.

RandiA

Lenke til kommentar
:!: Du fikk frem det jeg ikke fikk frem eller nevnte, Tom: Lite rasjonelt å importere bilder direkte i Elements ja. Når jeg laster inn bilder fra kamera f.eks. gjør jeg det alltid via Zoombrowser. Når dere bruker betegnelsen "Album" er det Catalog dere mener, eller...? Album har jeg aldri brukt.

RandiA

RandiA, du bruker jo Elements 5, og der er ordbruken merkelig (som denoogså var på Elements 4). Album (som er det naturlige navnet) er det samme som Collection i Elements 5 og eldre.

 

Det som er problematisk med Elements er å skjønne forskjellen mellom tags og Albums/Collections. Slik jeg tolker det, så bruker jeg sistnevnte til å gruppere bildene. Tags har jeg tenkt til å "brennmerke" bildet med nyttige etiketter.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan man fyller farger , etter at jeg har flyttet et objekt.

 

test55.jpg

 

 

 

 

test57.jpg

 

 

 

Her har jeg flyttet en halvøy ut i vannet.

Hvordan skal jeg fylle igjen det hvite feltet som er igjen med riktige farger (blå) ?

 

 

"Clone stamp tool" kan brukes til dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Som RandiA er inne på, så lønner deg seg å kopiere bildene inn på harddisken selv isteden for å bruke automatikken.

Når bildene er kopiert inn, så kan du starte PS Elements, og importere bildene.

Tom

Dette er jeg uenig i. Jeg lagrer alle mine bilder i foldere med "knipse-dato", og dette gjør Elements helt glimrende for meg. Du kan selv ved import av bildene bestemme hva foldere og bilder skal hete(etter visse regler).I tillegg ber jeg Elements navngi hvert bilde med en "appendix" som jeg angir til å være kameranavn(eks."IXUS860IS"). Eneste minus jeg har funnet ved å la Elements importere bildene er hvis bildene allerede finnes på PC'en i en annen folder fra før. Da vil Elements ikke fysisk flytte bildene, men bare oppdatere katalogen på hvor de ligger. Siden jeg også i disse tilfellene vil ha bildene fysisk på samme sted som jeg har alle de andre bildene så kopierer jeg først bildene til et minnekort, og deretter importerer jeg de via Elements igjen fra minnekortet. Da vil de fysisk bli lagt der hvor jeg vil. Alle bilder tagges selvfølgelig med noe som jeg anser er fornuftig. SMART-album kan også anbefales da dette tar hensyn til TAGS. Dvs at hvis du har laget et SMART-album ved hjelp av TAGS så vil alle nye bilder som blir merket med disse TAGS automatisk bli medlem av det albumet! SMART?

Lenke til kommentar

Dette tror jeg er noe man må skape en rutine på selv, slik man finner seg mest komfortabel med. Alt fungerer når man har kontroll og vet hva man gjør. :yes: Selv har jeg i ca 12 år nå brukt Canon sin programvare i "bunnen", slik at jeg alltid får bildene lagret i Zoombrowser når jeg knytter begge mine kamera til PC, og mappene som lages der, blir de samme som ligger på harddisken. Og de jeg ønsker skal "overvåkes" i Elements, merker jeg av for det.

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg kopierer filene direkte fra minnekort ettersom det går får trekt direkte fra kameraet. Og det virker for meg om at det er raskere å kopiere selv enn å la Elements gjøre jobben. Så det er derfor jeg har den arbeidsflyten jeg har.

Tom

Har merke at det ikke går så sent direkte fra kamera, hvis jeg passer på å slette bilder på kamera med visse mellomrom, slik at ikke programmet må bla gjennom så mye for å finne de siste nye, som jeg har lagt inn "download" innstilling på.

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg kopierer filene direkte fra minnekort ettersom det går får trekt direkte fra kameraet. Og det virker for meg om at det er raskere å kopiere selv enn å la Elements gjøre jobben. Så det er derfor jeg har den arbeidsflyten jeg har.

 

Tom

Poenget mitt med å la Elements kopiere bildene inn på hard-disken er at da oppretter Elements nye foldere hvor foldernavnet inneholder datoen for når bildene ble tatt. Da slipper jeg jo å opprette disse selv. Zoombrowser gjør også det samme, men det er ikke noe vits i å bruke 2 forskjellige produkter når jeg kan greie meg med det ene. Og siden jeg bruker Elements til albumdelen så bruker jeg også dette til å opprette foldere. Jeg fjerner forøvrig bildene fra minnekortet så fort de er kopiert til pc'en.

Backup er også greit å ta med Elements. Den tar både full backup og incremental.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...