Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problem med partisjonering, gparted


Anbefalte innlegg

Har fått hjelp til å lage dual-boot; XP og Ubuntu(tror jeg, har ikke brukt sistnevnte enda). Under oppstarten telles det hvertfall ned etter bootinga, og XP kommer igang. Har delt den ene disken i 3 partisjoner:

 

C: 10 GB; XP m.m.

D: 30 GB; Programmer av alle slag

E: 110 GB; Mine dokumenter, bilder, lydfiler og videoklipp m.m.

 

Tenkte å bruke gparted til å utvide C-partisjonen, så jeg lagde meg en iso-CD med dette. Restartet med CD'en i og ved booting av CD kom gparted igang. Her telles det visst også ned, før det kommer ei hel remse med operasjoner, hvitt på svart. Nederst står det loading, please wait.... Så blir skjermen etterhvert svart og det skjer ikke noe mer :hmm: Hva kan dette være??

 

Prøver så reset for å starte påny og tar ut CD. Ved booting av CD kommer da:

GRUB Loading stage1.5.

 

GRUB Loading, please wait...

Error 15

 

 

Hva kan være feil???

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt dette programmet svært lite, men har et par tanker om hva det kan være.

At skjermen blir svart kan komme av at det brukes feil skjermdriver. Under oppstart kommer det en del valg om diverse ting, deriblant oppløsning på skjermkort. Hvis default ikke virker må man prøve en annen innstilling.

At Grub feiler kan bety at det er noe feil med CD. Prøv en ny.

 

Vær OBS på at de begir deg ut på ting som kan medføre at du mister data. For å utvide C: må du først krympe E:, og så flytte både E: og D: for å få den ledige plassen rett etter C:

Sørg for å ha backup av viktige data.

Lenke til kommentar
Prøver så reset for å starte påny og tar ut CD. Ved booting av CD kommer da:

GRUB Loading stage1.5.

 

GRUB Loading, please wait...

Error 15

 

 

Hva kan være feil???

 

Grub Error 15 betyr at det ikke finner en fil. Litt uklart for meg dette, booter du fra CD eller hard disk?

 

Dessuten hadde det ikke vært nødvendig å lage til boot CD med gparted etter som Ubuntu har qparted som er det samme. Du kunne har gjort dette fra Ubuntu. Når det er sagt, som hårek sier, vær veldig forsiktig med å forandre på partisjoner med mindre du vet hva du gjør. Det er veldig lett å miste data slik, samme som hårek, du kan ikke utvide C: uten å krympe E:, flytte på D: og så utvide C:

Lenke til kommentar

Jeg booter fra CD, har brent en isofil med gparted på den. Og det skulle vel ikke være noe hokus-pokus med det? Jeg vet ikke, men jeg tenkte kanskje at det hadde noe med dual-boot'en at det ikke går så glatt. Det er ikke lagt til så jeg har Ubuntu tilgjenglig enda, så jeg får ikke brukt noen av dens muligheter. Selve partisjoneringen synes jeg er greit å utføre, det har jeg gjort tidligere. Men er jeg kanskje for utålmodig ved loading? Hvor lang tid tar det før det skjer noe?

Lenke til kommentar

Lot maskina være avslått i natt, og tenkte å følge med litt i BIOS under oppstarten.

Da såg jeg at det kunne ha noe med Hard Disk Boot Priority å gjøre. Det står vanligvis i denne rekkefølgen:

1. Ch 2 M. osv.

2. Ch 2 S. osv.

3. Bootable ad-in-Device

KANSKJE pga. gparted-cd'en ble rekkefølgen på HD'ene endret. Dette er muligens en svakhet på dette HK, for jeg har opplevd det flere ganger tidligere. Mest pga. dårlig kontakt i SATA-kontaktene. Videre er det satt opp First Boot Device CDROM, Second Boot Device Hard Disk osv.

 

Vel, det ordnet seg ved at jeg endret på rekkefølgen på førstnevnte. Men jeg vet fortsatt ikke hvorfor jeg ikke får brukt gparted på denne måten..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...