Gå til innhold

Tsvangirai ny statsminister i Zimbabwe. Klarer samlingsregjeringen å samrabeide?


Anbefalte innlegg

I går ble Morgan Tsvangirai tatt i ed som ny statsminister i ZImbabwe av president Robert Mugabe.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2920040.ece

 

Godt at de har kommet såpass langt etter all elendigheten som har rast etter de to valgene, men vil Mugabe og Tsvangirai kunne samarbeide? Vil samlingsregjeringen i Zimbabwe bli effektiv nok? Vil vestlige land gå med på ordningen og bistå Zimbabwe økonomisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+4123456

Mugabe kommer til å gi blanke faen i alt Tsvangirai sier, han kjøper seg bare tid.

 

Prosjektet er dødfødt, Mugabe er en gal mann som ikke burde være i noen form for maktposisjon sånn som psyken han er nå.

Lenke til kommentar

Fra VG:

 

Bestilte 8000 hummer,

2000 flasker champagne,

500 flasker whisky og

4000 porsjoner kaviar

 

Mugabe skal feire sin 85-årsdag. Hyggelig å se at det er noen som har det bra i Zimbabwe.

 

Samtidig så har Roy Bennet, som skulle bli statssekretær i regjeringen for MDC blitt arrestert. Først anklaget for forræderi, men siktelsen ble endret til terrorisme, bandittvirksomhet og sabotasje.

 

Dette lover jo ikke akkurat bra. Mugabe, som har kontroll over politi og militære, får sine samarbeidspartnere fengslet. Jeg regner med at anklagene er diktet opp.

 

Kilde: VG

Lenke til kommentar

Helt horribelt og kvalmt at Å lese. Mugabe burde for lengst vært fjernet fra makten. Voldsbølgen mellom det første og det andre "valget", likegyldigheten til koleraepedemien og disse pengeforbrukene som forrige feiring til Mugabe, ferien hans og denne absurde feiringen er jo klare eksempler på at den mannen for lengst burde vært fjernet fra maktpossisjonen. Jeg ser klare likhetstrekk mellom situasjonen i Irak under Saddam Hussein og Zimbabwe under Robert Mugabe! Regimet og de regimelojale som kan sko seg på korrupasjon og elendighet velter seg i luksus mens befolkningen synker ned i stadig værre lidelse og elendighet.

 

Er spent på hva som vil skje med samlingsregjeringen nå, men ikke noe særlig opptemistisk. :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Helt horribelt og kvalmt at Å lese. Mugabe burde for lengst vært fjernet fra makten. Voldsbølgen mellom det første og det andre "valget", likegyldigheten til koleraepedemien og disse pengeforbrukene som forrige feiring til Mugabe, ferien hans og denne absurde feiringen er jo klare eksempler på at den mannen for lengst burde vært fjernet fra maktpossisjonen. Jeg ser klare likhetstrekk mellom situasjonen i Irak under Saddam Hussein og Zimbabwe under Robert Mugabe! Regimet og de regimelojale som kan sko seg på korrupasjon og elendighet velter seg i luksus mens befolkningen synker ned i stadig værre lidelse og elendighet.

 

Er spent på hva som vil skje med samlingsregjeringen nå, men ikke noe særlig opptemistisk. :no:

 

Hva legger du i det når du sier "burde vært fjernet fra makten", utenlandsk press eller mener du å aktiv gå inn i landet? Selv støtter jeg kun press, Sør-Afrika trenger bare knipse for å presse Mugabe men desverre godtar de han fordi han var en bra fyr fra til for sånn cirka 15-20 år siden, så ble'n gal.

Lenke til kommentar

Forsåvidt innvasjon! Mener du at det er noen andre måter å bli kvitt ham på? Som sagt så er er det ikke store forskjellen på Irak under Saddam Hussein og Zimbabwe ubnder Robert Mugabe.

 

Har heller ingen tro på at ahn vil respektere maktfordelingen nå heller. Han vil sikkert finne på måter å ødelegge for Tsvangirai og sørge for tat han selv i realiteten tar alle avgjørelser!

 

Trist å se at han femdeles har støttespillere:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=548197

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Forsåvidt innvasjon! Mener du at det er noen andre måter å bli kvitt ham på? Som sagt så er er det ikke store forskjellen på Irak under Saddam Hussein og Zimbabwe ubnder Robert Mugabe.

 

Har heller ingen tro på at ahn vil respektere maktfordelingen nå heller. Han vil sikkert finne på måter å ødelegge for Tsvangirai og sørge for tat han selv i realiteten tar alle avgjørelser!

 

Trist å se at han femdeles har støttespillere:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=548197

 

Å mase såpass på Sør-Afrika at de presser han til å lette på trykket/gå av, invasjon er jeg prinsippielt imot, og her lyger man hvis han sier alt er prøvd her.

Lenke til kommentar

En innvasjon kunne bidratt til det bedre. Men da måtte man fokusere vel så mye på hvordan landet skulle stabiliseres og gjennoppbygges etter innvasjonen istedefor bare å konsentrere seg om innvasjonen. Det er nettopp den feilen USA har gjort i Afghanistan og Irak!

 

Militæret og politiet samt den indre makteliten er fornøyd med situasjonen så lege de kan sko seg på elendigheten og korrupsjonen. Det er akkurat den samme situasjonen som var i Irak under Saddam Hussein. Og regimet ved hjelp av militæret og politiet har makten. De er bevæpnet og organisert. Og tenk på lasten med våpen de fikk fra Folkerepublikken Kina for en stund tilbake siden. Så lenge Mugabe har militærets og politiets lojalitet vil ikke noe statskupp gjennomføres.

 

Her må det komme krefter utenifra!

 

Forøvrig går det vist bra for Mugabes feiring. At landet er i elendighet og at Tsvangirai vil gjennoppbygge det er vist mindre viktig:

 

http://www.dagbladet.no/2009/02/22/nyheter...ursdag/4983595/

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=551196

 

hva trur dere? ulykke eller attentat?

 

Hadde faktisk tenkt å komme med artikkel om det selv. Da jeg leste om dette i går falt meg straks inn at dette kunne være attentat. Misstenker sterkt at det er støttespillere av Mugabe som står bak enten Mugabe selv er innblandet eller ikke. Mugabe har hatt makten i Zimbabwe siden frigjøringen og stadig blitt mer diktatorisk og det skal mer til enn en maktfordelingsavtale etter press fra verdenssamfunnet før han endrer oppfattningen om at selv er Zimbabwes eneste leder! Iallefal er det det jeg tror.

 

Nå vet jeg ikke noe konkret om det indre livet i Mugabes regime, men det jeg har lest om situasjonen i Zimbabwe minner sterkt om Irak under Saddam Hussein og jeg vet en del om det indre livet i Saddam Husseins regime etter å ha lest boken SADDAMS FORTROLIGE. Dersom det er noenlunde likt i Mugabes regime så er de som kan sko seg på elendighet og korrupsjon strålende fornøyd med situasjonen slik den er nå og vil ikke ha krefter fra MDC til å endre noe som helst!

Lenke til kommentar

Vil tro at det var et attentat ja. Det ville jo være nettopp drømmesituasjonen for Mugabe! Tsvangirai var død og det måtte dermed utnevnes en ny statsminister. Dermed kunne Mugabe funnet en mer lojal.

 

Har fortsatt ingen tro på at en samlingsregjering vil kunne redde Zimbabwe fra all elendigheten så lenge Mugabe er øverst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...