Gå til innhold

Hva er denne finanskrisen?


Markn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

for oss her i norge er det nok ikke så stor forskjell, krona har synket litt i verdi og litt sånn småtteri, men ingen merker det til en daglig basis.

folke er bekymra og er det som skaper sånne kriser, virker nesten sånn. aner ikke hva som skjedde jeg as, vet hvertfall at jeg er sikra hvis det skulle skje noe. untatt pengene i banken da, men er jo det de krisepakkene er for.

Lenke til kommentar
for oss her i norge er det nok ikke så stor forskjell, krona har synket litt i verdi og litt sånn småtteri, men ingen merker det til en daglig basis.

folke er bekymra og er det som skaper sånne kriser, virker nesten sånn. aner ikke hva som skjedde jeg as, vet hvertfall at jeg er sikra hvis det skulle skje noe. untatt pengene i banken da, men er jo det de krisepakkene er for.

Nja, skal vi se. En god del bedrifter blir berørt, en del bransjer har nesten gått helt i stå (bygge-, båt-, bil- osv) og en del folk har blitt oppsagt.

 

Jeg personlig har dog ikke merket noe særlig til finanskrisen, aldri hatt mer penger enn nå, fikk blant annet netopp lønnsforhøyelse. Nå skal det dog sies at det er snakk om en deltidsjobb på en dagligvarebutikk :p .

Lenke til kommentar
Ja, jeg også. Har en lite vikarjobb, men alikavell.

Kan jo hende de sliter litt, så da blir det at jeg får sparken. Men får håpe på det beste :)

Jeg for min del jobber i dagligvarebransjen og vel, folk trenger mat :p . Også går butikken bedre enn noen gang før nå :) , for ikke å glemme at jeg ofte får skryt av sjefen. Kan vel si jeg føler meg trygg :D .

Lenke til kommentar

Det som skjer er at det blir en bølgedal med oppsigelser.

 

Kina hadde visst økt leketøysproduksjonen sin med 50%, likevel legger de ned fabrikker en masse.

 

Kitron la frem rekordresultat, men sier opp 240 av sine 1400 ansatte, for å "ta vare på marginen".

 

Jobben min er i fare, fordi Ringnes tror at salgsvolumet vil synke med 10 mill. liter. (Eller 30 mill. liter, har lest forskjellige tall fra media/interne notat.) De tenker på å legge oss ned, men de tenker ikke på at det blir flere folk i Norge og vi blir ikke sunnere med åra (ok, den var en litt drøy påstand). Poeng er, om 5 år, så finner de ut - og alle andre som sier opp folk - oj, vi skulle gjerne ha produsert litt mer. Hva da? Hvor mye koster det ikke å lage en fabrikk? Utrolig mye mer enn vedlikehold f.eks. Hvor mye koster det ikke å ansette en person, med tanke på opplæring, kontra å beholde den ansatte?

 

Det er så korttenkt filosofi over hele linja at man får fnatt. Det ene drar med seg det andre og til slutt skjønner ingen ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...