Gå til innhold

Striper i bildet når det er kaldt? pentax k20d


Anbefalte innlegg

Gjorde en test igjen nå. Lot kamera ligge ute i minus 14 i ca 30min. av 80 bilder ble det 7-8 med tydelige striper. De var blandt de 20 Første bildene.

Hm, kan det ha med kondens å gjera? Låg kameraet ute i 30 min. før du begynte å fotografera, eller tok du dei 80 bilda i løpet av den halvtimen?

 

Det blir ikke kondens fra varme til kalde omgivelser - kun den andre veien.

At de første bildene var stripete, tyder på at elektronikken ikke takler kulden. Etter noe bruk/flere bilder har elektronikken og spesiellt sensoren blitt varmere av bruken og problemet reduseres.

 

Mye tyder på at de elektroniske komponentene, og kanskje spesiellt sensoren, ikke er konstruert for å fungere like godt under kalde forhold. Dette er veldig fordyrende på produksjonen. Uansett, vil det være store individuelle forkjeller fra kamera til kamera i forhold til denne svakheten.

 

Noen vil være heldige, og får kjøpe et kamera som også kan brukes i Norge...begynner å bli glad for at jeg endte opp med Canon. Har aldri hatt et eneste problem med min 40d. Og det har fått kjørt seg. Inne i svømmehaller, ute i all slags vær og skikkelig kulde.

Kommer ikke til å bytte det ut med noen andre crop-modeller på mange år. (5dMII, derimot..sikle, vil nok bli medlem i familien etter hvert)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lå i 30min før jeg begynte å ta bilder

Man kan bruke liwe view til å varme opp med ;)

 

Men er kansje inne på noe interessant nå, eller det er bare en tilfeldighet.

 

Jeg tokk 2 bilder i kveld etter att kamerea var nedkjølt. samme innstillinger på begge bildene samme motiv. 30sek iso 100

Første hadde veldig tydlige striper på det andre skrudde jeg av antiristefunskjonen (den skal ikke stå på ved lang lukkertid uanssett da men :p ) og da forsvant stripene. Men kan jo også være att kamera hadde fått varmen i seg. Tokk 5-6 bilder før det og de var både med og uten striper. det var -8c ute. photo me viser kamera tempratur på -4 på begge de siste bildene.

 

Virker som det er litt tilfeldig men får sjekke litt nærmere med antiristetingen.

Lenke til kommentar
En moderne speilrefleks skal ikke oppføre seg sånn som det du beskriver. Ta en ny prat med Fovi.

 

Dette kan diskuteres.

 

Pentax oppgir et temperaturområde på 0°F - 104°F hvilket tilsvarer 0°C - 40°C.

 

Innenfor disse grenseverdiene kan en forvente at kameraet skal oppføre seg som forventet, men over-/underskrides disse verdiene så vil elektronikken komme i en tilstand da avvikene kan gå i alle retninger, spesielt som en følge av at avvik i enkeltkomponenten kan påvirke i positiv eller negativ retning (f.eks. om en komponentparamter endre i negativ eller positiv retning som følge av en temperaturendring). Det betyr at bidragene fra enkelkomponentene vil bli betydelige og medføre en ikke-prediktiv totalrespons i systemet. Dette gjelder for all elektronikk, spesielt er dette synlig i konsumentproduktene, og en følge av at konsumenten ønsker mye og avansert funksjonalitet til en lav pris.

 

Når det gjelder værtetting så har vel den lite med temperatur å gjøre (hvis en da ikke ser for seg frosset damp som danner pakninger ;-) ).

 

At K20D har et slikt begrenset arbeidsområde temperaturmessig er selvsagt ikke helt bra for Pentax, men her har produsent vært helt klar og entydig i sine spesifikasjoner så kunder som klager har faktisk ikke satt seg inn i produktets bruksområder før de anskaffet det, og det kan en ikke skylde på produsenten, uansett hvem det måtte være.

 

Som Pentax-bruker må jeg medgi at jeg også reagerer negativ på dette, spesielt i et land som Norge (og forsåvidt alle andre vinterland). Det betyr vel ikke annet enn at Pentax velges bort ved neste anskaffelse hvis jeg har et krav om å kunne fotografere i temperaturer lavere enn 0°C.

 

Fortsatt god kveld til dere alle.

Lenke til kommentar

Var ute med min Pentax k10D i flere timer uten beskyttelse for kameraet, og det var temperaturer på -15 til -18 grader, uten noen problemer. Vil anta at det er noe feil med dette kameraet.

Edit: I min instruksjonsbok står et temperaturer mellom 0 grader celsius og 40 grader celsius.

 

Noe som nok de fleste produsenter av elektronikk skiver for å dekke seg ved minus grader.

Endret av acer290
Lenke til kommentar
Når det gjelder værtetting så har vel den lite med temperatur å gjøre (hvis en da ikke ser for seg frosset damp som danner pakninger ;-) ).

0-40 grader C er en utbredt spesifikasjon for "operasjonstemperatur" for DSLR. Det gjelder for D300'en min også. Poenget mitt er at hvis Pentax blir kjent som "det merket som kan få problemer med elektronikken i minusgrader", så vil det virke negativt inn på Pentax sitt image som blant annet bygger på robusthet og værbestandighet. Og selvfølgelig er temperatur en vital del av "været".

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Det står 0c i boka ja. Så det er rett og slett opp til pentax om de vil annerkjenne dette som ett problem eller ikke.

Om de velger å holde seg til sine 0c og ikke gjøre noe så tipper jeg det vil fungere som veldig dårlig reklame da det alt er en del skriving om dette i forskjellige forum.

Faktum er jo att de fleste kameraer. Både kompakt og dslr, til og med pentax sine fungerer godt i kulda.

 

Jeg har sett rykter om 50kameraer med problemet i russland og enkeltpersoner fra her og der, så det virker jo ikke som noe større problem enn att de burde ha muligheten til å gjøre noe med det.

 

Har sett enkelte som har hatt problemer mellom +10c og 0c også. Dette kan ikke pentax si noe på i allefall.

 

Men der er opp til Pentax om de vil løse dette da de har sitt på det tørre i følge boka som sier 0c

Lenke til kommentar

De har muligens sitt på det tørre så lenge de oppgir driftstempratur fra 0 celsius.

 

Sony har gjort det samme med A300 så jeg nå, men har uansett ikke problemer med det i kulden.

 

Selvfølgelig er det billigst på kort sikt å avvise kundene med at driftsområdet var for kaldt, men i lengden kan dette koste dem dyrt og de vil få påsatt rykter om at kamraene deres ikke du ger under 0 grader.

 

Har du problemer i spekteret 0 til +10 grader, så er det åpenbart en mangel ved produktet.

Lenke til kommentar

Prøvde nå igjen 30min ute i kulda. 10bilder uten shakereduction (1med striper) og 10 bilder med shake reduction(1med striper). Alle tatt i kjapp rekkefølge mot samme motiv (himmel med litt forgrunn)

Prøvde igjen etter å hatt kamera inne i varmen 30-40min. Samme motiv. 30 bilder. Ingen av bildene med striper.

 

Fått svar fra Fovi igjen og de driver å mailer med PENTAX. Får håpe det kommer noe godt ut av det.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Var ute med min Pentax k10D i flere timer uten beskyttelse for kameraet, og det var temperaturer på -15 til -18 grader, uten noen problemer.

Jeg har heller aldri hatt slike "stripe problemer" med de 2 stk K10D'ene jeg bruker- og kaldt har de vært. Jeg har heller aldri hørt om noen som har opplevd slikt med K10D, men nå har jo også K20D en annen bildebrikke...

Lenke til kommentar

Fantastisk bra å høre at Pentax faktisk annerkjenner dette problemet og er villig til å bytte sensor for å løse problemet. Hadde det ikke vært for folk som dere som står på krava og forlanger kvalitet ville vi nok totalt sett hatt langt lavere kvalitet på produkter fra DSLR produsentene.

 

Vil garantere at Pentax fokuserer på å teste i ekstremt kalde temperatur for fremtiden. Garantert operativ temperatur vil nok alltid være 0-40C, henger sammen med søksmålsfaren i USA.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det gjenstår å se om det faktsik er sensoren som er problemet :roll:

Det er påstander andre steder på nettet att det ikke er den som er problemet, men om det ikke koster noe å bytte så er det jo vært et forsøk. Regner med å sende det inn til uka og være uten kamera en stund :( . Får lade opp igjen kompakten igjen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...