Gå til innhold

cdens levetid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Levetiden på en brent cd kommer mye an på hvordan du behandler den.

Behandle den bra og cd`ene dine lever lenge. Har selv cd`er som er brent for en 5-6 år siden og den virker like bra ennå.

Men du bør vel også kanskje tenke på å kjøpe kvalitets cd`er når du skal lagre backup.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Wipeout her, jeg har plater fra 97 enda, som fungerer helt fint, kommer naturligvis an på hvordan man behandler de. Kjøp merkeplater framfor "no-name" så burde platene glatt holde opptil 10år ved god behandling, uansett blir det litt dyrt å smekke inn nye disker etterhvert som det blir fullt :D

Lenke til kommentar

Jepp, Verbatim har sagt at cd'ene deres har en levetid på 100 år. Dette er da naturligvis ikke sjekket, cd-platene har jo ikke vært på markedet så lenge. I verbatims forsvar kan jeg si at jeg kjøpte min første hjemmebrente (ja - warez faktisk :p ) CD for 10 (?) år siden. Det var en Verbatim 1x.

Den fungerer fint den dag i dag. Testet den akkurat nå faktisk!

Lenke til kommentar

Et spørsmål: ved brenning, så brennes det inn 0 og 1, altså mange enkle bit-pakker, ikke sant?

 

Ved brenning, er det ikke sånn at laseren lager bittesmå hakk i cd-platen. Har da vannskelig for å tro at disse "blir borte" etter noen år. Ta f.eks audio-cdene fra 94... mine er iallefall ikke ulesbare ennå.

 

Hvis jeg er helt på villspor nå, vennligst si fra. Men har du ikke peiling så ikke nekt for det jeg hypoterer om :)

Lenke til kommentar
Ved brenning, er det ikke sånn at laseren lager bittesmå hakk i cd-platen. Har da vannskelig for å tro at disse "blir borte" etter noen år. Ta f.eks audio-cdene fra 94... mine er iallefall ikke ulesbare ennå.

Så er det vel heller ikke det d er snakk om her fondus ;)

Det er snakk om holdbarhetsdatoen.

Og da er det vel heller om å spørre hvor mye platen tåler før du setter riper i 1-ene og 0-ene.

Lenke til kommentar
Ved brenning, er det ikke sånn at laseren lager bittesmå hakk i cd-platen. Har da vannskelig for å tro at disse "blir borte" etter noen år. Ta f.eks audio-cdene fra 94... mine er iallefall ikke ulesbare ennå.

Så er det vel heller ikke det d er snakk om her fondus ;)

Det er snakk om holdbarhetsdatoen.

Og da er det vel heller om å spørre hvor mye platen tåler før du setter riper i 1-ene og 0-ene.

Delvis enig med det du sier. Hvis det er sånn (mener jeg har lest det) at det lages små hull, eller ujevnheter så burde jo ikke disse jenve seg ut hvis de ligger fint i coveret sitt i 100 år, burde dem vel?

Lenke til kommentar
Delvis enig med det du sier. Hvis det er sånn (mener jeg har lest det) at det lages små hull, eller ujevnheter så burde jo ikke disse jenve seg ut hvis de ligger fint i coveret sitt i 100 år, burde dem vel?

Altså...Uansett hvordan man brenner noe så skal det da vare i over 100år, så lenge den får en fair og riktig behandling etterpå at plata er brendt.

Lenke til kommentar
Delvis enig med det du sier. Hvis det er sånn (mener jeg har lest det) at det lages små hull, eller ujevnheter så burde jo ikke disse jenve seg ut hvis de ligger fint i coveret sitt i 100 år, burde dem vel?

Altså...Uansett hvordan man brenner noe så skal det da vare i over 100år, så lenge den får en fair og riktig behandling etterpå at plata er brendt.

Så du er ikke med i gjengen som tror at en CDR "slutter å virke" etter 10 år?

Lenke til kommentar

Tror faktisk levetiden til cden er avhengig av måten den ble produsert på. Kan tenke meg at hvis den inneholder mikroskopiske lutlommer så kan dette ha en innvirking på levetiden dens siden metallet korroderer.

 

Men som sagt her jo faktisk dette helt avhengig av produsenten. Stoler på livstidsgarantien til varbatim jeg da, må bare bety at di har sikkret produskjonen slik at nedbryting av metallet i cden ikke er mulig (eller filmen ) .

 

Men self destroying cd finnes faktisk :D . Etter at cden har vært i laseren starter en kjemisk prosses med en retard tid på alt fra 1min til flere timer som sørger for å ødelegge all informasjonen på den...

Lenke til kommentar

Ja, vet det. Hvis du brenner en cd-plate, tar den forsiktig ut og legger den tilbake i coveret sitt-uripa. htf kan den da bli "ødelagt" i løpet av 10 år?

 

Ja, når tiden går mot uendelig (altså ikke nøyaktig 10 år) vil 'datalaget' til cden 'smuldre hen', med mindre du oppbevarer den i vakuum og i mørket. Dette fordi cden ikke er fullstendig forseglet.

 

Dette er riktignok et tema hvor de lærde strides. Men du kan prøve å oppbevare en cd veldig feil, og se hvor lenge den varer. Gjerne en høyhastighetsplate (disse har tynnere dyelag).

 

Les mer:

http://www.cd-info.com/CDIC/Technology/CD-.../Longevity.html

http://palimpsest.stanford.edu/bytopic/ele...ia/critiss.html

http://www.osta.org/technology/cdqa13.htm

http://community.middlebury.edu/~harris/webpages.html

http://users.forthnet.gr/ath/axatis/FAQs/C.../Media/life.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...