Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier hus, kontrakt for 2 år


Stresset_Faen

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som leier et hus sammen med noen venner. De er totalt 4 personer.

Deres leiekontrakt er på 2 år, og den har vart i 1 år og ca 3 mnd. Nå har en av disse 4 vennene ikke lengre råd til å bo der. Finanskrisen har krevd sitt offer.

 

Det min venn da lurer på er om denne personen bare kan flytte ut til et billigere alternativ. Han er ikke den soms navn står på leiekontrakten, men han har jo bod der i en lengre periode, betaler husleie rett til huseier og har vært delbetaler i depositumet. Han har også vært med på visningen etc etc.

 

Grunnen til dette er så viktig er at om han flytter ut klarer ingen av de tre andre vennene å betale for husleien og blir dermed tvunget til å flytte ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et godt eksempel på hvorfor man i bofelleskap bør ha en intern kontrakt om leieforholdet; en flytter ut, tre sitter igjen med svarteper og har ikke råd til å dekke over personen som flyttet ut. Beste er om han klarer å finne noen som kan bo der nå som han har flyttet ut. Depositumet hadde jeg nok helst sett hadde blitt brukt til å dekke opp for seg, i og med han nå velger å flytte ut.

Lenke til kommentar
Dette er et godt eksempel på hvorfor man i bofelleskap bør ha en intern kontrakt om leieforholdet; en flytter ut, tre sitter igjen med svarteper og har ikke råd til å dekke over personen som flyttet ut. Beste er om han klarer å finne noen som kan bo der nå som han har flyttet ut. Depositumet hadde jeg nok helst sett hadde blitt brukt til å dekke opp for seg, i og med han nå velger å flytte ut.

 

Men mine venner har ingen direkte "makt" til å kreve at han skal gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette er et godt eksempel på hvorfor man i bofelleskap bør ha en intern kontrakt om leieforholdet; en flytter ut, tre sitter igjen med svarteper og har ikke råd til å dekke over personen som flyttet ut. Beste er om han klarer å finne noen som kan bo der nå som han har flyttet ut. Depositumet hadde jeg nok helst sett hadde blitt brukt til å dekke opp for seg, i og med han nå velger å flytte ut.

 

Men mine venner har ingen direkte "makt" til å kreve at han skal gjøre noe med det?

Siden det ikke er mulig å avtale en tidsbestemt leieperiode på kortere 3 år, så er det bare å si opp og flytte ut :)

Lenke til kommentar

hvis utleier selv bor i huset som leies ut så er det vel mulighet for så kort kontraktstid som et år vel.

 

det er uansett oppsigelsestid på 1 måned vel(ifølge loven), selv om kontraktens tidsaspekt er ulovlig.

 

hvis ikke det foreligger en skriftlig kontrakt mellom alle medleierene så blir det vanskelig å tvinge noe som helst ut av den som vil flytte.

 

hva med å sette seg ned og prate om en løsning på problemet? det er ikke mulig å kanskej få inn en annen person til å overta?

Lenke til kommentar
hvis utleier selv bor i huset som leies ut så er det vel mulighet for så kort kontraktstid som et år vel.

 

det er uansett oppsigelsestid på 1 måned vel(ifølge loven), selv om kontraktens tidsaspekt er ulovlig.

Standard oppsigelsestid etter husleieloven dersom ingenting annet er spesifisert i leieavtalen er tre måneder + ut måneden for en selvstendig boenhet. En måned nevnes i loven for leie av rom der man ikke har egen inngang men adgang til annens bolig. Som f.eks. et enkelt rom utleid som hybel i en leilighet, bofellesskap etc. § 9-6

 

Det er også mulig med kortere kontraktstid enn tre år på tidsavgrensede leieavtaler dersom

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

§ 9-3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...